Tartalomjegyzék
Kerék rögzítők: megfelelő felszerelés
A gépjárművek kezelési útmutatóiban az autógyártók mindegyike megadja a csavarok és anyák esetében a meghúzási nyomatékot. A gyártó ajánlások figyelmen kívül hagyása rendkívül veszélyes: a szakszerűtlenül felszerelt rögzítő elemek súlyos közúti baleseteket okozhatnak. Ebben a cikkben azt fogjuk bemutatni önnek, hogy melyek azoka leggyakoribb hibák, amelyeket a rögzítőelemek felszerelésénél elkövetnek, valamint, hogy hogyan lehet ezeket megelőzni, és, hogy mi a teendő, ha egy szakszerűtlenül felszerelt kerék leválik.
Miért veszélyes, ha a rögzítőelemek nem megfelelően vannak meghúzva
Egy elégtelenül meghúzott rögzítőelem hajlamos az önmagától való kilazulása, amikor a gépjármű használata közben vibárcióknak van kitéve. Idővel akár teljesen ki is csavarodhat a helyéről. Amennyiben ez több, mint egy rögzítőelemmel történik meg, akkor a kerék akár le is válhat menet közben.
A túlságosan meghúzott rögzítőelemek is ugyanolyan veszélyesek lehetnek. A keréktárcs eldeformálódását okozhatják, megváltoztathatják a nyílás profilját, ami akadályozza a kerék megfelelő rögzítését. A rögzítési területen a keréktárcsa megrepedhet, és a kerékcsavarok, keréktőcsavarok eltörhetnek. Ugyanakkor túlhúzás esetén könnyen tönkre lehet tenni a menetet, és a csavar feje is elnyíródhat. Mindez rendkívüli módon megnehezítheti, sőt akár még lehetetlenné is teheti a kerék leszerelését.
5 gyakori hiba, amit a kerék csavarok beszerelésénél elkövetnek
- Puszta kézzel való meghúzás. A kerékcsavarokat kizárólag csak egy nyomatékkulccsal szabad felszerelni, ami lehetővé teszi a meghúzási nyomaték szabályozását. A csavarok felhelyezést viszont kézzel kell elkezdeni, mivel ily módon elkerülheti a rögzítőelem elcsúszását, és a beszerelési helyének megsérülését.
- Pneumatikus ütvecsavarozó használata. A használata az esetek döntő többségében a rögzítőelemek túlhúzásához vezet. Kizárólag csak a kiváló minőségű professzionális szerszámok képeznek kivételt, amelyek lehetővé teszik a meghúzási nyomaték precíz beállítását is.
- Nem megfelelő rögzítőelemek beszerelése. A nem megfelelően megválasztott komponensek különféle problémákat okozhatnak, mint például::
- A túlságosan hosszú csavarok hozzáférhetnek más alkatrészekhez, amitől az adott kerék elakadhat.
- A túlságosan rövid rögzítőelemek nem biztosítják a keréktárcsával való megbízható kapcsolódást. A használtuk esetén megnő a csavarmenet megsérülésének, az alkatrész megsérülésének, illetve a szerelőnyílás megsérülésének kockázata.
- A kúpos felfekvő felületű rögzítőelemek használata gömbölyű beépítési helyekkel rendelkező kerekeknél - és fordítva - a kerék forgás tengelyhez viszonyított elferdüléséhez vezet. Ennek eredményeként pedig a csavarmentes rögzítés kilazul.
- Használt vagy sérült rögzítőelemek használata. A kerékcsavarok és anyák nagyjából 35-40 ki- és becsavarozási ciklusra felelnek meg. Ezt követően ajánlott kicserélni őket. Emellett tilos a sérült menetű és a sérült fejű alkatrészek használata..
- Csavarok random sorrendben történő meghúzása.. A megfelelő kerék pozíció biztosításához a rögzítőelemeket egy adott, meghatározott sorrendben kell meghúzni. A leggyakoribbak az alábbiak:
- négypontos rögzítésnél: 1-3-4-2;
- öt pontos rögzítésnélt: 1-4-2-5-3;
- hat pontos rögzítésnél: 1-4-5-2-3-6.
Ha a kerék leválik: tippek extrém közlekedési szituációk esetére
Az esetek döntő többségében a kicsavarodott rögzítőelemeknek menet közben kopogó vagy speciális kattogóhangjuk van, A kormánykerék rángat, egyenetlen gumiabroncs kopás vehető észre stb. Viszont, ha nem veszi észre időben ezeket a jeleket, és a kerék menet közben leválik, akkor a következőket tegye::
- Fogja szorosan a kormánykereket. Általában a leválás előtt a kerék vibrálni kezd. Ezt észlelve helyezze mindkét kezét a kormánykerékre 10 és 2 óra pozícióba.
- Óvatosan húzódjon félre az autóval az út oldalára. Miközben ezt teszi, csak minimális mértékben használja a kormánykereket, és olyan óvatos mozdulatokkal, amennyire ez csak lehetséges.
- Miközben végrehajtja a fenti manővert csökkentse a sebességet a gázpedál felengedésével.
- Kapcsoljon egy sebességfokozattal lejjebb.
- Csak lassan nyomja be a fékpedált.
Tartózkodjon a hirtelen mozdulatoktól, mivel ellenkező esetben elveszítheti az uralmát a gépjármű felett.
Összegzés
A közlekedésben résztvevők biztonság jelentős mértékben függ attól is, hogy mennyire megbízhatóan vannak rögzítve a kerekek rögzítőelemei. Viszont sok gépjármű tulajdonos nem fordít kellő figyelmet a kerék rögzítőkre, ami számos közúti balesethez vezet és gyakran végzetes következményeket okoz. A problémák megelőzése érdekében a csavarmenetes rögzítéseket legalább havonta egyszer ellenőrizze le, és szükség esetén húzza meg őket az adott gépjármű használati útmutatójában feltűntetett értékek alapján. Kizárólag csak olyan minőségi alkatrészeket vásároljon, amelyek minden tekintetben megfelelnek az autója specifikációinak. Beszereléskor minden esetben kövesse az adott gépjármű gyártójának ajánlásait, és akkor biztos lehet benne, hogy az autója kerekei mindig a helyükön maradnak.