Tartalomjegyzék
Manumatic
A Manumatic szakszó - terminus - az automatikus sebességfokozat váltás funkcióval rendelkező automata, félautomata, és fokozatmentesen változtatható erőátvitelű sebességváltók esetében használatos.
Manuális mód használatakor a gépjármű vezetője saját maga válthat manuálisan sebességet a sebességváltó kar révén, a sebességváltón "+" vagy "-" megjelöléssel feltüntetett irányba. Egyes gépjárműtípusok esetében a sebességváltást a kormánynál elhelyezett sebességváltó fülek - karok - révén lehet végrehajtani. A rendszer teljesen zökkenőmentes átmenetet biztosít a különböző sebességfokozatok között. A sebességfokozat váltáshoz nincs szükség kuplung pedál használatra: ezt a funkciót a rendszer automatikus végzi el. Amikor a gépjármű vezetője fékez, a sebességváltó automatikusan alacsonyabb fokozatba kapcsol.
Előnyök
- Extrém helyezetekben a gépjármű vezetője is kiválaszthatja a megfelelő sebesség fokozatot.
- Szükség esetén, a gépjármű főtengelye sebességének fokozatos csökkentése révén is megállítható az autó.
- Kisebb mértékű üzemanyag fogyasztás.
- Előzésnél nem szükséges csökkenteni a motor fordulatszámát.
Az alábbi rendszerek esetében használatos a Manumatic terminus:
- Tiptronic (Audi, Volkswagen, Porsche, Seat, Peugeot).
- Steptronic (BMW, MG, Rover, Mini).
- Sportronic (Alfa Romeo).
- Switch-Tronic (Alpina).
- Touchtronic (Aston Martin).
- EGS (Citroen, Peugeot).
- Autostick (Chrysler, Dodge, Jeep, Ram).
- SelectShift (Ford, Lincoln).
- Active Select (Opel, Holden, Vauxhall).
- SportShift (Aston Martin, Subaru).
- Shiftronic (Hyundai).
- Sportmatic (Kia).
- CommandShift (Land Rover).
- E-Shift (Lexus).
- ActiveMatic (Mazda).
- TouchShift (Mercedes-Benz).
- Sequential SportShift (Acura, Ford).
- S-Tronic (Audi).
- HiVec H-matic (Hyundai).
- i-Shift (Honda, Volvo).
- Geartronic (Volvo).
- Q-System (Alfa Romeo).
- Q-Tronic (Alfa Romeo).
- TAPshift, or Touch Activated Power (Pontiac, Saturn, Chevrolet).
- S-matic (Honda).
- Sensodrive (Citroen).
- Comfortronic (Lancia).
- G-Tronic (Mercedes-Benz, SsangYong).
- Xtronic CVT (Nissan).
- Twin Clutch SST (Mitsubishi).
- Tiptronic S (Porsche).
- Sentronic (Saab).
- Allshift (Mitsubishi).
- 2-Tronic (Peugeot).
- TACshift, or Touch Activated Control (Pontiac).
- Protronic (Proton).
- Multimode manual transmission (Toyota).
- Direct-Shift Gearbox, or DSG (Škoda, Volkswagen).
- Porsche Doppelkupplung, or PDK (Porsche).
- Driver Shift Control, or DSC (Pontiac).
- INVECS I-III (Mitsubishi).