Tartalomjegyzék
Gyújtótekercs: működése, meghibásodásának tünetei és a diagnosztika
Hogyan működik a gyújtótekercs?
Minden modern benzinmotor gyújtásrendszere gyújtótekercset használ, amelynek ugyanaz az alapfunkciója: a gyújtógyertyán a szikra keltéséhez szükséges magas áramfeszültséget hoz létre.
A benzinüzemű járműveket általában egy egyszerű 12 voltos egyenáramú akkumulátor táplálja. Ez a feszültség elegendő az indítómotor bekapcsolásához és a motor beindításához, de a tényleges égéshez nem elegendő. (A gyújtógyertyának körülbelül 40 000 voltra van szüksége az égéshez.) Itt jön a képbe az autó gyújtótekercse. Ez egy fokozattranszformátort (más néven tekercsköteget) tartalmaz, amely ezt a parányi áramot egyszerre több ezer voltos gyors impulzusokká alakítja át. Ez az elektromosság aztán a henger égési ciklusa során tökéletes ütemben jut el minden egyes gyújtógyertyához, meggyújtva az oxigénnel keveredő üzemanyaggőzt, ezáltal energiát termelve. A dízelmotorokban nincsenek gyújtótekercsek, mivel azok kizárólag hő és nyomás segítségével gyújtják meg az üzemanyagot.
Mint a legtöbb fő alkatrész, ezeket a tekercseket is rendszeresen ellenőrizni és karbantartani kell.
A gyújtótekercsek meghibásodásának gyakori okai
Sérült vagy kopott gyújtógyertyák. Ha a gyújtógyertyák elhasználódtak, a gyújtótekercsek sokkal nagyobb teljesítményre kényszerülnek. A gyertyák optimális állapotban tartása csökkentheti a gyújtótekercs meghibásodásának esélyét. Rezgések. A rezgések károsíthatják a gyújtótekercs tekercseit és szigetelését, ami rövidzárlatokat vagy megszakításokat okozhat a szekunder tekercsekben.
Túlmelegedés. A gyújtótekercsek túlmelegedése akadályozhatja az áramvezetési képességüket. Kopás és elhasználódás. A gyújtótekercsek meghibásodásának gyakori oka többek között az elhasználódás. Ez okozza a primer és a szekunder tekercsek, valamint a primer tekercs közötti szigetelés károsodását. A szigetelés romlása a tekercs túlmelegedését okozhatja.
BOSCH Gyújtótekercs
14V
BERU Gyújtótekercs
4érintkező, 12V, Spark Spring, Csatlakozók száma: 1, Csatlakozó kivitel SAE, Gyújtógyertya-csatlakozóval, 14 cm
DENSO Gyújtótekercs
4érintkező, SAE
MAGNETI MARELLI Gyújtótekercs
HELLA Gyújtótekercs
2érintkező, 12V, Tömb gyújtótekercs, Csatlakozó kivitel DIN
A gyújtótrafó hiba jelei
A hibás gyújtótekercs diagnosztizálásakor néhány gyakori jelre kell odafigyelni. Az üzemanyag-fogyasztás növekedése. A gyújtógyertyát érő kisebb teljesítmény mellett a jármű nehezebben jár és több üzemanyagot használ fel az elégtelen teljesítmény ellensúlyozására.
A kipufogó durrogása. Az autó kipufogójának visszatüzelése a gyújtótekercs meghibásodásának korai tünete lehet. Ennek oka a kipufogórendszeren keresztül kibocsátott, fel nem használt üzemanyag.
Az autó leállása. Ha a gyújtótekercs meghibásodik, a járművek szabálytalan ütemben bocsátanak ki szikrákat, ami akadályozza a jármű működését és lefulladást eredményez.
Indítási problémák. A gyújtótekercs meghibásodása azt eredményezi, hogy a gyújtógyertyák nem kapnak megfelelő mennyiségű töltést.
Hogyan teszteljük a gyújtótekercset
A tesztelésnél az autó mindig legyen parkolóállásban és a motor legyen leállítva. Emeljük fel a motorháztetőt, és keressük meg az autó gyújtótekercsét. Ez általában az első sárvédő közelében vagy egy konzolon található, ahol az elosztó van. Szigetelt szerszámokat és kesztyűt használva óvatosan távolítsuk el az egyik gyújtógyertyavezetéket az autó a gyertyáról. Ezután vegyük ki a gyújtógyertyát egy dugókulcs segítségével, ügyelve arra, hogy ne kerüljön semmi az előzőleg szabaddá tett furatba. Célszerű a furatot egy ronggyal lefedni.
Amikor a gyújtógyertya ki van húzva az eredeti helyéről, csatlakoztassuk vissza a gyújtógyertya vezetékéhez. Érintsük a csupasz gyújtógyertya menetes részét a motorban lévő bármely fémdarabhoz. Távolítsuk el az üzemanyagszivattyú reléjét, hogy a motor ne indulhasson be, de a gyújtógyertya továbbra is szikrát adjon. Kérjünk meg valakit, hogy indítsa be a motort, és figyelje a kék szikrát.
A kék szikra azt jelzi, hogy a gyújtótekercs működik. A narancssárga szikra annak a jele, hogy a gyújtótekercsből nem jut elég áram a gyertyákhoz, a nulla szikra pedig azt jelenti, hogy nem keletkezik semmi.
BERU Gyújtótekercs
2érintkező, 12V, Spark Spring, Csatlakozók száma: 1, Csatlakozó kivitel SAE, Gyújtógyertya-csatlakozóval
BOSCH Gyújtótekercs
14V
DR.MOTOR AUTOMOTIVE Kábeljavító készlet, izzítógyertya
VALEO Gyújtótekercs
4érintkező, fekete
BOSCH Gyújtótekercs
14V, szorító nélkül
A gyújtótekercs tesztelése digitális multiméterrel
Az autó gyújtótekercsének tesztelésének másik módja a digitális multiméter használata. A művelet megkezdése előtt az autó kézikönyvében nézzünk utána a tekercs megfelelő ellenállási értékének. Keressük meg a tekercset a motorháztető alatt, és csatlakoztassuk le a kábelköteget.
A gyújtótekercseknek két áramköre van, amiket ellenőrizni kell; primer és szekunder áramkörök. Csatlakoztassuk a multimétert a gyújtótekercs negatív és pozitív csatlakozójához, hogy leolvassuk a primer áramkör értékét. Ha a multiméter 0 ohmot mutat, a gyújtótekercs rövidre záródott, ezért cserélni kell. Ha a multiméter leolvasása az autó kézikönyvében megadott tartomány felett van, a gyújtótekercs nem teljes, és szintén cserére szorul.
A gyújtótekercs szekunder áramkörének vizsgálatához csatlakoztassuk a multiméter pozitív pólusát a gyújtótekercs pozitív csatlakozójához. Emellett kapcsoljuk a multimétert a gyújtógyertyához csatlakozó magas kimeneti csatlakozóhoz. A autó gyújtógyertyák elvárt elektromos kimenetét ismét az autó kézikönyvében találjuk, de az alaptartomány 6000 és 10.000 ohm között van. Az elsődleges áramkörhöz hasonlóan a kívánt tartományon kívüli értékek azt jelzik, hogy a gyújtótekerccsel van probléma.
A gyújtótekercset nem lehet javítani, ezért bármilyen kis meghibásodás esetén minél előbb gondoskodjunk az alkatrész cseréjéről. A gyújtótrafó ára járműtől, gyártótól és specifikációktól függően igen eltérő lehet, nagyjából 1500 és 9000 Ft között mozog.
TOP-termékek a témában: