Tartalomjegyzék
A mindig kényelmes utastérért: minden a légkondicionáló hibákról
Elmondjuk Önnek milyen problémák lehetnek autója légkondicionálójával, hogyan kell ezeket megoldani, és azt is ami a legfontosabb: hogyan lehet ezeket a hibákat elkerülni.
Hogyan működik a légkondicionló, és miért hibásodik meg
Az alkatrész szerepe nem korlátozódik az utastérben lévő levegő lehűtésére, a légkondicionáló emellett tisztítja is a levegőt, és keringeti azt. Az autó légkondicionálókat, ellentétben az otthoniakkal, a motor hajtja, és mivel a gépkocsi gyakran mozog, ki van téve a külső hatásoknak. A hőmérséklet változása, az állandó rezgés vezethetnek a légkondicionáló rendszer egyes részeinek meghibásodásához.
A nem megfelelő működés okainak megértéséhez először a rendszer működését kell megértenünk.
Az autó légkondicionáló kialakítása
A légkondicionáló teljesítménye a hűtőközeg zárt rendszerben való keringésén alapul: folyadék halmazállapotúból gázzá alakul, miközben hőt nyel el. Az autó légkondicionáló rendszerének elemei:
- Kompresszor. Ez összenyomja a hűtőgázt, így az keringeni tud a rendszerben.
- Elektromágneses tengelykapcsoló. Ezzel lehet közvetlenül vezérelni a kompresszort.
- Klímahűtő. Ez lehűti a hűtőkközeget az autó mozgása közben forgó ventilátor légáramlatának segítségével.
- Szűrő-szárító. A szűrő egyenletessé teszi a hűtőközeg áramlását, míg a szárító kinyeri a nedvességet a hűtőközegből.
- Expanziós szelep. A párologtató kimeneténél lévő hőmérséklettől függően állítja be a szükséges hűtőközeg mennyiséget, és továbbítja a hűtőközeget a párologtatóba
- Párologtató. Valójában ez hűti le a levegőt.
Vannak olyan légkondicionálók, melyekben kifolyónyílással rendelkező cső van expanziós szelep helyett. Ez a kialakítás magában foglal egy nyomástároló-szárítót. A nyomástároló a hűtőfolyadék tartályaként szolgál.
A légkondícionáló legáltalánosabb hibái:
A rendszer elemeinek szennyezettsége. A klímahűtő jelentős szennyezettsége túlmelegedést okoz, ami megnöveli a rendszerben lévő nyomást. A légkondicionáló működése ebben az esetben nem lesz hatékony: a levegő nem hűl le az utastérben. Ha a légkondicionáló részei szennyeződnek, azonnal meg kell ezeket tisztítani. Az utastérben a légkondicionló működése közben megjelenő kellemetlen szag azt jelezheti, hogy eltömődött a kabinszűrő. Ez utóbbi eldobható termék, amit rendszeresen ki kell cserélni. Általában ajánlott a kabinszűrőt 20 000 ezer kilométer után kicserélni. Ugyanakkor sok autótulajdonos gyakrabban cseréli ezt - minden 10-15.000 kilométeren, vagy nagyjából fél évente.
A rendszer zártságának sérülése és a hűtőfolyadék szivárgás. A hibát jelezheti a légkondicionáló hibás működése, és kompresszor és más alkatrészek felszínén lévő olajfoltok. A sérülést okozhatja valamilyen erőbehatás, például, egy baleset, vagy a tömítőalkatrészek élettartamának lejárta. A megoldás a hibás alkatrész cseréje, és a rendszer hűtőfolyadékkal való újbóli feltöltése.
A kompresszor eltömődése
A hiba legjellemzőbb jele a kompresszor nem szokásos hangja, olajfoltok a felszínén, és néhány esetben az is, ha nem indul el a motor. Az eltömődést okozhatja elöregedés, vagy a nem megfelelő olajszint a rendszerben. Ilyen hiba esetén a kompresszort ki kell cserélni.
Az expanziós szelep nem egyenletes működése. Ha az alkatrész hibásan működik miközben a légkondicionáló be van kapcsolva, a lehűtött levegő szakaszosan áramlik az utastérbe, és az egység véletlenszerűe működhet. Ez a hiba a párologtató tömlőinek megfagyását is eredményezheti. Az expanziós szelep hibás működését okozhatja a mechanikai sérülés, vagy az alkatrész nem megfelelő beállítása, valamint a rendszer belülről eredő elszennyeződése is. Sok esetben az alkatrészt nem lehet megjavítani, és hiba esetén ki kell cserélni.
A hibás klímahűtő. A légkondicionáló időnként nem reagál a be- vagy kikapcsolásra, amikor az autó lassan halad. A klímahűtő hiba leggyakoribb oka, az alkatrész és a légkondicionáló rendszer fő tömlőjének szennyezettsége. Amennyiben a kondenzátor esetében ez a hiba lép fel, a csatlakozó elemeket azonnal meg kell tisztítani. Ha ezt nem tesszük meg, a klímahűtő hibája a légkondicionáló rendszerben lévő levegő megnövekedett nyomását okozza.
A párologtató meghibásodása. A hibát az utastérben megjelenő víz és kellemetlen szag jelzi. A párologtató hiba szennyezettséget és a nedvességet elvezető cső elzáródását okozza. Ez utóbbi megtisztítása megoldja a problémát. Ha a párologtató rozsdás, ki kell cserélni az alkatrészt.
Kérjük, vegye figyelembe! A légkondicionáló javítása és újra töltése speciális képzettséget, szerszámokat, képességeket, és anyagokat igényel. Ezért ajánlott ezt a feladatot szakemberre bízni.
Hogyan akadályozzuk meg a légkondicionáló meghibásodását
Bármely autóalkatrész, ideértve a légkondicionáló alkatrészeket is, meghibásodását sokkal egyszerűbb megakadályozni, mint kijavítani. A légkondicionáló meghibásodásának elkerülése, és a minél hosszabb élettartam fenntartása érdekében a következő egyszerű szabályokat kell betartania:
- Rendszeresen kapcsolja be a légkondicionálót, mindegy, hogy milyen évszak van. Heti egy-két alkalommal 10-15 perc elegendő.
- Ha hideg időben kapcsolja be a légkondicionálót, előtte melegítse fel az autó utasterét.
- Autómosás során óvatosan mossa és szárítsa a klímahűtőt.
- Akkor is töltse fel a rendszer 1-2 évente, ha nem tapasztal hibára utaló jelet.
Összefoglaló
Amikor hűtőközeggel és olajjal tölti fel a légkondicionálót, és az elöregedett alkatrészeket cseréli, kizárólag megbízható gyártók alkatrészeit és anyagait használja fel. Megbízható webáruházban vásároljon, mely minőségbiztosítja termékeit. A légkondicionálót az autó műszaki dokumentációjában található előírások alapján kell szervizelni. Ha ezeket az egyszerű szabályokat betartja, az alkatrész sokáig jól működik majd!
Hasznos videók ebben a témában:
Mi a teendő, ha autója légkondicionálója nem működik megfelelően
Hogyan tisztíthatja meg gyorsan a légkondicionálót az autóban?