Tartalomjegyzék
Hólánc alternatíva autókhoz: a Kia és a Hyundai új technológiája
A jeges téli hónapokban, amikor a hőmérséklet gyorsan fagypont alá süllyed, és az erős havazás megnehezíti a közlekedést az utakon, felmerül a nyilvánvaló kérdés: mikor van értelme hóláncot használni? Magyarországon egyelőre nem vezették be a téli gumi kötelező használatát. Ugyankkor érdemes tudni, hogy, ha az időjárási viszonyok szükségessé teszik, a közútkezelő bizonyos útszakaszokon kiteheti a “Hólánc használata kötelező” táblát. Ez esetben az adott útszakaszra csak olyan gépkocsival lehet felhajtani, amelynek minimum a hajtott tengelyének gumiabroncsai hólánccal vannak felszerelve. Szöges gumiabroncsok haszálata azonban a közutak burkolatának védelme miatt mindenütt tilos!
Jól jöhet azonban a hólánc a zord időben, ha erősebb tapadásra van szükség a jeges, havas utakon. Azokon az utakon azonban, amelyeket nem fed jég- vagy hóréteg tilos hóláncot használni, mivel károsíthatja az útburkolatot és a károk kijavítása igen költséges lehet.
Számos online tartalom foglalkozik a hólánc és a hózokni előnyeivel és hátrányaival. A hózokni megbízható alternatívát jelenthet a hóláncra. Ebben a cikkben összehasonlítjuk őket a jól bevált láncos megoldással, mielőtt a jövőbe tekintve megemlítjük az integrált hóláncot egy izgalmas új technológiát, amelyet a Kia és a Hyundai jelenleg fejleszt.
Michelin Textil hólánc
Michelin Textil hólánc
Michelin Hóláncok
láncfeszítővel, szerelési útmutatóval, védőtáskával, Acél
Michelin Hóláncok
védőtáskával
Hózokni - a teljes értékű helyettesítő megoldás
Amíg a Hyundai és leányvállalata, a Kia új megoldása nem kerül forgalomba, a járművezetőknek a hagyományos hólánc testre szabott és teljes értékű alternatívájával, a hózoknival kell beérniük. Ahogy a neve is sugallja, a hózoknikat általában könnyebb felhelyezni, mint a hóláncot, mivel a közönséges zoknikhoz hasonlóan egyszerűen rácsúsznak a jármű gumiabroncsaira. De vajon vannak más előnyei is ennek a technológiának? És milyen hátrányai vannak a hagyományos autós hóláncokkal szemben? Nézzük meg az alábbiakban a kettő összehasonlítását.
Hólánc kontra hózokni
Ebben a részben mindkét kerékkiegészítő tulajdonságait megvizsgáljuk, és bizonyos kritériumok alapján meghatározzuk és összehasonlítjuk a hólánc és a hózokni előnyeit és hátrányait.
Felcsatolás
A hózokni ebben a tekintetben egyértelműen az élen jár. A hólánc felszerelése kihívást jelenthet sok járműtulajdonos számára, különösen akkor, ha valaki először csinálja vagy nincs rendszeres gyakorlata benne. Első lépésként el kell távolítani a havat és a szennyeződéseket a gumiabroncsokról, hogy a lánc tiszta legyen a rögzítéskor. Ezután a gumiabroncsokra helyezzük őket, és elmozdítjuk a járművet néhány métert, hogy teljesen fel lehessen helyezni őket. Végül összekapcsoljuk a láncokat, és ellenőrizzük a feszességüket.
A hózoknit lényegesen könnyebb felhelyezni, mivel csak rá kell húzni a gumiabroncsokra, és rögzíteni kell őket a rögzítőelemekkel (feszítő kampók vagy gumiszalag).
Szállítás és tárolás
Ismét egy jó pont jár a hózokninak, mivel ez nem fémből vagy műanyagból, hanem könnyű textilanyagból készül. Ráadásul gyakran praktikus táskában árulják, amelyben könnyedén tárolható az autó csomagtartójában. A hólánc lényegesen nehezebb, együttes súlyuk akár 8 kg is lehet. Használat után pedig zsírozni kell őket, és száraz helyen kell tárolni.
Hatékonyság
A síelés szerelmesei közül sokan jól ismerik a hólánc előnyeit: megbízható és biztonságos megoldást nyújt a fokozott tapadásnak és a jeges és havas utakon való nagyobb fogóerőnek köszönhetően. Blogunkon többet részletesen írunk a hólánc használatáról és működéséről. A hózokni sem marad el jelentősen a hólánc mögött e tulajdonságokban, mivel gyakran hasonlóan jó tapadást biztosít, sőt bizonyos tesztkörülmények között még a fékút is rövidebb vele, mint egy hólánccal.
Tartósság
A hózokni strapabíró. Megfelelő használat és ápolás mellett több telet is gond nélkül kibír. Ugyanakkor a hózokni élettartama nem ér fel a megfelelően karbantartott hóláncéval, mivel az sokkal tartósabb és hosszabb élettartamú anyagból készül, amely jobban ellenáll a zord időjárási viszonyoknak.
Vezetési tapasztalatok
Természetesen ez a pont szubjektív, de sok felhasználó számolt be arról, hogy amikor a hóláncról hózoknira váltott a vezetés lényegesen kényelmesebbé vált számára. A hólánc fém láncszemeinek elhagyásával, a zaj és rezgés jelentősen csökken, ami a beszámolók szerint pozitívan befolyásolja a vezetés érzetét.
Michelin Textil hólánc
Michelin Hóláncok
láncfeszítővel, szerelési útmutatóval, védőtáskával, Acél
Michelin Textil hólánc
Maximális sebesség
Ebben a tekintetben nincs különbség. Európa-szerte ajánlott, hogy hólánc vagy hózokni használata mellett ne lépjük túl az 50km/h (30mph) sebességet.
Kapható méretek
A hózoknik és a láncok vásárlásakor tisztában kell lennünk a járművünk gumiabroncsainak méretével, mivel nem minden hólánc vagy hózokni illik minden gumiabroncshoz. A gumiabroncs méretei szabják meg, hogy az adott járműhöz melyik lánc vagy zokni illik. A 215 65 R16 hóláncok például 215 mm széles, a szélesség 65%-át kitevő magasságú és 16 hüvelykes átmérőjű gumiabroncsokhoz használhatóak.
A gumiabroncs méretére vonatkozó információk megtalálhatók a hózoknik termékleírásaiban is. Bár a hózoknik textilanyaga rugalmasabb, mint a műanyag vagy fém láncok, az optimális illeszkedés és teljesítmény érdekében célszerű a megfelelő méretet választani belőlük.
Ár
A hóláncokhoz képest a hózoknik árkategóriája sokkal alacsonyabb. Áruk jellemzően 10 és 30 ezer forint között mozog, márkától, járműmodelltől és gyártótól függően. Egy pár hólánc ára jelentősen magasabb lehet. Egy-egy készlet ára 10 ezer forinttól egészen 180 forintig terjedhet.
Integrált hóláncok - izgalmas fejlesztés
Végezetül vessünk egy gyors pillantást a jövőbe. Jelenleg Hyundai és a Kia kezdeményezésére egy izgalmas új fejlesztés van készülőben. A kerekekbe épített hóláncok. A keréktárcsa felnijébe rögzített modulok egy gombnyomásra megváltoztatják alakjukat, és kiemelkednek a gumiabroncs felületéből. Az úgynevezett memóriafém, amely elektromossággal aktiválás hatására képes megváltoztatni az alakját.
Ha a beépített hóláncra már nincs szükség, egyszerűen elég megnyomni egy gombot, és az alakmemóriás ötvözet visszanyeri eredeti alakját. Ennek a technológiának a piacra kerülésével a korábban leírt kettő mellé egy harmadik lehetőség is társul majd. Az innováció előnyei nyilvánvalóak: a havas és jeges utakon való biztonságos vezetéshez nincs többé szükség tartozékokra, és ezáltal lehetőséget biztosítanak az autóvezetőnek arra, hogy az aktuális körülményekre a lehető leggyorsabban reagáljon. A megállás és a hólánc vagy hózokni felhelyezésének nehézkes művelete így a múlté lesz. Elsősorban azok a járművezetők profitálnak majd ebből a technológiából, akik gyakorta utaznak fagypont alatti hőmérsékleten, ahol gyorsabban kell reagálniuk a rossz útviszonyokra.