Tartalomjegyzék
Gumiabroncs sebességindex jelentése
Autótulajdonosként fontos, hogy tisztában legyünk az autógumi sebességindexével, terhelhetőségi indexével és méretével. Amikor új gumiabroncsok vásárlásáról van szó, nem lehet nélkülözni ezeket az információkat. A gumiabroncsok sebességi besorolásának ismerete és annak megértése, hogy ezek miként befolyásolják, hogy milyen gumiabroncsokat használhatunk az autón, alapvető fontosságú.
A gumiabroncsok méretét, sebességindexét és terhelhetőségi indexét az abroncsok oldalfalán tüntetik fel. Egy dolog, hogy le tudjuk olvasni ezeket az információkat, de az már egy másik dolog, hogy tudjuk, mit is jelentenek az egyes jelölések. Ez a cikk segít megérteni a gumiabroncsok sebesség index jelentését, hogy a megfelelő gumiabroncsokat válasszuk ki az autónkhoz.
A ma használatos sebességbesorolási rendszert Európában dolgozták ki, válaszul arra az igényre, hogy szabványosított sebességeknél ellenőrizni lehessen a gumiabroncsok biztonságos teljesítményét. Amikor a minősítési rendszert eredetileg kifejlesztették, a 210 km/h (130 mph) feletti "Unlimited V" kategória volt a lehetséges legnagyobb sebesség.
Ahogy a gyártók egyre nagyobb és jobb gumiabroncsokat fejlesztettek ki, a biztonság érdekében szükségessé vált a teljesítmény szabályozása szabványosított sebességeknél. Ezután hozták létre a 250 km/h (149 mph) sebességű "Limited V" kategóriát, és végül a "Z" sebességkategóriát adták hozzá, mint a legnagyobb sebességet.
A gumiabroncs sebességi besorolása, más néven sebességindexe azt a maximális sebességet mutatja meg, amelyet a gumiabroncs a maximális terhelés (amelyre a gumiabroncs terhelhetőségi indexe táblázatban hivatkoznak) mellett, a gyártáskor megadott nyomáson biztonságosan képes fenntartani. Ezt A-tól Z-ig terjedő betűkkel jelölik, amelyek segítségével megkereshető a maximális sebesség mérföld/órában vagy kilométer/órában kifejezve.
A minősítési rendszert azért fejlesztették ki, hogy szabványosított módon jelezzék, hogyan képesek a különböző gumiabroncsok nagy sebességnél, tesztkörnyezetben hogyan teljesítenek.
A legjobb minőségű gumiabroncsok jobban fékeznek, nedves úton jobban tapadnak, és érzékenyebb a kormányzásuk. Ha nem megfelelő sebességfokozatú gumiabroncsokat használunk, az veszélyessé teheti a vezetést, mivel a kormányreakció kétségtelenül romlik. Ha nem megfelelő típusú gumiabroncsokat szerelünk fel az autónkra, a gyártó garanciája is érvényét vesztheti, ezért ezt mindenképpen érdemes ellenőrizni a gépkocsi használati utasítsában.
Elképzelhető, hogy a biztosítónk megtagadja a kártérítést, ha nem megfelelő gumiabroncsokat választottunk, vagy a rendőr bírságot szab ki a nem biztonságos gumiabroncsok miatt. A legrosszabb esetben a rossz sebességbesorolású gumiabroncs defektet vagy súlyos balesetet okozhat.
Annak érdekében, hogy garantáltan jó minőségű gumiabroncsokat vásároljunk, keressük az uniós gumiabroncs-címkével ellátott abroncsokat. Ezek a címkék pontosabb információt nyújtanak a vásárlók számára egy olyan minősítési rendszer segítségével, amely kiterjed az üzemanyag-hatékonyságra, a nedves körülmények közötti féktávolságra és a külső zajra, így az ilyen címkékkel ellátott gumiabroncsok ideálisak a nagy távolságra közlekedő autósok számára.
Hogyan találjuk meg a megfelelő sebesség kategóriájú abroncsokat?
A jármű gyártója által a gumiabroncsok számára ajánlott sebességtartományt a használati utasításban, illetve az autó ajtóoszlopán vagy az üzemanyagtöltő kupakján gyakran elhelyezett tájékoztatón találjuk. A járműre aktuálisan felszerelt gumiabroncsok tényleges sebességbesorolása a gumiabroncs oldalfalán található, a gumiabroncs méretkódjának legvégén, a terhelhetőségi index után. Például egy minőségi autógumi 205/55 r16 94W méretkódú gumiabroncs esetében a sebességbesorolás W. Az alábbi sebesség index táblázat segítségével ezek a besorolások átválthatók a gumiabroncs tényleges maximális sebességére.
Sebesség index alapján az alábbi kategóriákat különböztetjük meg:
A — 40 km/h-ig | L — 120 km/h-ig | H — 210 km/h-ig |
B — 50 km/h-ig | M — 130 km/h-ig | V — 240 km/h-ig |
C — 60 km/h-ig | N — 140 km/h-ig | W — 270 km/h-ig |
D — 65 km/h-ig | P — 150 km/h-ig | Y — 300 km/h-ig |
E — 70 km/h-ig | Q — 160 km/h-ig | VR — 210 km/h felett |
F — 80 km/h-ig | R — 170 km/h-ig | ZR — 240 km/h felett |
G — 90 km/h-ig | S — 180 km/h-ig | (W) — 270 km/h felett |
J — 100 km/h-ig | T — 190 km/h-ig | Z — 300 km/h felett |
K — 110 km/h-ig | U — 200 km/h-ig |
A magasabb sebességi besorolású gumiabroncsok általában lágyabb gumikeverékkel és merevebb konstrukcióval készülnek. Ez jobb kanyarodási, fékezési és kormányzási képességeket eredményez.
A magasabb sebességkategóriájú gumiabroncsok felszerelése a járműre nem jelent problémát. Ezek javíthatják a kanyarodási reakciót, a fékerőt és a kormányzási képességet. Csupán az ajánlottnál alacsonyabb sebességkategóriájú gumiabroncsokkal nem szabad közlekedni.
A sebességhatárértéket és a terhelhetőségi értéket együttesen kell figyelembe vennünk. Ha különböző sebességbesorolású gumiabroncsok vannak az autón, akkor a legalacsonyabb sebességbesorolású gumiabroncson lévő határérték jelenti a gumik a legnagyobb terhelhetőségét.
Nem ajánlatos a különböző sebességindexű gumiabroncsok keverése és párosítása. A gumiabroncsok cseréjekor az azonos sebességfokozatú gumiabroncsokat négyes szettben kell cserélni.
TOP-termékek a témában: