Tartalomjegyzék
Tiptronic
A Tiptronic a védjegyzett elnevezése annak a speciális funkciónak, amely lehetővé teszi, hogy a gépjármű vezetője manuálisan is kezelhessen egy automata sebességváltót. A Tiptronic rendszert a Porsche vállalat fejlesztette ki 1990-ben, és eredetileg kizárólag csak a márka égisze alá tartozó gépjármű típusokhoz állt rendelkezésre. Napjainkban már a Tiptronic különböző változatait alkalmazzák a gépjárműveikhez az olyan gyártók, mint az Audi, a Volkswagen, a Seat, és a Peugeot.
A mérnökök eredeti elgondolása az volt, hogy a Tiptronic rendszer révén, egy versenyautó nyújtotta vezetési élmény legyen biztosítható, egy hagyományos személyautó esetében. Az automata sebességváltót ugyanúgy lehet manuálisan is kezelni, mint a szekvenciális változatot: a sebességfokozatok egymást követően - szekvenciálisan kapcsolhatók.
A Tiptronic típusú sebességváltó egy beépített védelmi funkcióval is rendelkezik, ami megakadályozza a motor, illetve a sebességváltó károsodását. Amikor a gépjármű motorja elér egy kritikus fordulatszámot, vagy a gépjármű vezetője már hosszabb ideje inaktív, a fedélzeti számítógép átkapcsolja a váltót automatikus üzemmódba.
A Tiptronic fő jellemzői:
- automatikus sebességváltó;
- tengely nélküli hidromechanikus dizájn;
- bolygókerekes váltómű alkalmazása;
- elektronikus vezérlés;
- minden sebességfokozatnál zár a nyomaték-átalakító.
Fontos megjegyezni, hogy a sebességfokozat váltás algoritmusa teljes mértékben ellentétes a versenyautókéval: a felfelé váltást a sebességváltó kar előre nyomásával, a lefelé váltás pedig a sebességváltó kar hátra húzásával lehet végrehajtani.
Abban az esetben, ha egy sebességváltó nem rendelkezik az összes fentemlített
jellemzővel, akkor azt nem lehet Tiptronic-nak hívni. Éppen emiatt a különböző gyártók a hasonló funkciókkal rendelkező sebességváltóik esetében saját gyári elnevezéseket használnak. A programozott sebességváltási pontokkal rendelkező fokozatmentesen változtatható erőátvitelű sebességváltók, illetve a félautomata sebességváltók esetében nem használható a Porsche által szabadalmaztatott Tiptronic rendszer elnevezése.
A Tiptronic sebességváltó a manuális váltók minden előnyével rendelkezik, viszont van néhány hátránya is:
- A gépjármű össztömegének megnövekedése a sebességváltó mérete és a kiegészítő komponensek miatt.
- Drága sebességváltó, illetve magas javítási költségek a sebességváltó komplex szerkezete és a kopásálló anyagok használata miatt;
- Sebességfokozat váltásnál 0.1-0.7 másodperces késés.