Tartalomjegyzék
Duplakuplungos váltó (DCT): működése, előnyei, hátrányai és a vele kapcsolatos problémák
Ez az innovatív kettős tengelykapcsoló rendszer két tengelykapcsolót használ a villámgyors sebességváltáshoz teljesítményveszteség nélkül. A DCT sebességváltók zökkenőmentes vezetést biztosítanak, ugyanakkor a DCT váltóknak is megvannak a maguk bonyolultsági tényezői. Működésük, előnyeik, hátrányaik és lehetséges problémáik megértése alapvető fontosságú az autórajongók és a szakemberek számára egyaránt. Tudjon meg többet erről az alábbiakban.
Mi az a DCT sebességváltó?
A duplakuplungos sebességváltó (DCT) az automatizált kézi sebességváltók egy fejlett típusa, amely két külön kuplungot használ a páratlan és páros sebességfokozatokhoz. Az egyik tengelykapcsoló a páratlan számozású fokozatokat (1, 3, 5 stb.), míg a másik a páros számozású fokozatokat (2, 4, 6 stb.) kezeli. Ez a kialakítás gyorsabb és simább sebességváltást tesz lehetővé, mivel a következő fokozat előre ki van választva és készen áll a bekapcsolásra. Emellett nem szükséges az autó kuplungpedáljának használata.
Két üzemmód a duplakuplungos sebességváltóhoz: automata és kézi váltó.
A legtöbb hagyományos DCT-rendszer a vezető beavatkozása nélkül automatikusan előre kiválasztja a fokozatokat, és szükség esetén visszavált vagy feljebb kapcsol. A duplakuplungos kialakításnak köszönhetően képes gyorsan átkapcsolni a teljes sebességtartományt. Néhány modern DCT rendszerben azonban a vezetőnek lehetősége van arra, hogy kézzel válassza ki a fokozatokat a kormánykeréken lévő váltókar vagy lapátváltók segítségével. A rendszer ekkor az autó kuplungelemeit működteti.
SACHS Kuplung, szett
180mm
LuK Kuplung, szett
szerelőszerszámmal, vezetőcsapággyal, kinyomó csapággyal, lendkerékkel, csavarkészlettel, a szereléshez speciális szerszám szükséges, Kéttömegű lendkerék súrlódó tárcsa nélkül, automatikus utánállítással
LuK Kuplung, szett
kettős tömegű lendkerékkel rendelkező járművekhez, Központi kinyomóval, a szereléshez speciális szerszám szükséges, Kéttömegű lendkerék vizsgálata és felújítása szükség szerint, automatikus utánállítással, 240mm
LuK Kuplung, szett
Központi kinyomóval, lendkerékkel, csavarkészlettel, automatikus utánállítással
LuK Kuplung, szett
vezetőcsapágy nélkül, kinyomó csapággyal, lendkerékkel, csavarkészlettel, Kéttömegű lendkerék súrlódó tárcsával
Hogyan működik a duplakuplungos sebességváltó?
A duplakuplungos rendszer két tengelykapcsoló segítségével működik: egy a páros és egy a páratlan számozású sebességfokozatokhoz. A DCT-t pedál helyett elektronikus egységek és hidraulikus alkatrészek hálózata működteti. A két tengelykapcsoló egymástól függetlenül működik, lehetővé téve a következő fokozat előválasztását, miközben az aktuális fokozat még mindig be van kapcsolva.
Ez lehetővé teszi a sima váltást az erőáramlás megszakítása nélkül, és ezáltal hatékonyabbá teszi a gyorsítást és lassítást. Ez kiküszöböli a nyomatékváltó szükségességét is.
Hogyan kell kettős tengelykapcsolós sebességváltóval vezetni
Az autót ugyanúgy indítja el, mint egy hagyományos automata váltóval: nyomja le a fékpedált, nyomja meg a startgombot (vagy fordítsa el a kulcsot), és kapcsolja a "Drive" vagy "D" fokozatba az előrehaladáshoz, illetve az "R" fokozatba a hátramenethez. Ne felejtse el kikapcsolni a kéziféket, és vegye le a lábát a fékpedálról. Szükség esetén kézi üzemmódba kapcsolhat, és a kormánykerék mögötti lapátváltók vagy a sebességváltó segítségével maga is átveheti a sebességváltást.
Kettős tengelykapcsolós sebességváltó: előnyök és hátrányok
A DCT arra hivatott, hogy egyesítse a két világ legjobb tulajdonságait, a kézi és az automata jellemzőit. Azonban mindig vannak kompromisszumok, és a DCT-autók nem mindenkinek valók. Mérlegeljük az előnyöket és hátrányokat.
Dupla kuplungos sebességváltó: előnyök
A kettős sebességváltókat gyakran a csúcskategóriás járművekhez társítják, és a hagyományos automata váltóhoz képest a gyorsulás sebességének növelésére használják. Mindössze 8 ezredmásodperc alatt képesek a felkapcsolásokat végrehajtani, és a megszakítás nélküli motorteljesítménynek köszönhetően akár 10%-kal is növelhetik az üzemanyag-hatékonyságot, valamint javíthatják a reakciókészséget.
Emellett képesek alkalmazkodni a változó útviszonyokhoz, és meghagyják a vezetőnek a sebességváltások kézi vezérlésének lehetőségét. Ez előnyös azok számára, akik szeretnek jobban részt venni a vezetésben.
Kettős tengelykapcsolós sebességváltó: hátrányok
A másik oldalról nézve ezek a duplakuplungos rendszerek sokkal drágábban cserélhetők, mint egy hagyományos kézi vagy automata sebességváltó. Az is időbe telhet, amíg a vezetők megszokják az autó érzetét, és sokan panaszkodnak arra, hogy az autó "rángatózik" vagy tétovázik, amikor megállásból gyorsít. A beszámolók szerint a kis sebességű parkolási manőverek során is kevésbé hatékonyak.
Kettős tengelykapcsolós sebességváltó: problémák
- Ezek a mechanizmusok hajlamosak a rázkódásra, különösen az alacsonyabb sebességfokozatok közötti váltáskor. Ennek számos oka lehet, például olaj- vagy zsírszennyeződés, kopott torziós rugók, az autó lendkerekének megvetemedése vagy rossz beállítása.
- A tengelykapcsoló kis sebességgel való vezetéskor megcsúszhat, ami a mechanizmus túlmelegedését okozhatja. Ennek oka, hogy alacsony sebességnél a sebességváltónak rendszeresen be- és kikapcsolnia kell, ami kuplungcsúszást okozhat. Ezenkívül a csúszást okozhatja a tengelykapcsoló rossz beállítása vagy a kuplungtárcsák kopása is.
- A sebességváltó megállásból való gyorsításkor tétovázhat, ami különösen melegebb körülmények között észlelhető. Ezért a legjobb, ha a korai kopás megelőzése érdekében kerüli a gyakori megállásos vezetést. Szoftverproblémák vagy meghibásodott hidraulikus működtetők is okozhatják. Ezenkívül a jármű nem tud elindulni egy meghibásodott sebességváltó-vezérlőmodul miatt.
A kettős tengelykapcsoló problémáinak gyakori jelei közé tartozik az égő szag vagy a túlmelegedő tengelykapcsoló mechanizmus, a sebességváltás késése, a rendellenes kattogó vagy csikorgó hangok, valamint a gyorsulás vagy a teljesítmény elvesztése.
Mely autókban van duplakuplungos sebességváltó?
Egyre több autót szerelnek fel ezekkel a mechanizmusokkal. A legjobb példák a duplakuplungos sebességváltók közül a Ford GT 7 sebességes váltó és a Nissan GT-R, az Audi R8 dupla kuplungos és a kevésbé feltűnő Ford Focus dupla váltó. Bár ezek a rendszerek egyre elterjedtebbek, még mindig elsősorban a prémium kategóriás, nagy teljesítményű modellekben találhatók. Azonban ma már a mainstream, középkategóriás járművekben is alkalmazzák őket, például a Hyundai i20-ban.
GYIK
1. Jobb a DCT, mint az automata?
Attól függ. Általában üzemanyag-takarékosabbak és egyenletesebben vezetnek, mint a hagyományos automata modellek, de drágább a beszerzésük és a cseréjük is. A javításuk is bonyolultabb.
2. A duplakuplungos automata vagy manuális?
Technikailag automata, bár váltási jellemzői és kiegészítő kézi üzemmódja miatt félautomata sebességváltónak is nevezik.
3. Melyik a jobb CVT vagy a duplakuplungos?
Mindkettő magas üzemanyag-hatékonyságot kínál és növeli a vezető kényelmét, azonban a fokozatmentes sebességváltó (CVT) ehhez képest kissé lomha lehet. Másrészt a CVT-k alacsonyabb súrlódási veszteségeket kínálnak a hajtásláncban, mivel a kerekek forgatásához kevesebb erőátviteli alkatrészre van szükség.
4. Mi az a duplakuplungos steptronikus sebességváltó?
A steptronic egyszerűen a BMW által adott elnevezés a kézi és automata képességekkel is rendelkező sebességváltókra. Ez a gyártó speciálisan erre a célra tervezett, kettős tengelykapcsolós sebességváltója.
TOP-termékek a témában: