Plus
Próbálja ki a prémium fiókot
0   TÉTEL
#
27-1835
0,00 HUF
Az Ön kosara üres

Dízelmotor: lényeges információk

Iratkozzon fel
HÍRLEVELÜNKRE

Legfrissebb híreinkhez és tippjeinkhez kérjük, adja meg e-mail címét:

Sok vezető, aki már dízelüzemű motorral működő autót választott, tisztában van ezek előnyeivel és sajátosságaival. Ugyanakkor, azoknak, akik csak most kezdik használni az ilyen motorokat, számos kérdésük lehet. Cikkünkben megpróbáljuk megválaszolni ezeket.

A dízelmotor története

A dízelüzemű motor ötlete 1824-ben született meg, amikor a francia fizikus és matematikus, Sadi Carnot feltételezte, hogy egy hőt termelő gép hatékonyabbá tehető, ha a benne lévő munkaközeget gyors tömörítéssel a lobbanáspontjára melegítjük. Ezt az elvet használták a későbbiekben az első dízelmotor elkészítéséhez.

Az évek során különböző tudósok dolgoztak a dízel motor kialakításán, köztük Herbert Akroyd-Stuart és Gustav Trinkler. Ugyanakkor 1887-ig kellett várni arra, hogy Rudolf Diesel elkészítse az első gyakorlatban működő és hatékony prototípust.

A feltaláló eredetileg azt gondolta, hogy a legjobb üzemanyag ebbe a motorba a szénpor lesz, de ennek csiszoló jellemzői és a hengerekbe való eljuttatásával kapcsolatos komplikációk miatt el kell vetnie ezt az ötletet. Ugyanakkor Diesel találmánya működött növényi olajjal és könnyű olajtermékekkel.

A dízelmotort azóta is folyamatosan fejlesztik és frissítik. Sok modern személy- és tehergépkocsiban vannak ilyen erős, megbízható és hatékony motorok.

Működési elv

A mai személyautókat többnyire négyütemű motorokkal gyártják. Működési ciklusuk 4 üteme:

  1. Szívás, a főtengely 0°-ról 180°-ra fordul. Ebben az ütemben egy nyitott szelepen keresztül levegő áramlik a hengerbe.
  2. Sűrítés: Ebben az ütemben a főtengely 180°-ról 360°-ra mozog. A dugattyú a már a kamrában lévő levegőt 16-25-ször összenyomja, és hőmérséklete 700-900 °C-ra nő.
  3. Égés: Ebben az ütemben a megfelelő főtengely 360°-540°-ra mozog, és az üzemanyag befecskendezésre kerül és begyullad. A folyamat eredményeként keletkező anyagok lenyomják a dugattyút.
  4. Kipufogás: A főtengely kiindulási helyzetéhez képest 540°–720°-ra mozog, ahogy az elégett gázok kipufognak, a dugattyú felfelé mozdul el.

A dízelmotorokban az üzemanyagot egy befecskendező szivattyú szállítja. A modern autókban számos típusú üzemanyag szivattyút használnak:

  • Soros. Ezek olyan dugattyúpárokat tartalmaznak, melyek száma megegyezik a motor hengereinek számával. A főtengelyhez csatlakoztatott vezérműtengely a dugattyú mozgását okozza, mely váltakozva nyitja és zárja a szívónyílást. Ennek eredményeként a befecskendező szelep nyitásához szükséges nyomás jön létre, és az üzemanyag belép a megfelelő injektorba. Ezek a szivattyúk nagyon megbízhatók, de többnyire teherszállító járművekbe vannak beszerelve: a gyártók soros üzemanyag szivattyúval 2000 óta nem szerelnek fel személygépkocsikat.
  • Disztribútoros. Felépítésük alapján egy vagy két dugattyú van bennük, melyek forgó és lengő mozgásokat végeznek, így osztva el az üzemanyagot a hengerek között. Ez egyenletesebb üzemanyagelosztást biztosít, de elkoptatja az alkatrészeket. Ezért a disztribúciós szivattyú többnyire személygépkocsikba kerül beszerelésre.
  • Nagynyomású szivattyúk. Ezeket a közös nyomócsöves befecskendező rendszerekben használják, feladatuk az üzemanyag szivattyúzása az üzemanyag vezetékbe, ahol a magas nyomást, függetlenül a motor üzemmódtól, folyamatosan fenntartják. Ennek a rendszernek a használata a motor nyomatékát alacsony fordulatszámon 25%-al növeli meg, és 20%-al csökkenti az üzemanyagfogyasztást.
  • Injektorok. Az injektorok tömörítési és befecskendezési funkciói megfelelnek az egyes hengereknek. Ennek a rendszernek a használata lehetővé teszi az üzemanyag gazdaságosság növelését, és csökkenti a kipufogógáz mérgezőanyag tartalmát, mivel a befecskendezési folyamat 3 lépcsőben megy végbe. Az előbefecskendezés biztosítja a zavartalan égést, míg az utóbefecskendezés megkönnyíti a koromszűrő regenerálódását.

A dízelmotorok 5 legfontosabb előnye

  1. Jelentősen kevesebb üzemanyagok fogyasztanak - átlagosan 30%-al -, mint a benzinüzemű motorok. Ez a befecskendező kamrákban lévő magas nyomásnak, a motor kialakításának, működési elvének, és számos más tényezőnek köszönhető. Emellett, a legtöbb országban a dízel üzemanyag ára alacsonyabb, mint a benziné.
  2. A dízelmotorokban az üzemanyag folyamatosan ég, rögtön miután a motorba került, alacsony fordulatszámon magas nyomatékot biztosítva. Ez megnöveli a jármű tapadását, dinamikáját és kezelhetőségét.
  3. Nagy hatékonysággal rendelkeznek, mely időnként akár az 50%-ot is elérheti.
  4. Az izzítógyertyáknak és a fűtött injektoroknak köszönhetően a dízelmotorok, függetlenül a környezeti hőmérséklettől, zavartalanul indulnak.
  5. Csaknem kétszer olyan hosszú ideig működnek, mint a benzinmotorok.

Dízelmotorok: 9 használatra vonatkozó szabály az AutoDoc szakértőitől

Tartsa be ezeket az egyszerű szabályokat, hogy elkerülje a motor és az üzemanyagrendszer gyakori javítását:

  1. Cserélje időben az üzemanyagszűrőt és az üzemanyag vízleválasztót. A dízel alkatrészek nagyon érzékenyek a mechanikai részecskékre és a vízre. Bonyolult konstrukciójuk miatt az injektorok és a szivattyú alkatrészei könnyen eltömődnek, míg az üzemanyagból származó kén vízzel keveredik, és kénsavvá alakul, ami árt a motoralkatrészeknek.
  2. Ügyeljen arra, hogy minőségi üzemanyagot használjon. Az alacsony minőségű üzemanyagok magas kéntartalma nagyban csökkenti a motorolaj élettartamét és hatékonyságát, és a koromszűrő meghibásodását okozhatja.
  3. Kerülje a nagy fordulatszámmal való autózást: ez a motornak extra megterhelést jelent.
  4. Ügyeljen arra, hogy a környezeti hőmérsékletnek megfelelő üzemanyagot használjon. A dízel üzemanyag parafint tartalmaz, mely alacsony hőmérsékleten megfagy. Ezért télen tanácsos téli (-25 °C és 0 °C hőmérsékletre való) vagy sarkvidéki üzemanyagot használni, mely -35°C és 0°C között megtartja viszkozitását. A benzinkutak általában jelzik a forgalmazott üzemanyag hőmérséklettartományát.
  5. A dízel üzemanyaghoz is gondosan válasszon adalékanyagot. Amennyiben kíméletlen időjárással rendelkező éghajlaton autózik, az anti-gél adalékok jók lesznek autójába. Vannak olyan adalékok is, melyek a levegő-üzemanyag keverék égés hatékonyságának növelésével megnövelik a motor nyomatékát és teljesítményét, valamint a motor és az üzemanyagvezeték tisztítására alkalmas szerek is.
  6. Váltogassa a városi vezetést vidéki utakkal, hogy a motor időnként 2500-as fordulatszámon működhessen. Ebben a vezetési módban a korom- és a szén lerakódások elégnek, így csökkentve az injektorok eltömődésének kockázatát, a dugattyúgyűrű leragadását és a katalizátor meghibásodását.
  7. A turbófeltöltéses motort nem szabad leállítani rögtön azután, miután megállította az autót, hagyja üresben járni 2-5 percig, hogy a turbina lehűlhessen.
  8. Mindig az autója gyártója által ajánlott motorolajat használja, és soha ne keverje más viszkozitású kenőanyagokkal.
  9. Egyenletesen indítson, hogy a turbinában a perselyek ne sérüljenek.

Következtetések

A modern dízelmotorok erősek és gazdaságosak. A sztereotípiák ellenére környezetbarátok és zajtalanok. A dízelüzemű motorokkal üzemű gépkocsik kiválóak zavartalan vidéki autózásra; kényelmesek nagy társaságoknak, családoknak és gyakori használat esetén sem hibásodnak meg. Nagyon megbízhatók terepen, ezért is olyan népszerűek a halászatot, a vadászatot és egyéb szabadban végzendő tevékenységek hívei körében. Ugyanakkor, ha mindig is a sportautókat kedvelte, ha hajlamos a hirtelen gyorsításra és fékezésre, a dízelüzemű autó nem való Önnek: az agresszív vezetési stílus túlságosan megterheli a motort.

A dízelmotor javítása költséges. Ha azonban betartja a fenti ajánlásokat, nem lesz szükség gyakori javításra.

Népszerű bejegyzések