Tartalomjegyzék
Dot 3 vagy Dot 4 fékfolyadék: mi a különbség közöttük
Az autó fékfolyadéka avagy a fékolaj
A autó fékfolyadék a hidraulikus fékrendszer létfontosságú része. Ez egy, a modern autók hidraulikus fékrendszereiben használt folyékony kémiai oldat, amely a fékfolyadék tartályban található, és amelynek feladata, hogy fokozza a lábunk által a fékpedálra kifejtett erőt, és azt az autó fékjeire gyakorolt nyomássá alakítsa át. Fékfolyadék nélkül nem lenne elegendő pusztán a lábunk ereje a mozgó autó megállításához.
E fontos alkotóelem nélkül nem tudnánk lassítani vagy megállni vezetés közben. Épp ezért létfontosságú, hogy autónk fékfolyadékát mindig tisztán és jó állapotban tartsuk, mert vezetés közben állandóan számítanunk kell a működésére. A legtöbb modern autó hidraulikus fékrendszert használ, amelyben egy speciális, szilikon alapú autó fékfolyadék található, amely általában színtelen és szagtalan, vagy néha enyhén édeskés íze van.
A fékfolyadéknak megfelelő összetételűnek kell lennie ahhoz, hogy hatékony legyen. Először is, széles hőmérséklet-tartományban állandó viszkozitásra van szükség (a viszkozitás azt jelenti, hogy egy folyadék milyen sűrű és mennyire könnyen folyik). A megfelelő fékfolyadék típusának meghatározásához a legjobb, ha megnézzük autónk műszaki kézikönyvét, vagy megkérdezzük a szerelőnket. Így biztosak lehetünk benne, hogy a megfelelő viszkozitású és alapanyagú fékfolyadékot választjuk. A fékfolyadékok anyaguk szerint kétfélék lehetnek: glikol vagy szilikon alapúak, és a két típust soha nem szabad keverni.
Milyen gyakran szükséges a fékolaj csere?
A fékolaj csereintervalluma a gépkocsi típusától függően igen eltérő lehet. Épp ezért azt szoktuk javasolni, hogy a csereperiódus megállapításakor mindig érdemes szem előtt tartani az autó gyártójának utasításait. Általában 40000-45000 kilométer megtételét követően szükséges a fékfolyadék cseréje.
ATE Fékolaj
1l
BREMBO Fékolaj
1l
CASTROL Fékolaj
1l
Valvoline Fékolaj
1l
BREMBO Fékolaj
0,5l
Mi a fékfolyadékban a DOT jelentése?
A fékfolyadékokra vonatkozó szigorú kritériumokat a SAEJ 1703 szabvány összegzi. Az ágazat azonban nem a SAEJ osztályozását, hanem az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma által kidolgozott DOT-szabványokat fogadta el, és használja a mai napig. A DOT gyakorlatilag két nagy kategóriába csoportosítja a fékfolyadékokat. A glikol alapú folyadékokat DOT 3-nak és DOT 4-nek, a szilikon alapúakat pedig DOT 5-nek nevezik.Ez a m inősítési rendszer számos tényezőt, többek között a folyadék forráspontját és összetételét veszi figyelembe annak meghatározásához, hogy melyik osztályba tartozik. Egyes fékfolyadékok magasabb DOT-besorolást kaphatnak, mint mások, attól függően, hogy bizonyos körülmények között milyen teljesítményt nyújtanak. Az alacsonyabb minőségű DOT 3-as és 4-es folyadékok jellemzően a legtöbb személygépkocsiban való mindennapi használatra a legalkalmasabbak.
Dot 3 vagy Dot 4 fékfolyadék: Mi a különbség?
A Dot 3 és a Dot 4 fékfolyadékok mindkettő glikol alapú folyadék, de összetételük és teljesítményjellemzőik különböznek. A Dot 3 fékfolyadék jellemzően etilénglikol és dietilénglikol keverékéből áll, és az 1990-es évekig gyártott járművekben használt hagyományos fékfolyadék. Minden fékrendszerhez és minden vezetési körülményhez alkalmas. A Dot 3 folyadék forráspontja alacsonyabb, mint a Dot 4 folyadéké, így kevésbé ideális a nagy teljesítményű járművekben vagy olyan körülmények között, ahol a fékeket gyakran használják.
A DOT 4 fékolaj glikolétert és borátészter vegyületeket használ, amelyek a DOT 3-hoz képest javítják a teljesítményét, így a DOT 4 folyadék jobban megfelel versenyautókban vagy más, nagy fékezési igénybevételnek kitett járművekben való használatra. A 2006 után gyártott gépkocsik alapfelszereltségként használják. Elődjéhez hasonlóan minden fékrendszerhez és vezetési körülményekhez alkalmas.
Fontos, hogy az autónkhoz mindig a megfelelő típusú fékfolyadékot válasszuk, mert ez biztosítja az optimális teljesítményt, és segít elkerülni a auto fékek károsodását.
Keverhetők-e a különböző fékfolyadékok?
Bizonyos feltételek figyelembevételével a fékfolyadékok keverhetők. Ez akkor tehetjük meg, ha a rendszerbe utántöltött folyadék magasabb fokozatba tartozik, mint a már eredetileg benne lévő. Például egy DOT 3 specifikációjú fékfolyadékkal rendelkező fékrendszerhez DOT 4 folyadékot is használhatunk. Továbbá egy DOT 4-es fékrendszerbe DOT 5.1-es fékfolyadékot is lehet tölteni anélkül, hogy a rendszert le kellene ereszteni. Soha ne töltsünk azonban DOT 4-es rendszerbe DOT 3-as fékfolyadékot, valamint fontos megjegyezni, hogy a DOT 5-ös szilikonalapú fékfolyadék nem keverhető a fent említett folyadékokkal.
TOP-termékek a témában: