Tartalomjegyzék
Gépkocsi vezérlőkar: meghibásodás jelei és csere ára
A vezérlőkar, más néven lengőkar az autó felfüggesztési rendszerének kulcsfontosságú eleme. Közvetlen összeköttetésként működik az autó váza és a kerékagy, illetve a kormánycsukló között. Amellett, hogy összekötő pontként szolgál, ez az alkatrész a jármű stabilizálását is segíti azáltal, hogy lehetővé teszi a váz és a kerekek összehangolt mozgását, amikor a jármű mozgásban van, és például bukkanókon halad át. A gépkocsi vezérlőkarjai egy elfordítható gömbcsuklóhoz kapcsolódnak, amely lehetővé teszi, hogy a gépkocsi kerekei vezetés közben mindkét irányba kormányozhatók legyenek. A karok másik végén lévő kardáncsukló biztosítja, hogy a kerekek minden körülmények között érintkezzenek az útfelülettel.
TOPRAN Lengőkar szett
elsőtengely, rászerelő/rögzítő anyaggal, Axiális csuklóval, gumicsapággyal, kapcsoló rúddal, tartó-/vezetőcsuklóval, t+
MASTER-SPORT Lengőkar szett
elsőtengely, Első tengely jobb, Első tengely bal
MASTER-SPORT Lengőkar szett
elsőtengely, Első tengely jobb, Első tengely bal
MASTER-SPORT Lengőkar szett
elsőtengely, Első tengely jobb, Első tengely bal
KAMOKA Lengőkar szett
elsőtengely
A hátsó és első felfüggesztőkarok különböző formájúak és méretűek, gyakran a felfüggesztés geometriájától függően. Sok jármű esetében kerekenként két kart használnak: egy felső és egy alsó lengőkart. Ez alól azonban vannak kivételek, például a MacPherson típusú felfüggesztési rendszerrel rendelkező autók, ahol a felső kart a rugóstag helyettesíti. Bár az alkatrészek úgy készültek, hogy ellenálljanak mindenféle ütközésnek és nagy terhelésnek, nem örökkévalóságra készültek, és idővel kopni kezdenek. A vezérlőkarok meghibásodásának három fő oka van: a váz sérülése, a persely sérülése és a gömbcsukló sérülése. A károsodás jellemzően az általános kopás, a korrózió, a túlzott elhajlás vagy az ütődések és ütközések miatt következik be.
A meghibásodott vezérlőkar tünetei
Mi történik tehát, ha a vezérlőkarok meghibásodnak? És hogyan lehet diagnosztizálni a problémát Az alábbiakból többet megtudhatunk a meghibásodott autófelfüggesztőkarok gyakori jeleiről:
- Instabil vagy bizonytalan kormányzás. Előfordulhat, hogy a jármű a kormánykerék beavatkozása nélkül balra vagy jobbra húz. Ez egy sérült persely vagy egy törött vezérlőkar-gömbcsukló jele lehet. A probléma még hangsúlyosabb lehet, ha egyenetlen terepen autózunk. Érdemes ellenőrizni a kormányösszekötő rudakat is, mielőtt kicserélnénk az autó perselyeit vagy a felfüggesztőkar gömbcsuklóját.
- A gumiabroncsok egyenetlen kopása. Ez egy másik lehetséges tünet, valamint a kerékbeállítási problémák gyakori jele. Ha a vezérlőkar perselyei elhasználódnak, az autó beállítása is romlik, ami miatt a gumiabroncsok a belső vagy a külső széleken egyenetlenül kopnak. Ezt érdemes szakemberrel ellenőriztetni, és a járművet újra beállíttatni.
- Rendellenes hangok. Fékezés, bukkanókon vagy kátyúkon való áthaladás, illetve éles kanyarodás után a futóműből néha kopogó vagy pattogó hangot hallhatunk. Ez gyakran az első észrevehető jele annak, hogy az alkatrész javításra vagy cserére szorul. Elképzelhető, hogy a korrodált felfüggesztőkarról eltávolítható a rozsda, de az új alkatrészek beszerelése gyakran az egyszerűbb és megbízhatóbb megoldás.
- Túlzott vibráció. Ha a perselyek tönkrementek, a kormánykerék remegni kezd, mivel az autó kerekei a meglazult alkatrészek miatt meginognak. A vibráció intenzívebbé válik, ha nagyobb sebességgel haladunk.
Mikor kell kicserélni a felfüggesztőkart
Mennyibe kerül az autó vezérlőkarjának cseréje?
A csere költségének kiszámításakor néhány dolgot figyelembe kell vennünk, többek között a munkadíjat, a sérülés mértékét, valamint a jármű márkáját, modelljét és gyártási évét. A felfüggesztőkar cseréjének költsége 70000 és több mint 250000 forint között lehet.
A legtöbb újabb jármű esetében a gömbcsukló a karral egybeépített, ami azt jelenti, hogy ha a csukló meghibásodik, az egész kart ki kell cserélni. A régebbi járműveken viszont az alkatrész a vezérlőkar cseréje vagy eltávolítása nélkül is cserélhető. Előfordulhat, hogy gömbcsuklóleválasztó szerszámot kell használnia, ha a csuklót saját maga akarja leválasztani a karról és a kormánycsuklóról.
TOP-termékek a témában: