Tartalomjegyzék
Lengéscsillapító: funkciói, meghibásodásának tünetei és a csere költségei
Mi a lengéscsillapító?
A lengéscsillapítók a jármű felfüggesztésének szerves részét képezik. A lengéscsillapítót úgy tervezték, hogy elnyelje vagy csillapítsa a rugók és a felfüggesztés összenyomódását és visszahatását. Szabályozzák a nem kívánt és túlzott rugómozgást. Az első és hátsó lengéscsillapítók biztosítják, hogy a gumiabroncsok mindig érintkezzenek az útfelülettel. Ha az úton lévő bármely bukkanónál vagy mélyedésnél a jármű felfüggesztése és rugói elmozdulnak, hogy a gumiabroncs érintkezésben maradhasson az úttal, és elnyelje az energiát. A lengéscsillapítók csillapítják a rugók mozgását azáltal, hogy a rugó mozgási energiáját hőenergiává (hőenergiává) alakítják. Ez a hőenergia aztán hidraulikus folyadékban degenerálódik.
A lengéscsillapító egy olajjal töltött henger. Amikor a jármű felfüggesztése mozog, az olajjal töltött hengerben egy dugattyú mozog felfelé és lefelé. A dugattyú fel-le mozgása kis mennyiségű folyadékot présel át a dugattyúfejben lévő nyílásokon (apró lyukakon). Mivel csak kis mennyiségű folyadék kerül ki, ez lelassítja a felfüggesztés mozgását, és tompítja a rugók összenyomódását és visszarugózását.
A lengéscsillapító típusai és felépítése
A lengéscsillapítókat két fő szempont alapján különböztetjük meg egymástól.
Az első szempont a hengerben található töltés anyaga. E szempont szerint két típus létezik:
- Hidraulikus, amelynél a henger olajat használ a működéshez.
- Gázzal töltött, ahol nagy nyomáson nitrogént pumpálnak a rendszerbe, ami meggátolja az olaj habzását.
A második szempont a felépítés, amely szerint szintén két típus létezik:
- Egycsöves. Az egycsöves lengéscsillapítókban egyetlen kamrát alakítanak ki a gyártók, ebben található a hidraulikaolaj és a gáz is. Belsejében egy úszódugattyú található, ami azért is felel, hogy a két anyad véletlenül se keveredjen egymással. Ez a kialakítás sokkal biztosabb útfekvést biztosít az autónak, viszont előfordulhat keményebbnek érezzük a felfüggesztést autó a kocsiban ülve.
- Kétcsöves. A kétcsöves lengéscsillapítókban viszont két kamra található. Az egyikben hidraulikaolaj, a másikban pedig gáz van. A munkafolyadék áramlását a két térrész között a fenék-, valamint dugattyúszelep szabályozza. Ennek előnye, hogy a rendszer felépítése igen egyszerű. Hátránya, hogy gyorsan felmelegszik és a benne lévő olaj habozhat, ami csökkenti a működés minőségét.
Mennyi ideig tartanak a lengéscsillapítók?
A lengéscsillapítók várható élettartama legalább 4-5 év. Ez azonban ténylegesen az útviszonyoktól függ. Az élettartam akár 10 évre is kitolódhat, ha az autóval többnyire sima utakon közlekedünk. Hasonlóképpen 5 évnél rövidebb is lehet, ha többnyire repedésekkel, bukkanókkal vagy kátyúkkal teli, egyenetlen utakon közlekedünk. Az igazán meghatározó tényező azonban a vezetési stílus és az, hogy hol autózunk. Ha például sokat vezetünk terepen vagy földutakon, a lengéscsillapítók sokkal gyorsabban elhasználódnak. Vannak azonban olyan szakértők is, akik a megtett kilométerek száma alapján határozzák meg a lengéscsillapítók állapotát. Ez esetben körülbelül 80 000 kilométert számolnak átlagos éltettartamnak.
A lengéscsillapítók meghibásodsának legfőbb tünetei
A rossz lengéscsillapítók mindenképpen aggodalomra adnak okot. Szerencsére lengéscsillapító hiba jelei könnyen felismerhetők:
- A kormánykerék vibrációja. Ha göröngyös úton való vezetés közben a kormánykerék enyhén vibrál, nem biztos, hogy azonnal aggódnunk kell, bár érdemes odafigyelni a kormány mozgására. Ha azonban zötyögős úton a kormánykerék túlzott mértékben rázkódik, a rossz lengéscsillapítók egyik tünete lehet. Ha vibrálás ugyanígy előfordul simább úton esetleg gyorsításkor, akkor mindenképpen vigyük szervizbe az autót és vizsgáltassuk meg a lengéscsillapítókat.
- Nagyobb féktávolság. Ha a szokásosnál hosszabb ideig tart a megállás, az utalhat fékproblémára, de az is lehet, hogy a lengéscsillapítókkal van baj. Mivel a lengéscsillapítók és a rugók autójához hátsó és első fontos szerepet játszanak a súlyelosztásban, ha az első lengéscsillapítók elromlanak, több súly kerül előre, ami azt jelenti, hogy az első fékek sokkal nagyobb terhelésnek lesznek kitéve. Lassabb fékreakció és a hosszabb fékút esetén az autót azonnal ki kell vizsgálni.
- Egyenetlen gumiabroncs-kopás. Az egyenetlen gumikopásnak sok oka lehet, az egyik legáltalánosabb talán a beállítási probléma. Az elhaszánlódott lengéscsillapítók azonban másképp kezdik ki a autó gumi felületét. Ez esetben nem a gumi egyik vagy másik oldala kopik meg egyenletesen, hanem a kopás egyenetlen foltokban jelentkezik. A rossz lengéscsillapító miatt ugyanis a gumiabroncs pattog az úton és különböző pontokon kopik meg.
- Túlzott pattogás, kilengés. A pattogást, amely a gumiabroncsok egyenetlen kopását okozza, mi magunk is érezhetjük. Ha egy bukkanón való áthaladás után az autó tovább pattog, szinte biztos, hogy a lengéscsillapítókkal van gond. Ezt könnyen tesztelhetjük magunk is. A parkoló autó elejét nyomjuk le, és nézzük meg, mennyire pattog az autó az elengedéskor. Akkor megfelelő a lengéscsillapító, ha a kirugózás után következő lefelé mozgás már megáll.
Lengéscsillapító cseréje
A jelenlegi lengéscsillapítók nem szerelhetők szét. Ha egy alkatrész meghibásodik, cserélni kell, mert a lengéscsillapítók nem javíthatók. A lengéscsillapítók ára igen széles skálán mozog a gépkocsi gyártmánya, modellje és specifikációi alapján. Az ebbe a kategóriába tartozó lengéscsillapítók ára 14000 és 90000 Ft között mozog.
Ha egy lengéscsillapító tönkremegy, az ugyanazon a tengelyen lévő másik lengéscsillapítót is cserélni kell. A lengéscsillapítókat és rugóstagokat mindig párban (első tengelyen vagy hátsó tengelyen) kell cserélni, sőt még jobb, ha mind a négy keréken egyszerre cseréljük őket, mert ez elősegíti a megbízható kezelhetőséget és az egységes reakciót a jármű mindkét oldalán.
Bármilyen, a felfüggesztésen végzett munka után mindig végeztessünk futómű beállítási vizsgálatot is. A felfüggesztés bármilyen módosítása a jármű kerékbeállítását is megváltoztathatja. A kerékbeállítás esetében pedig még a kisebb módosítások is költséges következményekkel járhatnak az út során (gyorsabb gumikopás, több felfüggesztési probléma, nehézkes kezelhetőség).
Hasznos videók ebben a témában:
A lengéscsillapító kopásának 5 jele
TOP 5 hiba a lengéscsillapítók cseréjekor
TOP-termékek a témában: