Tartalomjegyzék
AUTÓ RÉSZECSKESZŰRŐ: HIBÁK, MEGHIBÁSODÁSOK ÉS AZ ELTÖMŐDÉS MEGSZÜNTETÉSÉNEK MÓDJAI
Mivel dízelmotorok különböző okok miatt hatalmas népszerűségre tettek szert, a motorgyártók az üzemanyag-formulák innovációjával és az utókezelési technológia fejlesztésével igyekeznek csökkenteni a környezetre gyakorolt hatásukat.
Az egyik ilyen innováció a dízel részecskeszűrő (DPF). Nézzük hát meg, miért is fontos a DPF.
MIK AZOK A DÍZEL RÉSZECSKESZŰRŐK?
Dízel részecskeszűrő vagy DPF autókhoz a jármű egyik legfontosabb utókezelő rendszere, amely A dízelüzemű motorok részecskekibocsátásának csökkentése érdekében összegyűjti és tárolja a kipufogógáz hamurészecskéit és egyéb szennyeződéseket. A dízel részecskeszűrőket 2000-ben fejlesztette ki a francia Peugeot.
A DPF MŰKÖDÉSE
Bár számos DPF-típus létezik, a cellás kerámia méhsejtes szűrők a legnépszerűbbek, mivel az olyan kerámiaanyagok, mint a kordierit, a szilíciumkarbid és az alumíniumtitanát, kiváló hőállóságot és stabilitást biztosítanak.
A kerámia méhsejtes DPF mindkét végén elzárt csatornákból áll, amelyek a koromrészecskéket tartalmazó kipufogógázt átnyomják a szűrő falán. A gáz áthalad a szűrőn, de a korom megreked a pórusokban.
Mivel részecskeszűrő kapacitása korlátozott, a szűrőt tisztítani kell. Ezt a folyamatot nevezzük részecskeszűrő-regenerálásnak, amelynek során a szűrőben lévő felesleges korom elégetésre kerül.
K2 Tisztítás korom- / részecskeszűrő
Térfogat: 5l, CLEANER DPF/FAP
EEC Részecskeszűrő
Euro 4 (D4), Cordierit
EEC Részecskeszűrő
Euro 4 (D4), Cordierit
EEC Részecskeszűrő
Euro 4 (D4), Cordierit
A DPF MEGHIBÁSODÁSÁNAK OKAI
A dízel részecskeszűrő regenerálódásához azonban bizonyos feltételeknek teljesülnie kell. Befolyásoló tényező a motor hőmérséklete, a jármű sebessége, a jármű fordulatszáma és a kipufogógáz hőmérséklete. Az optimális EGT körülbelül 250 °C, amelynek eléréséhez a járműnek jó állapotban kell lennie.
A DPF regenerálódását tehát egyes mechanikai problémák megakadályozhatják, ez pedig a szűrő eltömődéséhez és részecskeszűrő hibához vezet. Ezért a DPF cseréje előtt érdemes megvizsgálni, hogy nem áll-e valamilyen mögöttes probléma a háttérben.
Íme néhány tényező, amely közvetlenül befolyásolja a DPF regenerációs folyamatát:
- A DPF regenerálási folyamat során az izzítógyertyák be vannak kapcsolva. Az izzítógyertya sérülése megakadályozhatja a regenerációt, ami a koromrészecskék felhalmozódáshoz vezet.
- Hibás termosztát. Ez esetben a motor hőmérséklete nem éri el a DPF regeneráció aktiválásához szükséges optimális hőmérsékletet.
- Meghibásodott lambdaszonda.
- A részecskeszűrő érzékelőinek sérülése. Ez helytelen leolvasást eredményez, és a részecskeszűrő teljesítményével kapcsolatos problémákat okoz.
- Rendszeres rövid távú utak alacsony sebességgel. Mivel a dízelmotor így nem éri el az optimális üzemi hőmérsékletet a DPF regenerációs folyamata folyamatosan megszakad, és a koromrészecskék nem égnek el.
- Alacsony fordulatszám. Ez a részecskeszűrők meghibásodásának egyik fő oka. A problémát a fent említetthez hasonlóan itt is a motor túl lassú felmelegedése okozza.
- A nem megfelelő motorolaj. A részecskeszűrővel felszerelt autókhoz közepes és alacsony SAPS-értékű motorolaj való.
- Hibás EGR-szelep. A szelep eltömődése a korom felgyűlését okozza.
- A DPF ellenőrzésének elmulasztása.
A RÉSZECSKESZŰRŐ HIBA TÜNETEI
De vajon hogyan ismerhetjük fel, ha DPF meghibásodik? Szerencsére számos könnyen észrevehető tünet jelzi, hogy a DPF eltömődött. Íme néhány ezek közül:
- Világít a narancssárga figyelmeztető lámpa a műszerfalon.
- Az üzemanyag-fogyasztás gyors növekedése a részecskeszűrő meghibásodásának egyik legnyilvánvalóbb jele.
- A kipufogógázok felhalmozódása megakadályozhatja a motor beindulását.
- Az eldugult részecskeszűrő különböző turbófeltöltő-problémákat okoz, például gáz- vagy olajszivárgást.
DPF KARBANTARTÁSI TIPPEK
A dízel részecskeszűrő állapotának javítása és élettartamának növelése érdekében gondoskodnunk kell arról, hogy szűrő regenerálódjon, amikor korommal telik meg. A regenerálásnak két alapvető típusa van: a passzív és az aktív.
Passzív DPF-regeneráció
A passzív regeneráció akkor történik, amikor a motor hőmérséklete eléri a 350°C-ot. Ez a hőmérséklet lehetővé teszi, hogy normál vezetés mellett a DPF elégesse a benne felgyülemlett kormot. A passzív egy teljesen automatizált folyamat, amely vezető számára nem is észrevehető. Ez azonban csak akkor működik, ha a motor eléri a megfelelő hőmérsékletet, aminek feltétele általában a hosszabb út megtétele és nagy sebesség mellett. A folyamatot elősegítheti a részecskeszűrő tisztító folyadék használata.
Aktív DPF-regeneráció
A passzív regeneráláshoz hasonlóan az aktív regenerálás is egy automatizált folyamat, ami szintén hosszabb ideig tartó nagy sebességű vezetés mellett indul be. Ha a részecskeszűrő koromszintje eléri a 45%-os határértéket, a nyomásérzékelők jelzésére a motorvezérlő rendszer aktiválja a nyers üzemanyag befecskendezését a dízeloxidációs katalizátorhoz (DOC). Ez megnöveli a kipufogógáz hőmérsékletét, és megteremti az optimális feltételeket az aktív regenerációhoz.
A MOTOROLAJ HATÁSA A DPF-RE
Ahogy fentebb már említettük, a részecskeszűrő hiba jelei között, hogy az egyik fő ok a nem megfelelő motorolaj megválasztása. A részecskeszűrőkhöz alacsony SAPS-értékű motorolajok használata szükséges. Ezeknek az olajoknak alacsony a szulfáthamu, foszfor és kén tartalma. Alacsony hamutartalmú és alacsony károsanyag-kibocsátású olajok, amelyeket kifejezetten a részecskeszűrővel és háromutas katalizátorral ellátott járművekhez terveztek.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) ajánlása alapján a motorolajokat A, B, C és E osztályokba soroljuk. A háromutas katalizátorral és részecskeszűrővel felszerelt dízelüzemű járművek motorolajai a C osztályba tartoznak. A C1 és a C4 alacsony SAPS-értékű olajok, míg a C2, C3 és C5 a közepes SAPS-értékű olajok.
A különböző C-osztályú olajok azonban nem felcserélhetők, mivel eltérő hamukibocsátási tulajdonságokkal rendelkeznek. Ha nem tudjuk biztosan, hogy melyiket válasszuk, érdemes szakember tanácsát kérnünk.
TOP-termékek a témában: