Tartalomjegyzék
Miért csikorognak a fékek? Új betétek okai és megoldásai
A fékek csikorgása az új fékbetétek beszerelésének is betudható, mivel azoknak időre van szükségük a „ beágyazódáshoz ”. Az első néhány út során túlzott vibrációt is tapasztalhatunk, amikor a betétek a tárcsákkal érintkeznek. Ezeknek a tüneteknek a megszűnésére szerencsére nem kell túl sokáig várnunk.
Mit jelentenek a csikorgó fékek?
A csikorgó fékeknek több oka is lehet. Új autóknál a csikorgó hang azt jelezheti, hogy a betétek még nem lettek bejáratva. Ezt okozhatja még a kerámia- vagy fémbetétek mentén felgyülemlett nedvesség is, ami rozsdásodást idéz elő.
Egyéb gyakori kiváltó okok lehetnek a jármű túlzott terhelése, a fagypont alatti hőmérséklet vagy nedves időjárás, valamint az idegen tárgyak. Néha apró kövek, homok és törmelék kerülhet a fékbe, és zajt kelthetnek, amikor a fékbetétek és a féknyergek elmozdítják őket. Az is előfordulhat azonban, hogy a fékbetétek felüvegesedtek.
Mennyi ideig csikorognak az új fékek?
A vezetési stílustól függően a csikorgás körülbelül 200-500 kilométerig tarthat. Ennyi időbe telik, amíg a fékbetétek felső anyagrétege lekopik, és így nagyobb súrlódás alakul ki a féktárcsa és a betét felülete között. Teljesen természetes, hogy az alkatrészek igazodása közben zajt hallani.
Miért csikorognak a fékjeim?
Eltekintve attól a nyilvánvaló esettől, amikor új fékeket szereltek be, az autó fékek nyikorgását számos tényező okozhatja, például szélsőséges hőmérséklet, nedvesség, szennyeződések vagy üvegesedés Ráadásul idővel a fékbetétek elkopnak, és így a fém kopásjelző vagy a féknyereg felszínre kerül. Ahogy a fém a féktárcsához súrlódik, éles csikorgó hangot ad ki.
A betétek cseréjének időintervalluma általában 50.000 és 100.000 km között van, a márkától és modelltől, valamint a vezetési körülményektől függően. Ezenkívül rendszeresen ellenőriznünk kell az alkatrészeket, hogy nem mutatkoznak-e rajtuk korrózió jelei vagy sima, mázas felület. Az üvegesedés a túlzott súrlódás és hő hatására bekövetkező ismételt kemény fékezés eredményeként alakulhat ki.
BREMBO Féktárcsa
295x28mm, 5, iyuggatott/belső hűtésű, bevonatolt, magas széntartalmú
BREMBO Féktárcsa
305x28mm, 4, iyuggatott/belső hűtésű, kétrészes féktárcsa, bevonatolt
ATE Féktárcsa
312,0x25,0mm, 5x112,0, Szellőztetett, bevonatolt, magas széntartalmú
BREMBO Fékbetét készlet, tárcsafék
kopásra figyelmeztető kijelzőhöz előkészítve, féknyereg csavarokkal, csikorgásgátló lemezzel, Tartozékokkal
ZIMMERMANN Féktárcsa
256x22mm, 5/4, 4x100, Külső hűtésű, Lyuggatott, bevonatolt, magas széntartalmú
A fékek csikorognak lassú megálláskor
Bizonyos esetekben a csikorgás az alacsony sebességgel való vezetés normális következménye. Általában az a magyarázat, hogy amikor alacsony sebességnél fékezünk, a féktárcsákkal érintkező betétek magas frekvenciájú rezgései jobban hallhatóak. A zaj rosszabb lehet, ha az alkatrészeket szennyeződés vagy nedvesség borítja.
Miért csikorognak a fékjeim a cserét követően?
A fékek gyakran csikorognak az új fékbetétek és féktárcsák beszerelése után, mert a súrlódó anyag még nem volt bejáratva. Vagyis eltart egy ideig, amíg a betétek úgy tapadnak a féktárcsához, hogy közben nem adnak ki éles hangot. A vezetés rendszerességétől függően a hangnak körülbelül néhány hónap múlva el kell múlnia. Ha azonban aggódsz az autód fékteljesítménye miatt, mindenképpen keress fel egy szerelőt.
Fékek nyikorognak az új betétek után
Amikor a frissen beszerelt fékbetéteket a beszerelés után használni kezdjük, valószínűleg egy rövid ideig csikorgást fogunk hallani. Ennek oka, hogy az alkatrészek felületét "be kell ágyazni". E folyamat során a fékbetét anyagának felső rétege leválik, és a féktárcsa felületére kerül a súrlódás növelése érdekében. Más szóval, a beágyazás elősegíti a betétek tapadását a felületen csúszás és csikorgás nélkül.
Hogyan lehet megszüntetni a fékek csikorgását
Az októl függően a csikorgás megszüntetésének több módja is van. Ha a fékek piszkosak vagy szennyezettek, egyszerűen fújjuk be az alkatrészeket jó minőségű féktisztítóval. Egyes esetekben a fékbetétek hátuljára és a féknyergek csapjaira felvitt kenőanyag segíthet a zaj minimalizálásában. A rezgések elnyelésére a betétek és a féknyereg közé rezgésgátló alátéteket is beszerelhetünk.
Ha az autó fékalkatrészei azért nyikorognak, mert kopottak, sérültek vagy rozsdásak, a legbiztonságosabb megoldás, ha kicseréljük őket. Ha a tárcsák felülete egyenetlen vagy kis barázdák vannak rajta, jó megoldás lehet az alkatrészek újracsiszolása.
FEBI BILSTEIN Féktárcsa
elsőtengely, 294x22mm, 4x100, iyuggatott/belső hűtésű, bevonatolt
TRW Fékbetét készlet, tárcsafék
kopásjelző érintkezővel
BOSCH Féktárcsa
295x28mm, 5x112, Szellőztetett, bevonatolt, magas széntartalmú
BREMBO Fékbetét készlet, tárcsafék
hátsótengely, kopásjelző érintkező nélkül, féknyereg csavarokkal, csikorgásgátló lemezzel, Tartozékokkal
TRW Fékbetét készlet, tárcsafék
ATEC, kopásjelző érintkezővel, Tartozékokkal
GYIK
- Miért csikorognak a fékek az új fékbetétek és féktárcsák beszerelése után?
Az új bőrcipőkhöz hasonlóan a fékbetéteknek és a féktárcsáknak is be kell törniük, hogy a felületek egymáshoz tapadjanak. Ha a beágyazódás befejeződött, a fékeknek vissza kell állniuk a normális működésbe.
- Mennyi időbe telik, amíg megszűnik az új fékbetétek csikorgása?
Ez akár néhány hónapig vagy 200-500 kilométernyi vezetésig is eltarthat. Rezgésgátló alátétek beszerelése segíthet a zaj csökkentésében.
- Csikorognak az új fékbetétek?
A legtöbb esetben igen. Ha azonban néhány hónap elteltével a csikorgás nem szűnik meg, akkor lehet, hogy más probléma áll a háttérben.