Tartalomjegyzék
Duplakuplungos váltó (DCT): működése, előnyei, hátrányai és a vele kapcsolatos problémák
Ez az innovatív kettős tengelykapcsoló rendszer két tengelykapcsolót használ a villámgyors sebességváltáshoz teljesítményveszteség nélkül. A DCT sebességváltók zökkenőmentes vezetést biztosítanak, ugyanakkor a DCT váltóknak is megvannak a maguk bonyolultsági tényezői. Működésük, előnyeik, hátrányaik és lehetséges problémáik megértése alapvető fontosságú az autórajongók és a szakemberek számára egyaránt. Tudjon meg többet erről az alábbiakban.
Mi az a DCT sebességváltó?
A duplakuplungos sebességváltó (DCT) az automatizált kézi sebességváltók egy fejlett típusa, amely két külön kuplungot használ a páratlan és páros sebességfokozatokhoz. Az egyik tengelykapcsoló a páratlan számozású fokozatokat (1, 3, 5 stb.), míg a másik a páros számozású fokozatokat (2, 4, 6 stb.) kezeli. Ez a kialakítás gyorsabb és simább sebességváltást tesz lehetővé, mivel a következő fokozat előre ki van választva és készen áll a bekapcsolásra. Emellett nem szükséges az autó kuplungpedáljának használata.
Két üzemmód a duplakuplungos sebességváltóhoz: automata és kézi váltó.
A legtöbb hagyományos DCT-rendszer a vezető beavatkozása nélkül automatikusan előre kiválasztja a fokozatokat, és szükség esetén visszavált vagy feljebb kapcsol. A duplakuplungos kialakításnak köszönhetően képes gyorsan átkapcsolni a teljes sebességtartományt. Néhány modern DCT rendszerben azonban a vezetőnek lehetősége van arra, hogy kézzel válassza ki a fokozatokat a kormánykeréken lévő váltókar vagy lapátváltók segítségével. A rendszer ekkor az autó kuplungelemeit működteti.
LuK Kuplung, szett
kinyomó csapággyal, kuplungtárcsával, 180mm
SACHS Kuplung, szett
180mm
LuK Kuplung, szett
szerelőszerszámmal, vezetőcsapággyal, kinyomó csapággyal, lendkerékkel, csavarkészlettel, a szereléshez speciális szerszám szükséges, Kéttömegű lendkerék súrlódó tárcsa nélkül, automatikus utánállítással
LuK Kuplung, szett
kettős tömegű lendkerékkel rendelkező járművekhez, Központi kinyomóval, a szereléshez speciális szerszám szükséges, Kéttömegű lendkerék vizsgálata és felújítása szükség szerint, automatikus utánállítással, 240mm
LuK Kuplung, szett
Központi kinyomóval, lendkerékkel, csavarkészlettel, automatikus utánállítással
Hogyan működik a duplakuplungos sebességváltó?
A duplakuplungos rendszer két tengelykapcsoló segítségével működik: egy a páros és egy a páratlan számozású sebességfokozatokhoz. A DCT-t pedál helyett elektronikus egységek és hidraulikus alkatrészek hálózata működteti. A két tengelykapcsoló egymástól függetlenül működik, lehetővé téve a következő fokozat előválasztását, miközben az aktuális fokozat még mindig be van kapcsolva.
Ez lehetővé teszi a sima váltást az erőáramlás megszakítása nélkül, és ezáltal hatékonyabbá teszi a gyorsítást és lassítást. Ez kiküszöböli a nyomatékváltó szükségességét is.
Hogyan kell kettős tengelykapcsolós sebességváltóval vezetni
Az autót ugyanúgy indítja el, mint egy hagyományos automata váltóval: nyomja le a fékpedált, nyomja meg a startgombot (vagy fordítsa el a kulcsot), és kapcsolja a "Drive" vagy "D" fokozatba az előrehaladáshoz, illetve az "R" fokozatba a hátramenethez. Ne felejtse el kikapcsolni a kéziféket, és vegye le a lábát a fékpedálról. Szükség esetén kézi üzemmódba kapcsolhat, és a kormánykerék mögötti lapátváltók vagy a sebességváltó segítségével maga is átveheti a sebességváltást.
Kettős tengelykapcsolós sebességváltó: előnyök és hátrányok
A DCT arra hivatott, hogy egyesítse a két világ legjobb tulajdonságait, a kézi és az automata jellemzőit. Azonban mindig vannak kompromisszumok, és a DCT-autók nem mindenkinek valók. Mérlegeljük az előnyöket és hátrányokat.
Dupla kuplungos sebességváltó: előnyök
A kettős sebességváltókat gyakran a csúcskategóriás járművekhez társítják, és a hagyományos automata váltóhoz képest a gyorsulás sebességének növelésére használják. Mindössze 8 ezredmásodperc alatt képesek a felkapcsolásokat végrehajtani, és a megszakítás nélküli motorteljesítménynek köszönhetően akár 10%-kal is növelhetik az üzemanyag-hatékonyságot, valamint javíthatják a reakciókészséget.
Emellett képesek alkalmazkodni a változó útviszonyokhoz, és meghagyják a vezetőnek a sebességváltások kézi vezérlésének lehetőségét. Ez előnyös azok számára, akik szeretnek jobban részt venni a vezetésben.
Kettős tengelykapcsolós sebességváltó: hátrányok
A másik oldalról nézve ezek a duplakuplungos rendszerek sokkal drágábban cserélhetők, mint egy hagyományos kézi vagy automata sebességváltó. Az is időbe telhet, amíg a vezetők megszokják az autó érzetét, és sokan panaszkodnak arra, hogy az autó "rángatózik" vagy tétovázik, amikor megállásból gyorsít. A beszámolók szerint a kis sebességű parkolási manőverek során is kevésbé hatékonyak.
Kettős tengelykapcsolós sebességváltó: problémák
- Ezek a mechanizmusok hajlamosak a rázkódásra, különösen az alacsonyabb sebességfokozatok közötti váltáskor. Ennek számos oka lehet, például olaj- vagy zsírszennyeződés, kopott torziós rugók, az autó lendkerekének megvetemedése vagy rossz beállítása.
- A tengelykapcsoló kis sebességgel való vezetéskor megcsúszhat, ami a mechanizmus túlmelegedését okozhatja. Ennek oka, hogy alacsony sebességnél a sebességváltónak rendszeresen be- és kikapcsolnia kell, ami kuplungcsúszást okozhat. Ezenkívül a csúszást okozhatja a tengelykapcsoló rossz beállítása vagy a kuplungtárcsák kopása is.
- A sebességváltó megállásból való gyorsításkor tétovázhat, ami különösen melegebb körülmények között észlelhető. Ezért a legjobb, ha a korai kopás megelőzése érdekében kerüli a gyakori megállásos vezetést. Szoftverproblémák vagy meghibásodott hidraulikus működtetők is okozhatják. Ezenkívül a jármű nem tud elindulni egy meghibásodott sebességváltó-vezérlőmodul miatt.
A kettős tengelykapcsoló problémáinak gyakori jelei közé tartozik az égő szag vagy a túlmelegedő tengelykapcsoló mechanizmus, a sebességváltás késése, a rendellenes kattogó vagy csikorgó hangok, valamint a gyorsulás vagy a teljesítmény elvesztése.
Mely autókban van duplakuplungos sebességváltó?
Egyre több autót szerelnek fel ezekkel a mechanizmusokkal. A legjobb példák a duplakuplungos sebességváltók közül a Ford GT 7 sebességes váltó és a Nissan GT-R, az Audi R8 dupla kuplungos és a kevésbé feltűnő Ford Focus dupla váltó. Bár ezek a rendszerek egyre elterjedtebbek, még mindig elsősorban a prémium kategóriás, nagy teljesítményű modellekben találhatók. Azonban ma már a mainstream, középkategóriás járművekben is alkalmazzák őket, például a Hyundai i20-ban.
GYIK
1. Jobb a DCT, mint az automata?
Attól függ. Általában üzemanyag-takarékosabbak és egyenletesebben vezetnek, mint a hagyományos automata modellek, de drágább a beszerzésük és a cseréjük is. A javításuk is bonyolultabb.
2. A duplakuplungos automata vagy manuális?
Technikailag automata, bár váltási jellemzői és kiegészítő kézi üzemmódja miatt félautomata sebességváltónak is nevezik.
3. Melyik a jobb CVT vagy a duplakuplungos?
Mindkettő magas üzemanyag-hatékonyságot kínál és növeli a vezető kényelmét, azonban a fokozatmentes sebességváltó (CVT) ehhez képest kissé lomha lehet. Másrészt a CVT-k alacsonyabb súrlódási veszteségeket kínálnak a hajtásláncban, mivel a kerekek forgatásához kevesebb erőátviteli alkatrészre van szükség.
4. Mi az a duplakuplungos steptronikus sebességváltó?
A steptronic egyszerűen a BMW által adott elnevezés a kézi és automata képességekkel is rendelkező sebességváltókra. Ez a gyártó speciálisan erre a célra tervezett, kettős tengelykapcsolós sebességváltója.
TOP-termékek a témában: