Tartalomjegyzék
MAP-érzékelő: funkciók, meghibásodások és tisztítás
A MAP-érzékelő (Manifold Absolute Pressure) a fojtószelep előtti szívócsőnyomást (IMP) méri, hogy közvetve - a nyomás és a motor fordulatszám arányának segítségével - kiszámítsa a beszívott levegő mennyiségét. A nyomást a szívócsőben (IM) méri, és ezt az információt elektromos jelként továbbítja a motorvezérlő egységnek.
Rendszerint közvetlenül az IM-re van felszerelve. A nyomás általában egy piezoelektromos elemre hat, amely aztán egy elektromos áramkörön keresztül megfelelő kimeneti jelet állít elő. Ez lehet PWM jel vagy elektromos feszültség.
A MEGHIBÁSODÁSOK TÜNETEI
Az érzékelő eltömődhet, megsérülhet vagy elszennyeződhet. Néha a motor túlzott hője károsíthatja az érzékelőt vagy a vákuumvezetékeket. Ha nem működik megfelelően, az ECU nem tudja pontosan kiszámítani a levegő-üzemanyag keveréket, ami azt jelenti, hogy a keverék túl gazdag vagy túl sovány lesz. Íme a hibás MAP-érzékelő néhány tünete:
MEGNÖVEKEDETT ÜZEMANYAG-FOGYASZTÁS
A szívócsőnél megnövekedett nyomást mutató IAP-érzékelő a PCM (Powertrain Control Module vagyis hajtáslánc-vezérlő modul) számára magas motorterhelést jelez. Ez azt eredményezi, hogy a szükségesnél több üzemanyag fecskendeződik a motorba. Ez növeli az üzemanyag-fogyasztást és a környezetbe jutó gáznemű kibocsátások mennyiségét is. A szénhidrogének és a szén-monoxid olyan elemek, amelyek a szmogképződésért felelősek.
RIDEX Töltőnyomás-érzékelő
Integrált léghőmérséklet érzékelővel
RIDEX Töltőnyomás-érzékelő
Integrált léghőmérséklet érzékelővel, tömítőgyűrűvel
BOSCH Töltőnyomás-érzékelő
BOSCH Töltőnyomás-érzékelő
BOSCH Töltőnyomás-érzékelő
A TELJESÍTMÉNY HIÁNYA VAGY A MOTOR ALACSONY MEGHAJTÁSI TELJESÍTMÉNYE
Az alacsony IMP-t jelző érzékelő valójában azt jelenti, hogy a PCM teljesítményterhelése alacsony. Erre a PCM a motorba befecskendezett üzemanyag mennyiségének csökkentésével reagál. Bár ilyenkor azt tapasztalhatjuk, hogy üzemanyagot takarítunk meg, azt is észleljük, hogy az autó nem megy olyan jól, mint korábban. A motor üzemanyag-ellátásának csökkenése megnöveli az égéstér hőmérsékletét. Ez növeli a keletkező nitrogén-oxidok szintjét. A nitrogén-monoxid a szmog egyik összetevője is, ami negatív hatással van a környezetünkre.
MOTORHIBA VEZETÉS VAGY INDÍTÁS KÖZBEN
Ha a MAP hibás, előfordulhat, hogy az autó nem gyorsul akkor, amikor kell, vagy gyengébben jár. Mindkét eset a teljesítményt befolyásolja. Például egy másik jármű megelőzése közben az autó nem gyorsul egyenletesen. A sovány vagy nagyon gazdag levegő-üzemanyag keverék megnehezíti a jármű elindulását. Ha az autó csak akkor indul el, ha rálépünk a gázpedálra, akkor jó eséllyel az érzékelő hibás.
MI TÖRTÉNIK, HA KIHÚZZUK A MAP-ÉRZÉKELŐT
Nem tanácsos nélküle vezetni. A jármű nem fog hatékonyan működni, ha nem kapja meg az érzékelőtől a leolvasott értékeket. A motor és a katalizátor is sérülhet és gyorsabban elhasználódhat. Ha azt gyanítjuk, hogy probléma van a szenzorral, érdemes mihamarabb tesztelni azt.
HOGYAN KELL TESZTELNI A MAP-ÉRZÉKELŐT?
A legtöbb érzékelő egy tömlővel csatlakozik a szívócsőhöz. Győződjünk meg róla, hogy a tömlő csatlakoztatva van és megfelelő állapotú. Ellenőrizzük azt is, hogy nincs-e eltömődve vagy megrepedve. Ez rendellenes leolvasáshoz vezethet. A kimeneti feszültség leolvasása után hasonlítsa össze az eredményt a gyártó által megadott adatokkal. Ellenőrizzük a szívócső-érzékelő csatlakozóját és a rendszer kábelezését. Előfordulhat, hogy a csatlakozó korrodált, vagy néhány vezeték rövidzárlatos. Ha az érzékelő korrodálódott, a probléma a MAP-érzékelő tisztításával orvosolható.
HOGYAN TISZTÍTHATÓ A MAP-ÉRZÉKELŐ
Fontos megjegyezni, hogy a MAP-érzékelő tisztítása általában nem ajánlott. Ezek az érzékelők érzékenyek, és a tisztítás során könnyen megsérülhetnek, ami kihat a pontosságukra és a teljesítményükre. A hibás MAP-érzékelőt, tisztítás helyett, általában tanácsosabb kicserélni. Ha mégis úgy döntünk, hogy elvégezzük a műveletet, kövessük az alábbi lépéseket
Először is, gumikesztyűt és védőszemüveget viselve válasszuk le az érzékelőt. Papírtörlő vagy puha kendő és elektromos alkatrésztisztítószer segítségével távolítsuk el a szennyeződéseket az érzékelőről. Fújjuk be a tisztítószert a belsejébe - néhány fújás elegendő. Rázzuk le a felesleges tisztítószert, és hagyjuk teljesen megszáradni. Ellenőrizzük a vákuumtömlő és a szívócső csatlakozóját. Ha további szennyeződést vagy piszkot látunk, tisztítsuk meg a tömlőt ugyanazzal a termékkel és egy kefével. Ha minden megszáradt, a készüléknek tisztának kell lennie, és készen kell állnia a visszahelyezésre.
MULTIMÉTERREL TÖRTÉNŐ TESZTELÉS
Ha tesztelni szeretnénk a meghibásodást, egy szabványos, ellenállásmérésre alkalmas multiméterre lesz szükségünk.
Lépésről-lépésre történő utasítások:
Biztonsági óvintézkedések: Ügyeljünk arra, hogy a motor le legyen állítva, és a kulcs ki legyen húzva a gyújtásból. Védőszemüveg és kesztyű viselése ajánlott.
Keressük meg a MAP-érzékelőt: Az érzékelő helyének meghatározásához olvassuk el a jármű használati útmutatóját. Általában a szívócsőhöz vagy a fojtószelepházhoz csatlakozik.
Válasszuk le az elektromos csatlakozót: Óvatosan húzzuk ki az elektromos csatlakozót az érzékelőből.
Ellenőrizzük a vezetékeket: Vizsgáljuk meg a vezetékeket és a csatlakozót, hogy nincs-e rajta sérülés, korrózió vagy meglazult csatlakozások jele. A munka folytatása előtt javítsuk ki az esetleges hibákat.
Állítsuk be a multimétert: Kapcsoljuk be a multimétert, és állítsuk be a feszültség (egyenfeszültség) vagy az ellenállás (ohm) mérésére, attól függően, hogy a MAP-érzékelő milyen típusú kimeneti jelet generál.
Ellenőrizzük a kimeneti feszültséget (analóg érzékelők): Ha analóg feszültségkimenetet ad, csatlakoztassuk a multiméter pozitív (piros) vezetékét a jelkábelhez, a negatív (fekete) vezetéket pedig egy jó járműföldeléshez (például az akkumulátor negatív pólusához). "ON" állásba állított kulcs mellett (motor kikapcsolt állapotban) olvassuk le a multiméteren megjelenő feszültséget. Hasonlítsuk össze a leolvasott értéket a jármű használati útmutatójában szereplő adatokkal. A feszültség általános tartománya körülbelül 0,5 és 4,5 volt között van.
Ellenőrizzük a kimeneti ellenállást (digitális érzékelők): Ha a készülék digitális frekvenciajelet generál, állítsuk be a multimétert az ellenállás (ohm) mérésére. Csatlakoztassuk a pozitív vezetéket az egyik csatlakozóhoz, a negatív vezetéket pedig a másikhoz. Mérjük meg az ellenállást, és hasonlítsuk össze az autó használati útmutatójában szereplő adatokkal.
Csatlakoztassuk újra az elektromos csatlakozót: A tesztelés után csatlakoztassuk újra az elektromos csatlakozót a MAP-érzékelőhöz.
TOP-termékek a témában: