Tartalomjegyzék
Hogyan ellenőrizzük a fékbetéteket: kopás és vastagság
Gondoskodjunk járművünk biztonságosságáról egy alapos fékbetét-ellenőrzéssel. Átfogó útmutatónkkal megmutatjuk, hogyan kell hatékonyan ellenőrizni a fékbetéteket, így biztosítva az optimális teljesítményt és a nyugodt közlekedést az utakon.
Minél kopottabbak a fékbetétek, annál kevésbé hatékonyak a fékek, és a fékút is annál hosszabb lesz. Kulcsfontosságú tehát, hogy időben cseréljük őket, mert ezzel elkerülhetjük a közúti baleseteket. Épp ezért készítettük el ezt az útmutatót, amely segít felismerni az elhasználódott fékbetétek jeleit.
A fékbetétek ellenőrzésének menete
Először is, sok autónál a kerekek leszerelése nélkül is ellenőrizhetjük a fékbetéteket a keréken lévő lyukakon keresztül. A fékbetétbetétek vizsgálatához valószínűleg egy zseblámpára lesz szükség. Ezenkívül a legtöbb betét elektronikus vagy mechanikus kopásjelzővel van ellátva, amely hangos csikorgó hanggal vagy elektronikus figyelmeztető jelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha a betétek túl vékonyak.
A fékbetétek eltávolítása az ellenőrzéshez
Ha nem láthatók a fékbetétek, akkor először le kell szerelnünk a kereket:
- A földön, álló helyzetben kerékkulccsal lazítsuk meg a kerékanyákat.
- Ezután emeljük fel a járművet emelővel és emelőbakokkal vagy járműemelővel.
- Csavarjuk ki a kerékrögzítő anyákat, és óvatosan, mindkét kézzel tartva, emeljük le a kereket.
- Keressük meg a féknyerget, és mérjük meg a betétek vastagságát.
A fékbetétek kopásának ellenőrzése
A fékbetétek kopásának fő mutatója a fékbetétbetét vastagsága. Ha a fékbetét vastagsága kevesebb, mint 3-4 mm, az alkatrészeket ki kell cserélni. Ezenkívül egyes fékbetéteken középen egy rés vagy horony is található, amely vizuális kopásjelzőként szolgál. Ha a rés már nem látható, az annak a jele, hogy alkatrészek túlságosan elhasználódtak. Ha a felület hepehupás vagy egyenetlen, akkor valószínűleg a féknyergekkel van probléma.
BOSCH Fékbetét készlet, tárcsafék
Low-Metallic
BREMBO Fékbetét készlet, tárcsafék
kopásjelző érintkezővel, féknyereg csavarokkal, Tartozékok nélkül
TEXTAR Fékbetét készlet, tárcsafék
kopásjelző érintkezőhöz előkészítve
TRW Fékbetét készlet, tárcsafék
ATEC, kopásjelző érintkezővel, Tartozékokkal
BREMBO Fékbetét készlet, tárcsafék
kopásjelző érintkező nélkül, csikorgásgátló lemezzel, Tartozékok nélkül
Hogyan állapíthatjuk meg, hogy a fékbetétek elhasználódtak-e
- Vizuális jelek - a fékbetétek béléseit pusztán szemrevételezéssel vagy vastagságmérővel történő méréssel ellenőrizhetjük. Ha a bélés vastagsága kevesebb, mint 3 mm vagy ⅛ hüvelyk, akkor a fékbetétek olyan mértékben elhasználódtak, hogy már kevésbé hatékonyak. Ha már nem látható a kopásjelző rés (amennyiben van ilyen), akkor mindenképpen cserélni kell a betéteket. Az üvegesedésre vagy egyenetlen kopásra utaló jeleket is érdemes megvizsgálni.
- Egyéb tünetek - A nem látható jelek közé tartozik a hangos csikorgás fékezéskor, az autó egyik oldalra húzása vagy a hosszabb féktávolság.
Kopott fékbetétek vs. új fékbetétek
Új állapotban az autó fékbetétjei az alátéttel együtt nagyjából 10-12 mm vastagok. A felületüknek simának kell lennie, repedések, kidudorodások, lepattogzások vagy üvegesedés nélkül. Ha van rajtuk jelzőfurat, akkor annak teljesen láthatónak kell lennie a beszerelés előtt és után is.
Kopott állapotban a bélés sokkal vékonyabb lesz. A kopás egyéb jelei is megjelenhetnek rajtuk, például kidudorodások, egyenetlenségek, túlzott mennyiségű fékpor, égési sérülések és fényes, mázas felület.
Fékbetétvastagság: Fontosság és mérési technikák
Biztonsági szempontból kulcsfontosságú, hogy a fékbetétek minimális vastagsága ne legyen kevesebb, mint 3 mm, mivel ha a fékbetétek túl vékonyakká válnak, nem tudnak elegendő súrlódást létrehozni ahhoz, hogy az autó elég gyorsan lelassuljon. Fennáll a veszélye annak is, hogy a féktárcsák közvetlenül érintkeznek a féknyergekkel, ami kárt tehet bennük.
A betét vastagságát megmérhetjük manuálisan, mikrométerrel vagy vastagságmérővel, vagy egyszerűen bekukucskálhatunk a kerekek lyukain keresztül, vagy megkereshetjük a kopásjelző hornyot (nem minden terméken van ilyen).
Hogyan ellenőrizhetjük a fékbetét vastagságát?
Mint fentebb említettük, a fékbetétek vastagságának pontosabb méréséhez a kereket le kell szerelni, hogy hozzáférjünk az alkatrészekhez. Ha már sikerült hozzáférnünk, mikrométerrel vagy vastagságmérővel megmérhetjük őket. Az alátétlemeztől a súrlódó anyag külső széleiig mérjünk. Hasonlítsuk össze ezeket az értékeket a gyártó ajánlásaival és a jogszabályi minimumkövetelményekkel.
Mi a teendő, ha a fékbetétek elhasználódtak?
Ha kiderül, hogy a fékbetétek elkoptak vagy a felületük egyenetlen, a legbiztonságosabb, ha azonnal új betéteket szerelünk be. Ez akkor is igaz, ha csak az egyik fékbetét kopott el túlzottan. Az egy azon tengelyen lévő fékbetéteket mindig egyszerre kell cserélni.
BREMBO Fékbetét készlet, tárcsafék
kopásjelző érintkezőhöz előkészítve, féknyereg csavarokkal, Tartozékok nélkül
BREMBO Fékbetét készlet, tárcsafék
akusztikus kopásjelzéssel, csikorgásgátló lemezzel, Tartozékokkal
BOSCH Fékbetét készlet, tárcsafék
Low-Metallic, csikorgásgátló lemezzel, szerelési útmutatóval
BOSCH Fékbetét készlet, tárcsafék
Low-Metallic, akusztikus kopásjelzéssel, csikorgásgátló lemezzel
ATE Fékbetét készlet, tárcsafék
kopásjelző érintkező nélkül, féknyereg csavarokkal, Tartozékokkal
GYIK
- Hogyan állapíthatom meg, hogy a fékbetéteim kopottak-e?
Az elhasználódott fékbetétek tünetei közé tartozik a túl vékony kopóbetét, a hangos csikorgó vagy súrlódó hang, a fékezés közbeni oldalra húzás, az erős vibráció és a féktárcsák sérülése. Az is előfordulhat, hogy megnő a fékút.
- Honnan tudjuk, hogy a fékbetétek cserére szorulnak-e?
Előfordulhat, hogy erre figyelmeztető értesítést látunk a műszerfalon, vagy hangos csikorgó hangot hallunk a mechanikus kopásjelzőből. Ha a fékbetétek súrlódó anyagának vastagsága kevesebb, mint 3 mm, akkor azokat cserélni kell.