Tartalomjegyzék
Hogyan vezessen biztonságosan esős időben
A közúti balesetek valószínűsége esős időben átlagosan 30-40%-kal megnő. Ebben a cikkben azokat a tényezőket fogjuk bemutatni önnek, amelyekre a leginkább oda kell figyelnie, és elmagyarázzuk, hogy hogyan vezessen úgy esős időben, hogy elkerülhesse a közúti problémákat.
A vezetőre leselkedő 4 legnagyobb veszélyforrás
- Csúszós út. A kerék tapadási együtthatója neves aszfalton 1.5-2-szer kisebb mértékű, mint száraz aszfalton. Az első esőcseppek különösen veszélyesek, ugyanis a földre hullva felverik az út felületén lévő port és szennyeződéseket, ami olajat, üzemanyagot, gumi darabokat és egyéb anyagokat is tartalmaz, melyek együttesen egy vékony, ám rendkívül csúszós réteget képeznek az út burkolatán. Ilyenkor a féktáv az 5-10-szeresére nőhet meg..
- Vízenfutás. Amikor nagy sebességgel hajt keresztül egy vizes felületen, akkor nincs elég idő arra, hogy a víz eltávolításra kerüljön - elvezetődjön - a kerekek alól. Ilyen esetekben egy vízréteg jön létre a futófelület és az útburkolat között, aminek következtében a kerekek elveszítik a tapadást, és a gépjármű irányíthatatlanná válik.
- Rossz látásviszonyok. Heves esőben a látási viszonyok jelentős mértékben romlanak. A külső tárgyak körvonalai elmosódottá válnak, az ablaktörlő lapátok nem képesek időben eltávolítani a csapadékot a szélvédőről. A magas páratartalom következtében az ablakok bepárásodnak. Minden nem csak az akadályok időben történő észrevételét nehezíti meg, hanem rendkívül zavaró hatással is bír. .
- Aluszékonyság. Esős időben a légköri nyomás jelentős mértékű csökkenése álmosságot okoz; az atmoszférikus nyomás csökkenésére emberi szervezet vérnyomás csökkenéssel és pulzusszám csökkenéssel reagál. Ennek eredményeként kevesebb oxigén jut az agyba, ami az álmosság érzet kialakulásához vezet. Ilyenkor megnő a sofőr reakcióideje, ami viszont veszélyessé teszi az ilyen körülmények közötti gépjármű vezetést.
Miket fontos ellenőrizni az esős évszak előtt?
- Gumiabroncsok. A minimális megengedett futófelület mélység 1.6 mm. Viszont Dafydd Williams, - aki a Mercedes-Benz World professzionális vezetési oktatója - azt tanácsolja, hogy a gumiabroncsok cseréjét már 2 mm-es futófelület mélység elérésekor végezzék el. A Continental gumigyártó vállalatszintén nem tanácsolja a gépjármű tulajdonosoknak, hogy megvárják a futófelület mélység kritikus értékének elérését. A vállalat szakemberei azon a véleményen vannak, hogy a nyári gumik esetében a 3 mm-es érték elérésekor, míg a téli gumiabroncsok esetében a 4 mm-es futófelület mélység elérésekor ajánlott megejteni a gumiabroncsok cseréjét. Az elhasználódott futófelület olyan jellmezőkkel rendelkezik, mint a csökkent magasságú futófelületi lamellák, és a csökkent mélységű futófelületi barázdák, amelyek a nedves aszfalton való tapadás biztosításáért, és a gumiabroncsnak az úttal való érintkezési felületről a víz elvezetéséért felelősek.
Amennyiben az ön lakóhelyének környékén gyakoriak az esőzések, akkor érdemes esőgumikat választania. Az ilyen típusú gumiabroncsok alacsony profilúak, és egy olyan speciális futófelület mintázattal rendelkeznek, ami az útviszonyoknak megfelelően van kialakítva. - Ablaktörölő lapátok és szélvédőmosó folyadék. Az ablaktörlő lapátokat évesen szinten kétszer ajánlott kicserélni. Fontos, hogy az esetükben a tisztítás minőségét is mindig figyelembe vegye. Amennyiben az ablaktörlő lapátok használat közben pöttyök, foltok, és meg nem tisztított részek maradnak az ablak felszínén, akkor a komponenseket ki kell cserélni. Ugyanis esős napokon a hibás működésük végzetes következményekkel járhat.
A szélvédőmosó tartályban elégséges mennyiségű szélvédőmosó folyadéknak kell lenni az ablakokon lévő rászáradt szennyeződések eltávolításához. - Fékrendszer. A fékrendszert rendszeres időközönként ellenőrizettni kell. Az olyan meghibásodások, mint például a beragadt féknyereg nedves felületű úton különösen veszélyesek, mivel megcsúszást okoz. A fékbetétek kopott állapota, ami a fékezés hatékonyságát eleve csökkeni, nedves aszfalton még veszélyesebb helyzetek kialakulásához vezethet, mivel miattuk a féktáv jelentős mértékben megnő.
- Fényszórók. A világítási egységek bizonyos típusú meghibásodásai csak magas páratartalom esetén jelentkeznek. Például a fényszórók elégtelen tömítettsége miatt a víz bejuthat az egység ház részébe, ami az izzók kiégését eredményezheti, és akár még rövidzárlatot is okozhat. A fényszóró relflektoron képződő vízkondezáció a világítás minőségének rosszabbodását eredményeit. A szellőzőnyílások eltömődése pedig gyakran okozza a fényszóró bepárodását.
- Utastér levegőszűrő. Az utastér levegőszűrő eltömődése csökkenti a légáramlás sebességét a szellőző rendszerben. Ennek eredményeként megnő a nedvesség koncentrációja az autó utasterében, ami az ablakok bepárásodásában mutatkozik meg, és ez főként esős időben vehető észre. Éppen emiatt ajánlott a komponenst évente legalább egy alkalommal kicserélni.
11 szabály, amiket esős időben történő vezetésekor érdemes betartania
- Az első esőcseppek megjelenésekor lassítson le: az út felülete ugyanis mindig ilyenkor a leginkább csúszós.
- Ha esős időben vezet, akkor a gépjármű sebességének nem szabad túllépnie az 50km/h-t. Ugyanis, ha gyorsabban halad, akkor elveszítheti a kontrollt a jármű felett. És emellett a gépjármű megállítása is sokkal problémásabb lesz.
- Kezdjen előzetes fékezésbe. Ez ugyanis amellett, hogy időben történő megállást biztosít, a közlekedésben résztvevő más sofőrök számára is lehetővé teszi az adott szituáció időben történő lereagálását, és a járműveik sebességének csökkentését. Amikor manőverezik, mindig lassítson le kanyarodás előtt. Próbáljon meg óvatosan fékezni és finoman gyorsítani. A hirtelen fékezés, és a hirtelen gázadás megcsúszáshoz, és a kontroll elvesztéséhez vezethet. Mindig megfelelően biztonságos követési távolságot tartson. .
- Amennyiben a fékbetétek nedvesek, szárítsa meg őket. Ehhez egy adott távolságon belül óvatosan, finoman taposson rá néhány alkalommal a fékpedálra: ennek hatására ugyanis a komponense felszíne felmelegszik és a vízfelesleg elpárolog róluk.
- Kapcsolja be a tompított fényszórókat: a helyzetjelző lámpák ugyanis esős időben nem elégségesek az úton közlekedő autó időben történő észrevételéhez. A ködlámpák használata csak abban az esetben ajánlott, ha a gépjármű elejétől számított látótávolság kevesebb, mint 100 méter.
- Lehetőleg kerülje el a teherautók, buszok mögötti közvetlen haladást. Ugyanis az ilyen járművek kerekei alól menet közben sok szennyeződés verődik fel.
- Szárítsa meg az ablakokat. Erre a célra használja kapcsolja be gépjármű páramentetsítőjét (ablakfűtést), vagy használja az autóklímát. Ez ugyanis pár percen belül lecsökkenti az utastér levegőjének páratartalmát. Emellett a speciális autóipari vegyszerek révén is javíthat a kilátáson, például a vízlepergető szerek (esőlepergető) és a páramentesítő spray révén. Az előbbit az ablakok külső felületén kell alkalmazni: egy víz és szennyeződés lepergető réteget képez az üvegfelületen. A második típusú készítményeket az utastér belsejében kell alkalmazni; az ablak felületén csak egy nagyon vékony, átlátható vízréteg kialakulását teszik lehetővé, és meggátolják a szabad kilátást gátló vízcseppek kialakulását.
- Víztócsák előtt lassítson le. A vízfelszín alatti rész ugyanis veszélyt tartogathat. Emellett a vízenfutás is nagyobb gyakorisággal fordul elő, amikor pocsolyákon, víztócsákon halad keresztül.
- Heves esőben parkolja le a gépjárművet az út szélén és várjon, amíg az eső intenzitása alábbhagy. győződjön meg róla, hogy bekapcsolta-e a veszélyjelző lámpákat (vészvillógókat), mivel így a többi közlekedő időben észreveszi az autóját.
- Mindig legyen éber. A gyalogosok váratlan helyeken is átkelhetnek keresztbe az úton annak érdekében, hogy elkerüljék a megázását. Fontos, hogy a kevésbé körültekintő gépjármű vezetőkre is kellő figyelmet fordítson.
- Tartózkodjon a vezetéstől, ha álmos. Ez ugyanis rendkívül veszélyes közlekedési helyzetek kialakulásához vezethet. Abban az esetben, ha az adott utazást nem tudja elnapolni, időről-időre szálljon ki a gépjárműből, és végezzen el néhány torna gyakorlatot. Amennyiben azt tapasztalja, hogy nem emlékszik az utóbbi pár megtett kilométerre, vagy akaratlanul átlépte a terelővonalat, illetve az út szélét jelző vonalat, vagy, ha egyre gyakrabban ásítozik, illetve, ha nehezen tudja a fejét normál pozícióban tartani, vagy nehezére esik fókuszálni a szemeivel, akkor azonnal húzódjon félre az útról, és állítsa le a gépjárművet. Ilyen esetekben, még egy 15 perces alvás is sokat segíthet. Abban az esetben, ha gyakran kényszerül nagy távolságok megtételére, akkor mindenképpen érdemes egy fárdaságérzékelő rendszert beszereltetni a gépjárművébe. Egy ilyen rendszer ugyanis különböző adatok felhasználása alapján - mint például a pupilla méretének változásai - kiértékeli az adott helyzetet, és szükség esetén figyelmeztető jelzést ad le.
Összegzés
Az esős időben történő biztonságos vezetés jelentős mértékben függ az adott autó műszaki állapotától, és a sofőr képességeitől. A kopó alkatrészek időben történő cseréje, az autó rendszerek időben elvégzett diagnosztikája, és a higgadt vezetési stílus is egyaránt fontos. Kérjük, gondosan kövesse az általunk megfogalmazott ajánlásokat; kizárólag csak kiváló minőségű alkatrészeket vásároljon az autójához, mivel így az időjárási körülményektől függetlenül biztonságosan használhatja a gépjárművét.