Plus
Próbálja ki a prémium fiókot
0   TÉTEL
#
0,00 HUF
Az Ön kosara üres

Tippek téli autóvezetéshez

Iratkozzon fel
HÍRLEVELÜNKRE

Legfrissebb híreinkhez és tippjeinkhez kérjük, adja meg e-mail címét:

A téli időszakban fokozott éberségre van szükség a gépjármű vezetők részéről. Ha csupán pár másodperc erejéig elvonja valami a figyelmét az útról, az rendkívül súlyos közúti balesetet okozhat. Ebben a cikkben felhívjuk a figyelmét arra, hogy mikre kell fokozott figyelmet fordítania a téli időszakban az utakon, valamint azt is, hogy hogyan kerülheti el a veszélyes helyzeteket, és a különféle problémákat.

A téli utak 5 legfőbb veszélyforrása

  1. Megfagyot ónos eső. A kerekek tapadás jégen csupán minimális mértékű. Elég egy figyelmetlen mozdulat, és a gépjármű azonnal megcsúszik. Emellett a csúszós felületű úton a fékút is jelentős mértékben megnő.
  2. Frissen esett hó. A frissen esett hóban különböző akadályok lehetnek a szem elől elrejtve, amelyek közúti balesetet okozhatnak.
  3. Havas latyak. Gyakran okoza a gépjármű havas latykara történő felúszását - ez egy olyan jelenség, amelynek esetében a gumiabroncs futófelülete és az út közötött szennyeződésekből, hóból és vízből álló réteg alakul ki. Az út felületével való kapcsolat elvesztése miatt a gépjárművel nem lesz képes fékezni, gyorsítani, és manőverezni.
  4. Rossz látási viszonyok. Az autó ablakai gyakran bepárásodnak, és jégréteg alakul ki rajtuk a hó, a dermesztő hideg és a hőmérséklet változások miatt. Ilyen körülmények esetén képtelenség normálisan észlelni, és megfelelően lereagálni a különböző közlekedési helyzeteket. Emellett a gépjármű sofőrje a közúti jelzéseket sem képes beazonosítani a rájuk lerakódott hóréteg miatt.
  5. Alacsony hőmérséklet. A dermesztő hideg időben a a gumi, amiből a gumiabroncsok készülnek, keményebbé válik. A kerekek és az út közötti kapcsolat ettől kevésbé lesz megbízható, és ilyenkor a fékút is jelentős mértékben megnő.

12 hasznos tipp az AUTODOC-tól a biztonságos téli vezetéshez

  1. A hideg évszak beköszönte előtt mindenképpen cserélje le a nyári gumikat téli gumiabroncsokra. Az utóbbiak ugyanis olyan speciális gumikeverékből készülnek, amelyek alacsony hőmérsékleten is megőrzi a rugalmasságát. A téli gumiabroncsok gumikeveréke nagy mennyiségben tartalmaz szilícium vegyületeket, amelyek jelentős mértékben képes megnövelni a tapadást csúszós felületű úton. A téli gumik futófelületi mintázata a nedves és csúszós felületű út tulajdonságainak figyelembevételével van optimalizálva. Egyes gumiabroncs gyártók például olyan speciális mikroszivattyúkkal is ellátják a futófelületet, amelyek felszívják a nedvességet a jeges felületekről.
  2. Indulás előtt távolítsa el a havat az autóról, és tisztítsa meg az ablakokat a jégrétegtől. Erre a célra használhat speciális jégkaprókat/keféket, valamint speciális autóipari vegyszereket is. Rendkívül fontos, hogy az ablakok teljesen jégmentesek legyenek. A kerékdobokat és a sárvédőket is mindig tisztítsa meg a rájuk ragadt hótól és szennyeződésektől. Ugyanis, ha a beléjük ragad hó és a szennyeződések megfagynak, akkor az akadályozza a kerekek szabad mozgását, és jelentős mértékben csökkenti kanyarodáskor a gépjármű kormányozhatóságát. Emellett az is fontos, hogy soha ne induljon el úgy az autóval, hogy a tetején hóréteg van: menet közben a hó szétszóródik, és zavarja a sofőr gépjárműből való kilátását. Fontos, hogy a gépjármű külső világító egységei, a jelzőlámpákat is beleértve meg legyenek tisztítva a hótól és a jégtől. Mivel így a gépjármű használata közben a közlekedés többi résztvevője is könnyebben észreveszi az ön autóját.

  1. Tartózkodjon a téli ruházat viselésétől vezetés közben. Ugyanis ez jelentősen gátolja a szabad mozgásban. Emellett a túlságosan nagyméretű téli kabátok gátolják a biztonsági öv megfelelő rögzítését, ami egy közúti baleset esetén sérülések elszenvedéséhez vezethet. Használja az autóklíma berendezést az utastér optimális, kellemes hőmérsékletének beállításához. Vezetés közben a méretes ruhák helyet viseljen vékony kabátot, vagy mellényt.
  2. Mindig tartson biztonságos követési távolságot az autója és az ön előtt közvetlenül haladó gépjármű között. Amennyiben forgalmi dugóban halad, akkor ez lehet pár méteres is, viszont, ha autópályán közlekedik, akkor a követési távolságot meg kell növelnie. Ideális esetben a gépjárművek közötti követési távolságnak a haladási sebesség kétszeresének kell lennie. Például, ha a gépjárműve 40 km/h-s sebességgel halad, az azt jelenti, hogy 80 méteres követési távolságnak kell lennie az ön autója és az ön előtt haladó gépjármű között.
  3. Mindig fordítson kellő figyelmet a közúti jelzésekre, az út mindkét oldala esetében. Így abban az esetben is képes le tájékozódni, ha egy adott közúti jelzést nem tud felismerni amiatt, hogy az hóval fedett.

  1. Mindig kísérje figyelemmel a közlekedésben résztvevő más sofőrök manővereit is, mivel előfordulhat, hogy hibát vétenek. Ha azt veszi észre, hogy az ön mögött haladó autó nem tartja be a biztonságos követési távolságot, akkor hagyja, hogy az adott gépjármű megelőzze önt, mivel ellenkező esetben, ha ön szükség esetén időben le tud fékezni, az ön mögött haladó jármű már nem lesz képes erre.
  2. Tartózkodjon a speciális gépjárművek megelőzésétől. Például a hókotró gépjárművek menet közben szétszórják a havat, ami jelentős mértékben rontja a látási viszonyokat. Az előzés ilyen esetekben rendkívül veszélyes: a hóeke szélessége gyakran nagyobb, mint magáé a hókotró gépjárművé, és ezt sokszor nehéz észrevenni.

  1. Ha a kerekek megcsúszása miatt nem tud elindulni, akkor használjon speciális spray-t a gumikon, a jégen való jobb tapadásért. Ez még erősen jeges felületen is optimális elindulást biztosít.
  2. Már jóval a közlekedési lámpák és az útkereszteződések előtt kezdje el a fékezést. Az ilyen helyek ugyanis több szempontból is nagyon veszélyesek. Először is a gépjárművek rendszeres fékezései miatt az ilyen helyeken az út felülete sokkal csúszósabb, mint az út más szakaszai. Emellett annak is nagy a valószínűsége, hogy egy összeütközik egy a közlekedésben részt vevő másik gépjárművel, amelynek a sofőrje hibát vét.
  3. Gyorsításkor a kerekeknek egyenesen kell állniuk, máskülönben könnyen elveszíthetik a tapadást.
  4. Amikor téli vakációra indul győződjön meg róla, hogy a csomagjai megfelelően és kellően fixen vannak-e rögzítve: közúti baleset esetében még a legkisebb tárgy is rendkívül veszélyes lehet az ütközés okozta tehetetlenségi erő miatt.
  5. Fejlessze profi szintre a manőverezési képességét. Az alábbi manőverezési akciók használhatók csúszós úton:
    • Ha az autó nem reagál a kormányzási mozdulatokra, akkor a kiindulási pozíciójába kell visszatekerni a kormánykereket, és ezt követően csak lassan szabad ismét elfordítani. A kormánykerék hirtelen történő, teljes elfordítása tilos, mivel ez a gépjármű feletti kontroll teljes elvesztését okozza.
    • Egy megfelelően kivitelezett kanyarodáshoz a következőket tegye. Az első kerekek megcsúszásának megelőzés érdekében a manőver elkezdése előtt maximáls terhelésnek kell kitennie őket. Ehhez hirtelen engedje fel a gázpedált, majd nagy szögben fordítsa el a kormánykereket. És a kanyarodás kezdetét követően, csak finoman taposson rá a gázpedálra.
    • Ahhoz, hogy kikormányozhassa a gépjárművet egy megcsúszásból amikor egy hátsókerék-meghajtású autót vezet, a csúszás irányába kell elfordítania a kormánykereket, és teljesen fel kell engednie a gázpedált. A négykerék-meghajtású autók esetében is a csúszás irányába kell elfordítani a kormánykereket, viszont a gázpedált nem teljesen, hanem csak részlegesen kell felengedni. Az elsőkerék-meghajtású gépjárművek esetében fordítsa a kerekeket a kívánt menetirányba, és taposson rá a gázpedálra. .
    • A gépjármű irányítása a kuplung pedál segítségével is megoldható. A kuplung pedál hirtelen benyomása megállíthatja a gépjármű forgását és a csúszást. A hóval fedett részeken nincs elégséges tapadás az elinduláshoz, ezért ilyenkor a motor fordulatszámának megnövelését a kuplung kioldásával érheti el.
    • A biztonságos megálláshoz a szakaszos fékezési mód kiváló. Ez több rövid, gyors és ismételt fékpedál benyomást jelent. Ez a fékezési módszer lehetővé teszi, a gépjármű sebességének fokozatos csökkentését anélkül, hogy a kerekek megcsússzanak.
    • Az elsőkerék-meghajtású autóknál a fékpedál és a gázpedál egyidejűleg történő benyomása lehetővé teszi a megcsúszás kontrollálását. Hasonló manőverek a rögzítőfék mechanizmus használatával érhetők el.

Összegzés

A téli utak rendkívül veszélyesek. Viszont ez önmagában még nem ok arra, hogy az autóját a jobb időjárás beköszöntéig a garázsban tárolja. A téli gépjárművezetés is élvezetes lehet, amennyiben kellő figyelmet szentel a többi közlekedőre, megfelelő, üzemképes állapotban tartja az autója rendszereit és egységeit, rendszeresen fejleszti a vezetési képességeit, és követi az általunk adott tanácsokat.

loader Kérjük, várjon...