Tartalomjegyzék
Mi a forgattyústengely egy autóban: funkciói, szerkezete és a meghibásodás tünetei
A forgattyústengely különösen fontos része a belső égésű motornak. Bár manapság már nagyon strapabíró alkatrész, még mindig előfordulhatnak meghibásodások vele kapcsolatban. Ez elsősorban a nagy terhelésnek tudható be, mivel ez az alkatrész alakítja át a autó motor dugattyúinak ütőmozgását a jármű meghajtásához szükséges forgómozgássá. Itt rendkívül nagy erők dolgoznak, és maga az alkatrész igen összetett szerkezetű. Nem nehéz tehát elképzelni, hogy ennek az alkatrésznek a meghibásodása gyakran nagyon drága javítási költségeket jelent. Annak érdekében, hogy ezt elkerüljük, részletesen foglalkozunk a forgattyús tengely működésével, és azzal, hogy mit tehetünk azért, hogy a lehető leghosszabb ideig problémamentesen működjön. Esetleges problémák felmerülése esetén, a még nagyobb károk elkerülése érdekében elengedhetetlen azonban, hogy minél hamarabb beavatkozzunk.
Mit csinál a forgattyústengely: funkció és felépítés
Mielőtt a lehetséges hibákkal és tünetekkel foglalkoznánk, először is meg kell értenünk, hogyan épül fel az alkatrész, és pontosan hogyan is működik. A motor forgattyústengelye arra szolgál, hogy a dugattyúk fel- és lefelé irányuló mozgásából forgó mozgást vagy nyomatékot hozzon létre. Ez a megfelelő hajtórudakkal történik, amelyek összekötik a dugattyúkat a forgattyústengellyel. Egy másik fontos alkatrész a lendkerék. A fent említett alkatrészek nagy terhelését különösen a mozgás irányának állandó és ráadásul igen hirtelen változása okozza. Ez nemcsak torziós rezgéseket idéz elő, hanem a tengelyt és a hozzá tartozó csapágyakat torziós és hajlító erőknek is kiteszi.
Működési módjuk miatt a forgattyús tengelyek különösen kemény belső magból és nagyon kemény felületű anyagokból készülnek. Ez az oka annak is, hogy a legtöbb forgattyús tengelyt még mindig kovácsolják. Az erre a célra használt alapanyag egy úgynevezett nitridáló acél vagy egy speciálisan ötvözött edzett acél. Ezenkívül a nem különösen nagy igénybevételnek kitett részek, például a csapágytengelyek felületét is keményítik. A forgattyústengely alapvető alkotórészei a forgattyúcsapok, a forgattyúhüvelyek, a forgattyúcsapágyak és a megfelelő ellensúlyok. A megfelelő főcsapágyak a tengelycsapágyakat fogadják, így a forgómozgás tengelyét is ezek határozzák meg. A forgattyústengelycsapok viszont a forgórudak összekötésére szolgálnak. A forgattyústengelyek viszont az említett kétféle csapágytípus közötti kapcsolatot biztosítják. Annak érdekében, hogy a forgómozgás a lehető legegyenletesebb legyen, és ne forduljanak elő kilengések, a forgattyús tengelyekhez ellensúlyok is csatlakoznak. A forgattyústengely pontos kialakítása azonban a motor pontos típusától függ. A hengerek száma, a lökethossz, a motor kialakítása és a motor gyújtási sorrendje határozza meg az összetételt. A forgattyústengely mozgását a forgattyústengely-érzékelő figyeli. A forgattyústengely fogaskerék olyan alkatrész, amely a járműben a nyomatékelosztásért felelős. Ez hajtja például az olajszivattyút és a motor szívó- és kipufogószelepeit. Ez az alkatrész nem tartozik az autó motoralkatrész alkatrészei közé, amelyeket egy bizonyos időközönként mindig ki kell cserélni. A forgattyústengely lánckereket csak problémák vagy meghibásodás esetén cserélik ki.
FAST Főtengely
ET ENGINETEAM Főtengely
Öntöttvas
IPSA Főtengely
Öntöttvas
IPSA Főtengely
Öntöttvas
Mi okozza a forgattyústengely sérülését és melyek a meghibásodás tünetei
Ha a forgattyústengely meghibásodott, az különböző tünetekről ismerhető fel. Gyakran egyszerre több tünet is jelentkezik. Ezek némelyike korai figyelmeztető jelként is felismerhető, míg mások csak akkor jelennek meg, ha a forgattyústengely már súlyosan károsodott. Vannak olyan tünetek, amely nem mindig a forgattyústengely csapágyának sérülésére vagy hasonló hibákra utalnak, hanem más problémák esetén is megjelennek. Ebben az esetben kizárásos alapon érdemes eljárni, és fokozatosan kizárni az összes lehetséges hibaforrást. Alapvetően a forgattyústengely helytelen, azaz túl nagy vagy túl kicsi axiális játéka miatt léphetnek fel problémák ezzel az alkatrésszel kapcsolatban.
A modern motoroknál a forgattyústengely komolyabb károsodása már nem gyakori, mivel az alkatrészek ma már sokkal szélsőségesebb terheléseknek is ellenállnak. Ennek ellenére a motorkárok még mindig bekövetkezhetnek, ha nincs elegendő motorolaj a motorban, vagy ha a motor fordulatszáma túlságosan magas. Bár az egyértelműen túl magas fordulatszámot a motor elektronikája elég megbízhatóan megakadályozza. A sebességváltáskor előforduló hiba azonban mindenképpen a forgattyús tengely törését okozhatja. Képzeljük el, hogy nagy sebességgel haladunk harmadik fokozatban, és át szeretnlnk kapcsolni négyesbe, ám helyette kettesbe kapcsolunk véletlen. Ha balszerencsések vagyunk nagyon komoly károk keletkezhetnek a motorban.
Itt van egy sokkal gyakoribb ok: a motorolaj hiánya. Az olajhiány előbb-utóbb nem csak a forgattyústengely csapágyazásának sérülését okozhatja, hanem a hajtórúdcsapágyakra is hatással lesz. Ha egyáltalán nem maradt olaj a rendszerben, a száraz súrlódás általában 10-15 perc után végleg megteszi a hatását, ha nem hamarabb. Mivel azonban a modern járművekben gyakran van turbófeltöltő, ami általában még érzékenyebb (10 perc olaj nélkül már sok kár keletkezett), a forgattyústengelyt általában nem éri olyan súlyos károsodás. A forgattyús tengely sérülését általában a jellegzetes zajról lehet felismerni. Ha a motor fordulatszámával megegyező csattogó hangot hallunk, az általában a hajtórúdcsapágyak hibájára utal. Ha motor mélyéről dübörgést vagy morgást hallunk, akkor a forgattyústengely csapágyazása sérült. Ilyenkor ne használjuk tovább az autót, azonnal állítsuk le a motort, hogy elkerüljük a még súlyosabb károkat.
A forgattyústengely javítása és költségei
Természetesen nekiláthanánk kiszerelni a forgattyútengelyt, és leköszörülni az érintett csapágypontokat. Ezután meg kellene vizsgálnunk a csapágyak keménységét, és esetleg hőkezelésnek kellene alávetnünk őket, mert a túl lágy csapágyak gyorsan elhasználódnának. A hőkezelés után ellenőrizni kellene a koncentricitást; a legtöbb tengely nem térhet el egy századmilliméternél nagyobb mértékben, mert a keményítés során megvetemedhetett. A forgattyús tengely egyengetése nem egyszerű feladat, igazi szakembereket igényel; erre nincs gép. Ezután mindent újra össze kellene szerelni túlméretezett csapágyakkal - és már kész is van. Vagyis röviden: nem éri meg. Egy szabványos négyhengeres motornál olcsóbb beszerezni egy jó használt csere motort egy megbízható bontóból. Nem feltétlenül kell a gyártótól származnia, a független utángyártott piac is kínál minőségi felújított motorokat.
Összegzés
A forgattyústengely az egyik leginkább igénybevett motoralkatrész. A forgattyústengely csapágyházai könnyen elhasználódhatnak. Ugyanakkor ez a motoralkatrész alacsony karbantartási igényű, és csak akkor kell kicserélni vagy javítani, ha probléma merül fel. A legtöbb esetben ilyenkor elengedhetetlen a motor szétszedése, így a javítási költségek nagyon gyorsan emelkednek. Érdemes kikérni ilyenkor egy szakszerviz tanácsát, hogy mennyire lenne drága a motorjavítás ebben az esetben.
Még ma is vannak olyan szakemberek vagy szakosodott cégek, amelyek a forgattyústengelyek köszörülését végzik. Ez a javítás egy speciális formája, amely részben helyreállíthatja a motor futásának simaságát. Ahhoz azonban, hogy egy ilyen eljárás egyáltalán sikeres legyen, ennél az érzékeny motoralkatrésznél rendkívül pontos mérésre és megmunkálására van szükség. Ráadásul ez a javítási forma csak kisebb alkatrészkárok esetén alkalmazható, ezért mindig figyelni kell az általunk említett tünetekre, nehogy a végén már késő legyen, és sokkal nagyobb kár keletkezzen.
TOP-termékek a témában: