Tartalomjegyzék
Hogyan indítsuk el hideg időben a motort?
Sok autótulajdonos, akik zord téllel rendelkező éghajlaton él, folyamatosan szembesül a motor indításának nehézségeivel a hideg hónapokban. Annak ellenére, hogy az autógyárak folyamatosan fejlesztik rendszereiket és az autók a környezeti körülményektől függetlenül megbízhatóan működő indítási technológiáját, előfordul, hogy az autó egyáltalán nem indul. Ebből a cikkből megtudhatja, hogy miért történik ez, és hogyan előzhet meg, hogy közlekedési eszköz nélkül maradjon.
6 tényező, mely a motor sikeres elindítását befolyásolja szélsőségesen hideg időben
- Előfűtés. Ez különösen azon dízelmotorok esetében fontos, melyek alacsony hőmérsékleten nem tudnak elindulni előfűtés nélkül.
A dízelmotorok működési elve az üzemanyag öngyulladásán alapul. A motorba bejutó levegő addig kerül összenyomásra, amíg a hőmérséklete el nem éri a 700-900 °C-t, ami a befecskendezett üzemanyag meggyújtásához szükséges. Ugyanakkor, hideg időben a levegő összenyomásával lehetetlen elérni ezt a hőmérsékletet. Ezért a motorban izzítógyertyákat használnak, hogy gyorsan a kívánt értékre melegítsék az égéstérben lévő levegő hőmérsékletét. Még egy izzítógyertya hibás működése is a motor indításának problémáját okozhatja, így ezeket a tél beállta előtt ellenőrizni szükséges.
A benzinmotorok a dízelmotorokhoz képest kevésbé függenek a környezeti hőmérséklettől, mivel ezekben a motorokban az üzemanyagot a gyújtógyertyák szikrái gyújtják be. Mindazonáltal -24 °C alatti hőmérsékleten a benzin nem párolog, ezért a homogénebb levegő-üzemanyag keverék létrehozásához a benzinmotoros autókban is használhatnak előfűtést.
- Az akkumulátor állapota. A levegő bizonyos fokra való összenyomásához egészen nagyfokú akkumulátor-töltöttség szükséges. Az akkumulátor energiatároló kapacitása nagyban függ a környezeti hőmérséklettől: ha az akkumulátor kapacitása +20 °C-os hőmérsékleten tekinthető 100%-osnak, -20 °C-on a felére csökken, és -30 °C-on a 20%-a a kezdeti értéknek. Ezért az elhasználódott vagy nem megfelelő kapacitással rendelkező akkumulátor nem tudja elindítani az önindítót. Emellett, a 320 A-nél kisebb indítóárammal rendelkező akkumulátorok dízelmotorokban való használata a téli időszakban nem ajánlott.
- Az üzemanyag jellemzői. Az üzemanyag összetétele meghatározza annak párolgását és viszkozitását, így a hideg évszakban téli üzemanyagot kell használni; és az a benzin- és dízelmotoroka is vonatkozik. A téli besorolású benzin alacsony forráspontú szénhidrogéneket tartalmaz, ami hozzájárul a hatékonyabb üzemanyag-levegő keverék formálódáshoz és az alacsony hőmérsékleten való teljes elégéshez. A téli dízel üzemanyag nem hajlamos a kristályosodásra, hidegben is megtartja nagyfokú folyékonyságát. A dízel üzemanyag sűrűsödési hőmérséklete speciális adalékanyagokkal csökkenthető, melyek a vizet is eltávolítják az üzemanyagból.
- Az üzemanyagrendszer üzemképes állapota. Az üzemanyag-keverék hatékony képződéséhez az üzemanyag megfelelő porlasztása szükséges. Ezért a szűrők cseréjét és az injektorok tisztítását időben kell elvégezni. Győződjön meg róla, hogy az üzemanyagtartály mindig fel van töltve: a félig üres tankban a kondenzátum gyorsabban képződik. Ez alacsony hőmérsékleten megfagyhat, ami az üzemanyag-szivattyú meghibásodásához, eltömődött üzemanyag-vezetékhez és egyéb hibákhoz vezethet.
- Olaj viszkozitás. A besűrűsödött kenőanyag lassabban mozog a kenőanyag-rendszer vezetékeiben. Ez nem csupán a motor alkatrészeinek gyorsabb kopását okozza, de jobban megterheli a motort is. A hideg évszakban való könnyebb motorindításához használja a megfelelő viszkozitási értéket.
- A motor hengereiben lévő kompresszió. Az üzemanyag begyújtásához szükséges nyomás kialakulásához a hengerek égésterének zártnak kell lennie. Amennyiben az egyik hengerben csökken a kompresszió, hideg időben sokkal nehezebben indul a motor.
7 ajánlás az Autodoc-tól, melyek segítenek igazán hidegben is elindítani a motort
- Légtelenítse az üzemanyagrendszert a nyomás működési szintre való megnöveléséhez. Ez a módszer csak olyan autókban használható, melyekben az üzemanyag-szivattyú bekapcsolt gyújtás mellett üzemel. A rendszer légtelenítéséhez fordítsa el két fordulatot a gyújtáskulcsot, hogy az üzemanyag-szivattyú bekapcsoljon, majd két másodperc múlva vegye le a gyújtást. Várjon két percet, és ismételje meg. Majd indítsa el az önindítóval a gépkocsit.
- Melegítse fel az akkumulátort. Hosszú állás után kapcsolja be a távolsági és tompított fényszórókat vagy a fűtőventilátort egy percre. Rövid felmelegedést követően a akkumulátor kapacitása és a beáramló áram intervalluma növekszik. A motort beindítását megelőzően azonban kapcsolja le az elektromos eszközöket, hogy ne vesztegesse az akkumulátor energiáját feleslegesen.
- Melegítse fel az égésteret. Ez a módszer csak dízelüzemű járművek esetében alkalmazható. Kapcsolja be a gyújtást, várjon, amíg az izzítógyertya figyelmeztető jelzés kialszik, majd kapcsolja le a gyújtást. Néhányszor ismételje meg ezeket a lépéseket. Az izzítógyertyák működése gyorsan a megfelelő szintre melegíti az égésteret.
- Ellenőrizze és szükség esetén tisztítsa meg az akkumulátor terminálokat. Az elektromos áramkörben lévő nem megbízható érintkezők miatt az érintkezők ellenállása megnő, ami csökkenti a beáramló energiát, és a motor indítása lehetetlenné válik.
- Nyomja be teljesen a kuplung pedált. Ez a manuális sebességváltóval rendelkező gépkocsikra vonatkozik. Ha lecsatlakoztatjuk a motort a váltóról, csökken a motor terhelése, és így sokkal könnyebben indul.
- Ne működtesse az önindítót hosszabban 10 másodpercnél. Ellenkező esetben az indítószerkezet meghibásodhat. Ha a motor az első kísérletre nem indul, próbálja meg újra, néhány perccel később.
- Használjon hidegindító (motorindító) spray-t Többek között a következő gyártóknak vannak ilyen termékeik: Liqui Moly, Presto, Mannol stb. Ezek a spray-k észtereket tartalmaznak, melyek alacsonyabb hőmérsékleten gyulladnak be, mint az üzemanyag. Ez nem csupán hideg időben biztosítja az üzemanyag égését, hanem nagy páratartalom, alacsony akkumulátor töltöttség mellett is, illetve amikor a szikraképződés nem elég hatékony. Amikor ezeket a termékeket használja, nagyon fontos, hogy pontosan betartsa a gyártó utasításai: ha túlságosan sok spray-t fúj be a légbeömlőbe, az megrongálhatja a motort.
Következtetés. A hideg időben való problémamentes motorindításhoz előre készüljön fel a hideg évszakra, Ehhez cserélje le a nyári olajat téli olajra, tegyen be új olajszűrőt, öblítse át az üzemanyagrendszert, ellenőrizze az akkumulátor elektrolit sűrűségét, és vásároljon nagyobb kapacitású akkumulátort, ha szükséges. Ellenőrizze az izzítógyertyák és a gyújtógyertyák állapotát is, valamint a motor és a kapcsolódó rendszerek megfelelő működését. Továbbá, ellenőrizze a generátor szíj feszességét, mivel a generátor hatékony működése biztosítja az akkumulátor töltésének eredményességét. Ne feledje: csak a jármű összes rendszerének megfelelő működése biztosítja az autó megbízható, időjárási körülményektől független indítását.
Hasznos videó ebben a témában: