Tartalomjegyzék
Hogyan állítható helyre a fényszórók fényerejének erőssége
Az új fényszórók szinte mindig ragyogó erős fénnyel világítanak. Viszont idővel a gépjármű tulajdonosok jelentős része azt tapasztalja, hogy a gépjármű előtti út megvilágítása rosszabbá válik, mint korábban, sokkal gyorsabban elfárad a szemük éjszakai vezetésnél, és a forgalmi helyzetek felmérése sokkal nagyobb figyelmet igényel. Az alábbiakban azt fogjuk kifejteni, hogy mi áll mindezek hátterében, és hogy hogyan oldható meg ez a probléma, illetve, hogy melyek azok a tényezők, amik súlyosbíthatják.
A probléma megoldása 7 egyszerű lépésben
- Fényszóró megtisztítása. A piszkos lámpák csak nagyon gyengén világítják meg az utat. Abban az esetben, ha erőssen szennyezettek, a látási viszonyok jelentős mértékben romlanak. Ennek következtében a sofőr csak a 10%-át képes látni annak, hogy mi történik a gépjármű előtt.
A lámpák lemosásához puha törlőrongyot vagy egy szivacsot használjon. Győződjön meg a tisztaságukról: a szennyeződések és a homok a kezelt felületre kerülve abráziós hatást fejt ki. Tisztítószernek használjon autósampont.
A rovar maradványokat és a bitumen foltokat speciális tisztítószer révén távolíthatja el. A rendkívül makacs, organikus eredetű szennyeződéseket érdemes egyből, a megjelenésüket követően eltávolítani.
Hasznos tipp az AutoDoc-tól: A fényszóró lencsék tisztításához soha ne használjon száraz törlőkendőt: ez ugyanis megkarcolhatja a felszínüket.
- Fényszóró polírozása. Az új fényszórók egy speciális bevonattal vannak ellátva, ami megvédi a lencséket a mechanikus sérülésekkel és az ultraibolya sugárzással szemben. Idővel ez a speciális bevonat elkopik, mikro repedések és karcolások jelennek meg a fényszóró felszínén, a lencsék homályossá válnak és besárgulnak. Ezt a problémát egy speciális, a lencsék felpolírozására szolgáló, fényszóró helyreállító készlet használatával lehet megoldani. Az ilyen készletek általában egy különböző finomságű szemcséket tartalmazó csiszolópapírból, polírozó korongból és pasztából állnak.
A polírozást több szakaszban kell elvégezni. Az autó karosszéria fényszóró lámpa körüli részét festőszalaggal kell befedni a fényezés megsérülésének elkerülése érdekében. Ennél jobb megoldás, ha a fényszóró lámpa egésze kiszerelésre kerül. Ezt követően meg kell tisztítani a felületét a szennyeződésektől, és zsíratalanítani kell. Majd ezután fel kell polírozni a felületét egy vízzel átitatott durva szemcseméretű csiszolópapírral úgy, hogy a homályossága mindenhol egyenletes legyen. Ezután egy finomabb szemcseméretű csiszolópapírral kell átmenni rajta, majd el kell végezni a végső polrozási műveletet. Ez utóbbit egy excenteres csiszológép használatával érdemes elvégezni: mivel gyors munkavégzést és jobb minőséget biztosít.
Hasznos tipp az AutoDoc-tól: Kérjük, vegye figyelembe, hogy a polírozás folyamata során a gyárilag felvitt védőréteg teljesen megsemmisül. A procedúrát havonta egyszer meg kell ismételnie. A tartósabb eredmény eléréséhez azt tanácsoljuk, hogy a későbbiek során a fényszórót egy speciális autóipari lakkal vonja be.
- Lámpák cseréje. A xenon izzók idővel veszítenek a fényerejükből. A halogén izzók esetében a szakszerűtlen beszerelés következtében égéstermék lerakódások alakulnak ki a felszínükön. Ha azt veszi észre, hogy a fényszóró fényerejének intenzitása csökken, akkor próbáljon meg visszaemlékezni, hogy mikor cserélte ki utoljára az izzókat. A hagyományos izzólámpák átlagos élettartama 500 óra, a halogéneké 1500 óra, a xenon izzóké 3000 óra, a LED-eké 10000 óra.
Hasznos tipp az AutoDoc-tól: Halogén izzók cseréjénél csupasz kézzel ne érjen hozzá az üveg részhez. Az üveg felszínén maradt zsírfoltok rövid időn belül szén lerakódásokat képeznek. A xenon izzók esetében az egységes út megvilágítás biztosítása érdekében párban cserélje ki őket.
- Szellőző nyílások kitisztítása. A szellőző nyílásoknak az a funkciója, hogy lehetővé tegyék a levegő be- és kijutását a fényszóróba, így biztosítva, hogy a belső légnyomás megegyező legyen a légköri nyomással. Ha a szelepek eltömődnek, akkor a fényszóró ház részének belsejében kondenzátum halmozódik fel, ami a lencsék bepárásodásához és a látási viszonyok romlásához vezet.
Hasznos tipp az AutoDoc-tól: Ha a lámpák bepárásodnak, akkor ajánlott ellenőrizni a tömítő elemek állapotát, illetve azt is, hogy a hátsó burkolat szorosan illeszkedik-e a ház részhez.
- Feszültség ellátás helyreállítása. Az autó vezetékeinek szakszerűtlen javítása, a korrodált terminálok, a generátor vagy az akkumulátor meghibásodása azt eredményezheti, hogy a lámpa foglalat alacsonyabb feszültséget kap. Az alacsony feszültség általában nem elégséges a megfelelő világítás biztosításához. Ezért az elhasználódott vezetékeket időben ki kell cserélni, és speciális nem vezető zsírok alkalmazásával meg kell védeni a terminálokat a külső környezeti hatásokkal szemben. .
Hasznos tipp az AutoDoc-tól: Ha lehetséges, akkor a szilikon borítású vezetékeket részesítse előnyben. Ezek ugyanis jobban ellenállnak a hőhatásoknak, ellenállók a mechanikai sérülésekkel szemben, valamint az agresszív hatású vegyik anyagokkal és a hőmérséklet változásokkal szemben is. Alacsony gyúlékonyság jellemzi őket.
- A reflektor befestése. Speciális króm festék segítségével helyreállítható a reflector eredeti fényvisszaverő állapota és megszüntethető a homályossága. Ehhez szét kell szerelni a fényszórót, egy csiszló papírral át kell csiszolni a reflektort, teljesen el kell távolítani a króm réteget, zsírtalanítani kell a felszínt, műanyag vagy primer réteget kell felvinni rá, majd a króm festékből két réteget kell rápermetezni
Hasznos tipp az AutoDoc-tól: Elrepedt reflektor javításához ne használjon festéket. Komolyabb mértékű sérülés esetén a komponenset azonnal ki kell cserélni: mivel már nem használható a továbbiakban.
- Fényszórók fénynyalábjának beállítása. Ezt átlagosan évente egyszer ajánlott elvégezni, valamint minden egyes izzó csere esetén, új keréktárcsák vagy új gumiabroncsok felszerelésénél, valamint a jármű karosszéria front részén elvégzett bármilyen jellegű javítás esetén. A fényszórók fénynyalábjának beállításához egy lapos, vízszintes felületen kell leparkolni a gépjárművet, egy falhoz képest pontosan merőlegesen elhelyezve. Ezt követően a falon létre kell hozni a célra megfelelő jelöléseket. A falra felrajzolandó vonalak sorrendjét, a vonalak közötti távolságot, és az autó és a fal közötti távolságot, mindig az adott gépjármű használati útmutatója tartalmazza, ugyanis ezek a paraméterek autó modellenként eltérők lehetnek.
Hasznos tipp az AutoDoc-tól: Ne feledkezzen meg az autójának az erre a procedúrára történő felkészítéséről. Ellenőrizze a keréknyomást: ennek az előírt értéknek megfelelőnek kell lennie. Töltse fel részlegesen vagy teljesen az üzemanyag tankot. Próbálja meg szimulálni a felfüggesztést érő szokásos napi terhelést: ha legtöbbször egyedül használja az autót, kérjen meg valakit, akinek az önéhez hasonló testalkata van, hogy üljön be az első ülésre, vagy helyezzen egy az ön súlyával megegyező súlyú terhet a vezetőülésre. Ha a gépjárművét általában utasokkal együtt használja, akkor több segítőre lesz szüksége.
3 gyakori hiba, amikor megpróbálják a fényszóró fényerejét helyreállítani
- A sztenderd halogén izzók gázkisüléses izókkal való helyettesítése. Egy ilyen művelet nem csupán eredménytelen, de a legtöbb országban illegális is. A halogén fényszórókba beszerelt xenon izzók elvakíthatják a szembejövő sofőröket, és a reflketor gyors kifakulását okozhatják. Emellett rendkívül érzékenyek a szennyeződések felgyülemlésére is: a használatuk során az alátét és az önbeállító rendszer rendelkezésre állás alapvetően szükséges.
- A gépjármű sztenderd izzóinál jóval nagyobb teljesítményű izzó beszerelése. Annak ellenére, hogy a fénykibocsátás intenzitás ilyen esetben javul, az ilyen megoldások a reflektor homályossá válásához és a fényvisszaverő réteg leválásához, valamint a lencsék és a vezetékek megolvadásához vezethetnek. És mindez végül a fényszóró költséges cseréjét eredményezi.
- A fényszórók akkumulátorhoz való csatlakoztatása egy plusz relé révén. Egy ilyen jellegű tuning lehetővé teszi a fényforrás foglalaltánál a feszültség növelést 13.5-15 V-ra, ami pozitív hatással van a fénykibocsátás intenzitására. Viszont minden olyan módosítás az autó elektromos rendszerében, amely a gyártó által nem engedélyezett veszélyes, éppen ezért nem megengedhető.
Összegzés:
A vezetés biztonsága és kényelme jelentős mértékben függ a fényszóró fényerejétől. Ezért a gépjármű tulajdonosoknak rendszeres jelleggel kellő figyelmet kell fordítanaiuk a fényszórók állapotának felmérésére is. Ezt egyáltalán nem nehéz megtenni. Önnek csak követnie kell a gyártói ajánlásokat a gépjármű egységeinek és szerelvényeinek karbantartására vonatkozóan, tartózkodnia kell a világítási rendszer struktúrájának módosításától, és figyelembe kell vennie az általunk adott tanácsokat. Emellett az is fontos, hogy az AutoDoc-tól kiváló minőségű komponenseket, szerszámokat, tartozékokat, és minőségi autóipari vegyszereket vásároljon a gépjárművéhez.
Hasznos videók ebben a témában: