Tartalomjegyzék
Motorolaj: hogyan válasszuk ki a megfelelőt
A gyártók számos autótulajdonost megzavaró kódokkal és számokkal címkézik a motorolajokat. Megpróbálunk segíteni abban, hogy értelmezni tudja ezeket.
Milyen tulajdonságokkal rendelkezik a motorolaj?
A motorolajnak a következő jellemzőkkel kell rendelkeznie:
- Eredményesen meg kell tisztítania a motor alkatrészeit az oldhatatlan törmelékből.
- Nagy termostabilitás és a termikus oxidációval szembeni ellenállás.
- Kompatibilitás a tömítőanyagokkal, nem lehet agresszív a fémalkatrészekkel szemben.
- Vastag, csúszós réteget kell képeznie, a szomszédos felületek súrlódásának és kopásának megelőzésére. Emiatt gyakran használnak a motorolajokban speciális adalékanyagokat, például molibdén-diszulfidot.
- Eredeti tulajdonságait hosszú időn át meg kell őriznie.
- Minden hőmérsékleten optimális viszkozitási jellemzőkkel kell rendelkeznie, ami biztosítja a szomszédos felületek hideg motor indítás esetén való hatékony kenését, és megakadályozza ezek kopását meleg időben.
- Habzásállóság.
- A környezetszennyezés minimalizálása érdekében alacsony volatilitás.
Motorolaj-összetétel: melyek a különbségek?
Az alapanyag típusától és a különböző adalékanyagok arányától függően a motorolajok általában 3 típusba sorolhatók:
- Ásványi. Ezek szakaszosan desztillált kőolajból készülnek, amelyet tovább tisztítottak savval vagy oldószeres extrahálással. Gyakran „Ásványi” jelöléssel látják el ezeket a termékeket. Ezek a kenőanyagok nagy viszkozitással rendelkeznek. Fűtött állapotban egészen gyorsan elpárolognak, és az adalékanyagok összetételében bekövetkező kémiai bomlás következtében szennyeződnek.
- Félszintetikus. Az ásványi anyagok speciális technikai feldolgozása következtében ezek a motorolajok nagyobb mennyiségű adalékanyagot tartalmaznak, mint az ásványi olajok. Jelölésük „Félszintetikus” vagy „Részben szintetikus”, és nagyon jók azokon a területeken, ahol enyhék a telek, és mérsékelten melegek a nyarak. Ezek kevesebbe kerülnek, mint a szintetikus olajok. Számos előnnyel rendelkeznek az ásványi olajokkal szemben, mint például a hosszabb működési idő, a hőmérséklet-változásokkal szembeni nagyobb ellenállás és az általános hatékonyság.
- Szintetikus. Ezek a termékek olajból készülnek szerves szintézis útján. A legtöbb országban a jelölésük „Fullszintetikus”. Speciális összetételüknek és a gyártásuk során használt legmodernebb technológiának köszönhetően ezek a motorolajok megakadályozzák az iszaplepedékek kialakulását és optimális viszkozitási jellemzőkkel bírnak hideg időjárási viszonyok között, biztosítva ezzel a motor indulást követő, azonnali, megbízható védelmét. Eredeti tulajdonságaikat még rendkívül magas hőmérsékleten is megtartják, így forró éghajlaton való használatra is megfelelők.
Ez az osztályzás, bár a leggyakoribb, meglehetősen felületes és önkényes, így az Amerikai Ásványolaj Intézet (American Petroleum Institute, API) szakemberei az összes alapolajat öt csoportba osztják, szándékosan kerülve a "félszintetikus" kifejezést.
- Az I. csoport az olajból oldószeres extrahálás és viaszmentesítés során kapott termékeket tartalmazza.
- A II. csoport nagy tisztaságú, alacsony paraffin és aromás hidro-vegyület tartamú termékeket tartalmazza, amelyeket hidrokrakkolásnak vetettek alá.
- A III. csoport nagy viszkozitású kenőanyagokat tartalmaz, melyeket katalitikus hidrokrakkolással állítottak elő.
- A IV. csoportban lévő termékek alapját polyalphaolefinek adják.
- Az V. csoportba tartozik minden olyan motorolaj, mely az előző négybe nem besorolható. Alapjuk lehetnek észterek, glikolok és egyéb anyagok.
A modern termékek általában több alapanyagból álló összetevőket tartalmaznak.
AutoDoc tipp: régebbi, sok kilométert futott motormodellekhez a szintetikus olajok ellenjavalltak, különösen, ha korábban ásványi olajat használtak ezek kenésére. Először is, az ezekben az olajokban lévő adalékanyagok leválaszthatják a régi kormot, ami már rögzült, és nem igazán akadályozza a motor működését; ami extra megterhelést jelent a motornak és az alkatrészek kopását okozza.
Másodszor, a szintetikus alapú termékek alacsony viszkozitási indexszel rendelkeznek, így esetleg átszivároghatnak a tömítőelemeken, vagy tönkre is tehetik azokat. Ugyanakkor sportautókhoz vagy erős járművekhez, melyek alkatrészei szélsőséges megterhelésnek vannak kitéve, az ásványi olaj nem megfelelő, mivel a nagy hőhatás tönkre teheti az alkatrészeket.
Mit jelent a SAE jelölés?
A viszkozitás a motorolajok egyik leglényegesebb tulajdonsága, amikor azt döntjük el, hogy egy adott termék adott szezonban használható-e.
A Society of Automobile Engineers (SAE) (Autóipari mérnökök szövetsége) szerint minden motorolaj az alábbi kategóriák valamelyikébe sorolható:
- Téli. Ezeken a telet jelentő „W” jelölés található, és csak a hideg évszakban alkalmasak. A W előtt álló szám minden esetben 5-el osztható szám, azt a legalacsonyabb hőmérsékletet jelöli, melyen hideg indításkor az olaj megvédi a motort. A kiinduló pont -35 °С, melyet a 0 jelölés mutat. A fokozatok 5 °С-ként nőnek: az 5W termék -30 °С-ig tartja meg tulajdonságait, a 10W -25 °С-ig stb.
- Nyári. Ezek a motorolajok biztosítják a megfelelő időben történő kenést és megvédik az autóalkatrészeket a meleg évszakokban, de a hidegben nem hatékonyak. A címkéiken számok is láthatók: 20, 30, 40, 50 és 60. Az elterjedt nézettel ellentétben, ezek a számok az olaj kinematikus viszkozitását mutatják 100 °C-on, és nem a maximális környezeti hőmérsékletet.
- Négyévszakos. Ezeket a téli időszakra való megfelelősséget mutató címkével látják el, mind a minimális hőmérséklet, mind a maximális hőmérsékleten való viszkozitási szint megtalálható rajtuk: 5W-30, 10W-60 stb. Jelenleg a négyévszakos motorolajok a legelterjedtebbek.
AutoDoc tipp: A négyévszakos szintetikus olajok segítenek a megtakarításban, hiszem nem kell évente kétszer olajat cserélnie. Amennyiben többnyire városban vezet, sokszor megáll, és fűtetlen helyen tartja autóját, és különösen, ha kemény téllel rendelkező helyen él, olyan motorolajat keressen, melynek 0W vagy 5W jelölése van. Ugyanakkor, egy olyan autónak, melynek kopott a motorja nagyobb résekkel a súrlódó részek között, nagyobb viszkozitású termék lesz a megfelelőbb.
Az API besorolásának értelmezése
Az American Petroleum Institute kifejlesztette saját osztályozását, melynek célja a motorolajok rendszerezése rendeltetésük és működési jellemzőik alapján. Ezenkívül ez az osztályozás lehetővé teszi a kenőanyagok minőségének közvetett értékelését, mivel az utóbbi időben a szabványok az ipar korábbi éveihez képest sokkal szigorúbbá váltak.
Az API osztályzás alapján az összes motorolaj két kategóriába sorolható, melyek mindegyike több osztályt tartalmaz:
S. Benzinüzemű motorokhoz. A legtöbb országban a jelenleg a következő négy osztály használata engedélyezett:
- SJ. A 2001 előtt gyártott motorokhoz ajánlott.
- SL. A 2004 előtt gyártott motorokhoz alkalmas. Sok autógyártó alkalmazza az SL-t, mint az autókhoz minimálisan szükséges szabványt.
- SM. A 2010-ben és azt megelőzően gyártott motorokhoz való.Az SM olajok nagyon hatékonyak alacsony hőmérsékleten, ellenállnak az oxidációnak és az üledékképződésnek.Teljes életciklusuk alatt megőrzik kiváló tulajdonságaikat.
- SN. 2010-ben vezették be. Jelenleg ezek az olajok biztosítják a motor legmagasabb szintű védelmét, valamint a magas hatékonysággal működnek. A SN olajok segítenek az üzemanyag megtakarításban. Megakadályozzák, hogy a turbófeltöltő túl korán elhasználódjon, anélkül, hogy erős hatást gyakorolnának a tömítésekre és a tömítőgyűrűkre.
C. A dízelüzemű haszongépjárművekhez használt motorolajok megnevezése. A különböző években gyártott modellekhez használt osztályozás jelenleg CH, CI, CJ és CK. Az osztály megnevezése után található 4-es szám a négyütemű járművek jelölése. Nézzük részletesen a C minőségű olajokat:
- CH-4. 1998-ben vezették be. Olyan motorokhoz alkalmas, amelyek kiváló minőségű üzemanyaggal üzemelnek, melynek kéntartalma legfeljebb 0,5 tömeg %.
- CI-4. 2002-ben vezették be.Ez a típusú motorolaj biztosítja a motor és a kipufogórendszer megbízható védelmét a koromlerakódásokkal szemben, illetve megakadályozza a motor alkatrészeinek korai kopását is.Néhány ilyen osztályú kenőanyagot CI-4 PLUS jelöléssel látnak el.
- CJ-4. Megnövelt hőmérsékleti stabilitással, az oxidációval szembeni ellenállással és hosszabb élettartammal büszkélkedhetnek.
- CK. A 2017-ben gyártott motorok védelmére került kifejlesztésre.Az ilyen motorolajok azonban opcionálisan használhatók korábbi motor modellekben is.
Vannak olyan univerzális kenőanyagok is, melyek mind a benzinüzemű, mind a dízelüzemű motorokhoz használhatók. Ezeknek dupla megnevezésük van, például CH-4/SJ.
AutoDoc tipp: Sok gyártó azt ajánlja, hogy a motor kenésére a legújjabb osztályú olajat használjuk. A legtöbb esetben ez a tanács indokolt: minél újabb az összetétel, annál biztonságosabb, gazdaságosabb és környezetbarátabb a kenőolaj. A régebbi járművek esetén ez az ajánlás azonban haszontalan, mivel motorjaik eltérő felépítéssel rendelkeznek, így nem tudják kihasználni a drágább olajok biztosította előnyöket. Az autójához használandó kenőanyagól további információt az autó szervizkönyvében talál.
АСЕА teljesítményértékelés
A károsanyag-kibocsátás mérgező hatásának és az üzemanyag-fogyasztásának csökkentése az egyik alapvető követelmény a korszerű kenőanyagokkal szemben. Ezért sok olaj csomagolásán szerepel, hogy a termék a legújabb ökológiai szabványoknak megfelelő.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (Association of Constructeurs Européens d'Automobiles, ACEA) osztályozása alapján az összes értékesítésre és felhasználásra engedélyezett motorolaj a következő kategóriákba sorolható:
- A. Benzinüzemű motorokhoz. Ebben a kategóriában négy osztály található: А1, А3 és А5. A számot megelőző betű a termék környezetbarát jellegének mértékét, és a viszkozitás bizonyos körülmények közötti szintjét jelzi. Az 1-es és az 5-ös szám az üzemanyag-gazdaságosságot jelzi, de egyébként olyan, mint az API-hoz besorolás: minél magasabb a szám, annál jobb tulajdonságai vannak a terméknek.
- B. Ebben a kategóriában dízelüzemű személyautók és kis haszongépjárművek kenőanyagai találhatók. Ezek is osztályokba sorolhatók: A B1 és B5 jelenti az üzemanyag-gazdaságosságot, a В3 és a В4 pedig általános termékeket jelöl.
- E. Az ezzel a betűvel jelölt olajok dízelüzemű, nagy teherbírású tehergépkocsikhoz és speciális járművekhez készülnek. Az E1 üzemanyag-gazdaságosságot jelent, a többi általános termék.
Az üzemanyag-gazdaságosság egy olyan paraméter volt, melynek figyelembe vétele mellett döntöttek az API-szakemberek is, és új elnevezést (EC-Energy Conserving) vezettek be erre.
Ezek az olajok alacsonyabb viszkozitással büszkélkedhetnek a szélsőséges hőmérséklet-emelkedés esetén, így biztosítva a mozgó alkatrészek sima és egyenletes mozgását és az üzemanyag-fogyasztás csökkentését. Ez azonban vékonyabb kenőréteget jelent, ami különösen nagy kockázattal jár a régebbi, sokat futott motorok esetében - ezek a motorok további védelmet igényelnek.
A gyártói jóváhagyás igazán számít?
Egy termék lehet kiváló bizonyos motorok esetében, míg használata más motorokban kockázatos lehet. Ez arra kényszeríti az autógyártókat, hogy a kenőanyagokat saját létesítményeikben teszteljék. Ha a termék egy teszten kiváló eredményeket mutat, akkor ennek megfelelően kerül jelölésre, például BMW Longlife-98. Ez azt jelenti, hogy az olaj a márkához tartozó, 1998-ban és azután gyártott járművekben hosszabb karbantartási időközökkel használható.
AutoDoc tipp: Mindig próbálja meg az autógyártó által ajánlott olajat használni, és ne kísérletezzen a viszkozitási szintekkel. A kockázatok abban rejlenek, hogy egyes motoroknál a kenési hornyok csak a nagy viszkozitású olajokhoz elég vastagok. Ha ezt figyelmen kívül hagyja, a motor idő előtti elhasználódása elkerülhetetlen. Ugyanakkor néhány autógyártó, pl. A BMW Group és a Daimler AG fokozottan ajánlja a nagy viszkozitású kenőanyagok használatát autóikhoz, mivel a motorok kialakítása ennek megfelelő.
Mi a közös a különféle motorolaj osztályozásokban?
Az eltérő alapelvek ellenére az összes osztályozás szorosan összefügg. Például, ha egy kenőanyag API jelölése SH, nem lehet A1 vagy A5 az ACEA alapján, mivel azok a követelmények az SJ osztály megjelenése előtt nem kerültek kiadásra. Ha egy címkén A5 szerepel, az azt jelenti, hogy a termék legalább SL az API alapján, tehát hosszabb csereintervallumokkal rendelkezik. Az üzemanyag-gazdaságos A1, A5, B1 és B5 jelölésű termékek 30-as vagy alacsonyabb hőmérséklet viszkozitással rendelkeznek. A 40-es viszkozitású olajok az А2, А3, В2, В3 és В4 osztályokhoz tartoznak, és nem biztosítanak az üzemanyag-gazdaságosságot.
A címkék értelmezése.
API SL/CF. Ez egy univerzális olaj, amely egyaránt alkalmas mind a többszelepes turbófeltöltős benzinmotorokhoz, mind a különféle kialakítású dízelüzemű motorokhoz. A termék fokozott védelmet nyújt a sovány üzemanyag-levegő keverékkel működő motorok számára, és megakadályozza a szén-lerakódások kialakulását a 0,5%-nál magasabb hamutartalommal rendelkező üzemanyag használat esetén.
ACEA A3 /B4. Ez azt jelzi, hogy a kenőanyag nagy igénybevételre alkalmas, csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és ritkábban kell cserélni. Nagy teljesítményű benzinüzemű és dízelüzemű motorokhoz használható.
10W-40. Az olaj mind a téli, mind a nyári évszakban alkalmas, -25 °C-on megtartja viszkozitását és fűtött állapotban viszonylag viszkózus marad, azaz sokat futott járművekben is használható.
MoS2. Az olaj összetételében található molibdén-diszulfid megakadályozza az alkatrészek dörzsölődését, csökkenti a súrlódást és az alkatrészek kopását, illetve zajmentes motor működést biztosít.
Teilsynthetisches Leichtlauf-motorenöl. Ez azt jelenti, hogy az olaj félszintetikus.
Összefoglalásként: A motor kenőanyagainak kiválasztásakor a jármű gyártójának ajánlásait kell követni, és nem a költségeket vagy egy adott olaj márka népszerűségét kell figyelembe venni. Győződjön meg róla, hogy az útviszonyokat, a saját vezetési stílusát és más egyedi tényezőket is figyelembe vesz: ez az egyetlen biztos módja a megfelelő kenőanyag kiválasztásának. Kerülje el a hamisítványokat tippjeink segítségével és vásároljon az AutoDoc-nál!
Hasznos videó ebben a témában: