Tartalomjegyzék
Adblue kisokos - Hol tankoljak adblue?
Napjaink modern, dízel meghajtású autóinak motorja lényegesen nagyobb mennyiségű káros anyagot – nitrogén-oxidot és kormot – juttat a levegőbe, mint a benzinmotorral rendelkező gépkocsik. Éppen ezért, ha el szeretnénk kerülni, hogy autónk károsanyag-kibocsátása túllépje a jelenleg hatályban lévő törvények szerinti max. NOx határértéket, AdBlue adalékanyagot kell használnunk. A következőkben ejtünk néhány szó a adalékanyagról és az AdBlue tankolás tudnivalóiról.
Mi is pontosan az AdBlue és miért kell használni?
Az AdBlue adalékot különösen a modern dízelüzemű járművek és egyes benzinmotorok károsanyag-kibocsátásának csökkentésére fejlesztették ki. A károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályozás szinte minden európai járműre érvényes: személyautóra, motorkerékpára, könnyű vagy nehéz tehergépjárműre egyaránt, sőt a folyami hajókra is. Mivel a törvényi előírások meglehetősen szigorúak, azokat betartani egy idő után "külső segítség" nélkül szinte lehetetlen. Ez a „külső segítség” az AdBlue, más néven AUS32 vagy „kipufogógáz folyadék”.
Maga az AdBlue adalékanyag két alapvető összetevőből áll: 32,5 % tiszta karbamidból és 67,5% ioncserélt, demineralizált vízből. Használatával jelentősen csökkenthető a járművekből a légkörbe kerülő nitrogén-oxid és mennyisége. A dízelautók kipufogórendszerén belül, az úgynevezett SCR-katalizátorban az AdBlue segít mérsékelni a dízelmotorok nitrogén-oxid-kibocsátását. A karbamid (NH2)2CO a kipufogógáz hője és a vízgőzzel való reakció során ammóniává és szén-dioxiddá bomlik. Az ammónia semlegesíti az autó katalizátorában lévő nitrogén-oxidot és nitrogén-dioxidot, elemi nitrogénné alakítva őket. Ellenkező esetben ezek a légkörbe kerülve salétromsavat képeznének.
K2 Karbamid
18l, Kanna
FEBI BILSTEIN Karbamid
5l
FEBI BILSTEIN Karbamid
10l
DT Spare Parts Karbamid
10l, Kanna
Mennyibe kerül az AdBlue adalékanyag, és hol lehet megvásárolni?
A „hol tankoljak AdBlue-t?” kérdés felmerülésénél az egyik legfontosabb tanácsunk: AdBlue adalékanyagot kizárólag tanúsított eredettel és engedéllyel rendelkező kereskedőtől vásároljunk. Mindig kerüljük a kétes eredetű, olcsó adalékok használatát, mert azok komoly kárt tehetnek a dízelmotorban.
Ennek fényében is elmondhatjuk azonban, hogy a NOx-redukáló folyadék ára meglehetősen széles skálán mozog. A 10 literes kiszerelésű kannához egyes helyeken 5 000 Ft-ért is hozzájuthatunk, míg másutt akár 10 000 Ft-ot is elkérhet érte a kereskedő.
AdBlue üzemanyagkártyával jónéhány benzinkúton vásárolhatunk adalékot, aminek fontos feltétele azonban, hogy az AdBlue adalék az üzemanyagkártya megrendelésekor beállításra kerüljön az engedélyezett termékkörhöz. Ezeken a kutakon AdBlue töltőállomásnál egyenesen a gépkocsiba tankolhatunk adalékanyagot, általában lehetőség van 2 és 10 literes palackozott termék megvásárlására is.
Az ADBLUE utántöltése
Utántöltés folyamata semmivel sem bonyolultabb, mint a tankolás. A legtöbb dízelautóban a tanksapka-fedél alatt, az üzemanyag-betöltő nyílás mellett található az AdBlue töltésére szolgáló, kis kék sapkával ellátott nyílás. A sapkát elég csak lecsavarni, és betölteni a folyadékot. Ezt megtehetjük a töltőpisztoly segítségével a töltőoszlopból (ügyeljünk, hogy mindig a személyautók számára kijelölt töltőoszlophoz álljunk) vagy a benzinkúton kapható kannás kiszerelésből. Érdemes azonban tudni, hogy ez utóbbinak az ára lényegesen borsosabb.
Betöltéskor ügyeljünk arra, hogy az adalékanyag ne csöppenjen a gépkocsi fényezésére, mivel erősen károsítja a festékréteget. Ha mégis megtörténne, bő vízzel mossa le a felületet. A folyadék egyébként nem veszélyes és nem is mérgező. A ruhában nem tesz kárt, de fehéres foltot hagy, amit azonban vízzel könnyen el lehet távolítani. A töltőpisztolyra kicsapódott fehér, porállagú réteg is ártalmatlan. Szárazon enyhén ragadós, de vízzel és szappannal könnyen lemosható.
Mi történik, ha kifogy az AdBlue az autónkból?
Általában úgy érdemes kalkulálni, hogy az AdBlue fogyasztás az elfogyasztott dízel üzemanyag 5%-a, ami annyit jelent, hogy egy átlagos dízelautó 100 liter dízelüzemanyag elégetése során átlagosan 5 liter AdBlue-t fogyaszt el. Ebből következik, hogy az AdBlue-tartály lényegesen kisebb, mint a gépkocsi gyári üzemanyagtankja. Egy személyautóban általában 8 – 25 liter között van.
Amikor az adalékanyag folyadékszintje egy bizonyos minimum érték alá megy, az európai autók az EU-s szabályozásnak megfelelően figyelmeztetik a sofőrt. Ez általában akkor történik meg, amikor 2400 km megtételéhez elegendő AdBlue van a kocsiban.
Ha az AdBlue teljesen elfogy, a rendszer még hagyja, hogy a vezető elvezessen a legközelebbi benzinkútig. A motor maga működne AdBlue nélkül, ám – az emissziós normák betartása érdekében – a vezérlés nagymértékben csökkenti a motor teljesítményét, hideg indítás esetén pedig blokkolhatja, amíg a tartályt újból fel nem töltik.
TOP-termékek a témában: