Tartalomjegyzék
Autó generátor: működése, meghibásodásának tünetei és helyreállítása
Az autó generátora
Míg az akkumulátor elengedhetetlen az autó elindításához, amikor az nincs beindítva, az autó generátor járó motor mellett tartja folyamatos működésben az autót. A generátor látja el energiával az autó legtöbb elektronikus alkatrészét, miközben az autó halad vagy üresjáratban van, ideértve a fényszórókat, az elektromos kormányművet, az elektromos ablakemelőket, az ablaktörlőket, a fűtött üléseket, a műszerfali műszereket és a rádiót. Az autó generátor működés közben mindezeket egyenárammal (DC) látja el. A generátor felelős az autó akkumulátorának vezetés közbeni töltéséért is.
LUCAS Generátor
12V, 70A, M8, 0230, Ø 63 mm
AS-PL Generátor
12V, 115A
STARDAX Generátor
14V, 110A, L 25, Ø 55 mm, integrált szabályozóval
LUCAS Generátor
14V, 70A, M8 B+, L-DFM, 0129, Ø 54 mm
AS-PL Generátor
12V, 115A
A váltó generátor működése során a mechanikus energiát elektromos energiává alakítja át. Ha a motorja be van indítva, egy hajtószíjat hajt, amely a generátorhoz rögzített szíjtárcsán nyugszik. A szíjtárcsa forgatja a generátor rotortengelyét, amely egy tekercs körül mágneseket forgat. Ezek a forgó mágnesek váltakozó áramot (AC) generálnak a tekercs körül, amely aztán a generátor egyenirányítójába kerül. Az egyenirányító ezt a váltakozó áramot egyenárammá alakítja, amely az autó elektromos rendszereit aktiválja.
A generátorok általában a jármű egész élettartama alatt kitartanak, de ez nem minden esetben van így. Mint sok más alkatrész az autónkon, ezek is meghibásodhatnak. A generátor mozgó alkatrészekből áll, szennyeződik, és ki van téve a hideg és a meleg okozta igénybevételnek. Ennek eredményeképpen a belső alkatrészek fokozatosan elhasználódnak.
Az egyik leggyakoribb meghibásodás a csapágy meghibásodása. A tűcsapágyak, amelyek lehetővé teszik, hogy a rotor szabadon forogjon az állórészben, a szennyeződés és a hő miatt tönkremehetnek. Ha a csapágyak meghibásodnak, a rotor nem fog hatékonyan forogni, és végül elakadhat. A csapágyhibás generátor általában hangos csikorgó hangot ad.
A meghibásodott generátor tünetei
Ha az alábbi tünetek valamelyikét észleljük, az autó generátor hiba jelei lehetnek:
- Akkumulátor-ellenőrző lámpa kigyullad a műszerfalon. Ez a lámpa az autóban lévő számítógépes rendszerekhez kapcsolódik, amelyek a generátor kimeneti feszültségét figyelik. Ha a generátor kimenete egy előre beállított határérték alá vagy fölé megy, akkor a műszerfény kigyullad. Ha a teljesítmény a tartományon belül van, a lámpa nem világít. A generátorproblémák korai szakaszában a lámpa villog.
- Lemerült akkumulátor. Amikor a generátor kezd meghibásodni, az autó akkumulátora eleinte átveszi a szerepét. Az akkumulátorokat azonban nem hosszú távú energiafelhasználásra tervezték. Feladatuk, hogy a járművet egy áramlökéssel elegendő elektromos energiával lássák el az induláshoz. Vagyis a rossz generátor az autó akkumulátor tönkretételéért lehet felelős. Ilyen esetekben az akkumulátort ki kell cserélni.
- Indítási problémák vagy gyakori leállás. A generátorhiba egyik első tünete valószínűleg az autó indítási vagy üzemben tartási nehézsége lesz, mivel a hibás generátor nem képes feltölteni az indításos elengedhetetlen akkumulátort. Ha az autó elindulás után leáll, akkor a gyújtógyertyák esetleg nem kapnak elég energiát a generátortól ahhoz, hogy a motor tovább működjön.
- Lassan vagy rosszul működő elektromos berendezések. Ha a generátor nem szolgáltat elég energiát az autó elektronikájának, az gyakran lassú vagy nem működő berendezéseket eredményez. Ha azt vesszük észre, hogy a szokásosnál hosszabb ideig tart az ablakok fel- vagy lehúzása, vagy ha az ülésmelegítők "kikapcsoltnak" érzik magukat, esetleg ha a sebességmérő és más műszerek kezdenek megbolondulni, akkor lehet, hogy a generátorral van probléma.
- Morajló vagy nyöszörgő hang. Az autónk sokféle hangot adhat ki, amelyeknek egy része normálisnak tekinthető, míg egyes hangok komoly mechanikai problémára utalhatnak. Ha morajló vagy nyöszörgő hangot hallunk a motorháztető alól, nagy valószínűséggel a generátorral vannak problémák. Ezeket minél előbb szakemberrel kell kivizsgáltatni.
- Égett gumi vagy vezeték szaga. Az égett gumi vagy vezetékek kellemetlen szaga azt jelezheti, hogy a generátor alkatrészei elhasználódtak. Mivel a autó generátor szíj állandó feszültség és súrlódás alatt van - és mivel közel van a forró motorhoz -, idővel elhasználódhat, és kellemetlen égett gumi szagot áraszthat.
- Halvány vagy villódzó világos fények. A generátor meghibásodásakor a generátor nem biztosít egyenletes feszültséget az elektromos tartozékoknak. Ennek eredményeként a lámpák általában alul- vagy túlteljesítenek, fényük lehet gyenge vagy épp villódzó.
BOSCH Generátor
14V, 100A, D+(M5), B2+(M8), vákuumszivattyú nélkül, Ø 50 mm
DENSO Generátor
14V, 105A, Ø 60 mm
STARDAX Generátor
12V, 90A, Ø 65 mm
AS-PL Generátor
12V, 90A
AS-PL Generátor
12V, 60A
Hogyan teszteljük a generátort?
A következő lépésekkel a generátor multiméterrel történő tesztelését ismertetjük:
- Szerezzünk be egy multimétert.
- Állítsuk be a multimétert 15 feletti DCV (egyenfeszültség) értékre.
- Győződjünk meg róla, hogy a generátor pozitív és negatív csatlakozói tiszták.
- A multiméter fekete kábelét csatlakoztassuk a negatív pólushoz, a pirosat pedig a pozitív pólushoz.
- Keressünk egy ideális, 12,6 körüli generátor-értéket.
- Indítsuk be az autót, és keressük a 14,2 és 14,7 közötti értéket.
- Ha az érték 14,7 fölött van, az akkumulátor túltöltődik, míg ha 14,2 alatt van, akkor a generátor alultölti az akkumulátort.
- Kapcsoljuk be a világítást, a rádiót, a ködlámpákat, a ventilátort és más elektronikai eszközöket, és győződjünk meg arról, hogy a feszültség nem megy 13 alá.
- Amikor leállítjuk az autót, győződjünk meg róla, hogy a leolvasott érték 12,6 fölött van.
- Ha ezek közül bármelyik érték eltér, akkor valószínűleg a generátorral van probléma, és érdemes felkeresni egy autószerelő műhelyt.
Generátor felújítása
A generátorok egyszerű szerkezetek és minden kétséget kizáróan javíthatók. Meg kell tudnunk, hogy pontosan melyik alkatrész hibásodott meg a generátorban, és azt az alkatrészt ki lehet cserélni. Például a generátor mechanikailag lehet, hogy ép, de a kefék elhasználódtak, vagy az egyenirányító, a szabályozó meghibásodott. Ezek az alkatrészek az új generátor árának töredékébe kerülnek, és évekig megbízhatóan működhetnek. Még ha a generátor mechanikusan meghibásodott is, mondjuk a forgórész csapágyai elkoptak, azok is cserélhetők.
Egy autó generátor felújításának ára általában attól függően változik, hogy mit kell kicserélni benne. Általában 15000 és 50000 Ft között lehet, amihez hozzájön még az új alkatrész ára. Egy csapágy hozzávetőlegesen 2-3000 Ft, míg a szabályzó 10.000-15000 Ft között van. De az is elképzelhető, hogy akár 30.000 Ft felett is lesz a javítási költség úgy, hogy nem cserélünk ki mindent benne. A felújított generátorokban, minden új, és amikor kézhez vesszük olyan mintha vadonatúj generátort kapnánk.
Hasznos videók ebben a témában:
Hogyan teszteljük autógenerátort
Generátor javítása házilag
TOP-termékek a témában: