Tartalomjegyzék
Autóklíma feltöltés: hogyan működik és megéri-e?
A modern autók által kínált számos luxus közül talán a légkondicionálás az, amely a legkényelmesebbé teszi a járművezetést. Már rég elmúltak azok az idők, amikor nyáron forró, fülledt autóban pácolódtunk. Ma már a legkisebb bevásárlást is kellemes hűvösben végezhetjük. De mi történik, ha a légkondicionáló nem fúj többé hideg levegőt? Mi lehet az oka? Ha a klímaberendezés meleg levegőt fúj, vagy csak időszakosan működik, elképzelhető, hogy kifogyott belőle az a folyadék, ami mágikus módon hozzájárul a levegő lehűtéséhez. Ezen segíthet egy feltöltés, ami újra visszaadhatja a hideg levegőt a kocsiba akkor, amikor a forró napokon a legnagyobb szükség van rá.
MI A KLÍMAFELTÖLTÉS?
Az autó légkondicionáló rendszere egy kompresszort, egy hűtőközeget és egy párologtatót használ. A autó klímakompresszor kulcsfontosságú alkatrész, hiszen ez keringeti és helyezi nyomás alá a hűtőközeget az egész rendszerben. Összenyomja az alacsony nyomású, alacsony hőmérsékletű hűtőközeggázt, növelve annak hőmérsékletét és nyomását. Ennek eredményeként a hűtőközeg nagynyomású, magas hőmérsékletű gázzá alakul.
Ez a forró, nyomás alatt lévő hűtőközeggáz ezután áthalad a jármű elején lévő kondenzátoron, ahol hőt ad le és lehűl. A hűtőközeg ekkor gázból nagynyomású folyadékká alakul. A kondenzátorból a nagynyomású folyékony hűtőközeg áthalad a tágulási szelepen vagy nyíláson, ahol a nyomása csökken, lehetővé téve, hogy kitáguljon és alacsony nyomású, alacsony hőmérsékletű folyadék-gáz keverékké váljon.
Ez az alacsony nyomású hűtőközeg ezután a párologtatóba kerül, amely általában az utastérben található. A klíma párologtató elnyeli a belső levegő hőjét, miközben az a hűtőközeggel töltött hideg tekercseken halad át. Ez lehűti az utastér levegőjét, és a hűtőközeg, amely most már alacsony nyomású gáz, elnyeli a hőt, és ismét alacsony nyomású gázzá válik. A kör bezárul, miközben a hűtőközeg visszaáramlik a kompresszorba, hogy a folyamat újraindul.
A légkondicionáló rendszer ventilátorai a hűtés javítása érdekében az utastérben lévő levegőt a párologtató tekercsek fölött keringetik, és a lehűlt levegőt az egész utastérben elosztják.
Összességében a működés során a hűtőközeg sűrítése, kondenzációja, tágulása és elpárolgása történik a belső levegő hatékony hűtéséhez.
Ha a klíma nem működik, leggyakrabban a rendszerben lévő hűtőközeg hiánya az ok, és a klíma újratöltésével a probléma orvosolható.
Az autóklíma feltöltése magában foglalja a régi hűtőközeg eltávolítását a rendszerből, és új hűtőközeg betöltését annak érdekében, hogy a légkondicionáló újra hűtsön. A légkondicionáló feltöltéséhez legjobb ha hozzáértő szakemberrel szervízben végeztetjük, bár kellő hozzáértéssel saját magunk is elvégezhetjük.
CLINEX Klímatisztító / fertőtlenítő
5l, könnyen folyó
K2 Klímatisztító / fertőtlenítő
150ml, spray, LEMON
TECMAXX Klímatisztító / fertőtlenítő
650ml, spray
LOCTITE Klímatisztító / fertőtlenítő
150ml, spray
LIQUI MOLY Klímatisztító / fertőtlenítő
75ml, Kanna
MIÉRT KELL FELTÖLTENI A LÉGKONDICIONÁLÓT?
Elméletileg a hűtőközeget nem kellene cserélni. Mivel csak a tekercsek belsejében változik gázból folyadékká, normál körülmények között nagyon hosszú ideig kell kitartania. A tanulmányok azonban azt mutatják, hogy a hűtési folyamat során a hűtőközeg akár 10%-a is elveszik évente, mivel az elszivárog a rendszerből. A kevesebb gáz kevesebb hideg levegőt jelent a rendszerben, ezért a néhány évente történő feltöltés segít fenntartani a légkondicionáló hatékonyságát és teljesítményét.
Az utastér hűvösen tartása mellett más okok is szólnak amellett, hogy légkondicionálónk a lehető legjobban működjön. Az üzemanyag-hatékonyság is javulhat, ha a hűtőközeg jó állapotban van, mivel a rendszer és a motor kevésbé terhelődik.
A feltöltés időszerűségét jelző tünetek közé tartozik a szellőzőnyílásokból érkező kellemetlen szag vagy az, hogy a légkondicionáló bekapcsolt állapotában sem fúj hideg levegőt.
A légkondicionáló nemcsak a forró nyári hónapokban nyújt kényelmet az autóban, hanem télen a szélvédő leolvasztására is használható, ami egy másik fontos ok a klíma karbantartására. A klímaberendezések a télen megszokott nedves levegő helyett száraz, meleg levegőt termelnek, amely sokkal gyorsabban tisztítja a szélvédőt, mint a normál fúvó.
MILYEN GYAKRAN KELL FELTÖLTENI A LÉGKONDICIONÁLÓT?
Fontos kérdés, hogy mikor érdemes feltölteni a klímaberendezést, mivel ez nem mindig a legolcsóbb szolgáltatás. A klímaberendezést nem ellenőrzik a műszaki vizsga keretében, ezért fontos, hogy a töltést a jármű rendszeres karbantartási rutinjának részeként végeztessük el. Az autó légkondijának élettartama számos tényezőtől függ, többek között az autó gyártójától, a használati szokásoktól és a rendszer állapotától. Bár egyes gyártók azt javasolják, hogy 2 évente töltsük fel a rendszert, a legjobb, ha követjük az autó használati utasításában szereplő konkrét ajánlásokat.
PETEC Klímatisztító / fertőtlenítő
150ml, spray
BIZOL Klímatisztító / fertőtlenítő
400ml, spray, Tartozékokkal
WYNN'S Klímatisztító / fertőtlenítő
250ml, spray
K2 Klímatisztító / fertőtlenítő
150ml, spray, FLOWER
K2 Klímatisztító / fertőtlenítő
150ml, spray, CHERRY
LEHETSÉGES HÁZILAG FELTÖLTENI A KLÍMABERENDEZÉST?
A klímafeltöltés költsége az egyik oka annak, hogy egyesek azt fontolgatják, hogy maguk végzik el a feltöltést. Az árak a szervizekben általában elég egységesek, és attól függnek, hogy milyen típusú hűtőközeggázt használ az autónk. Az Egyesült Királyságban az utakon közlekedő autók túlnyomó többsége kétféle hűtőközeg - R134A és R1234YF - egyikét használja. Ha az autónk légkondicionáló rendszere R134A gázt használ, a feltöltés költsége általában 49,95 font körül van. Az R1234YF gázzal működő járművek esetében a díj általában magasabb, körülbelül 129,95 £. Röviden, ez a szolgáltatás elég drága lehet.
Ha szeretnénk magunk megpróbálni a feltöltést, és ezzel némi pénzt megtakarítani, vásárolhatunk újratöltő készleteket is. Fontos azonban óvatosnak lenni, mivel a művelet helytelen elvégzése költséges javításokat eredményezhet. A szakemberek jobban tudják, hogyan kell ellenőrizni a szivárgásokat és a légkondicionáló rendszer egyéb lehetséges problémáit. A biztonság is fontos tényező, mivel a hűtőközeggáz fájdalmas fagyási égési sérüléseket okozhat, ha bőrrel érintkezik vagy szembe kerül.
Ha mégis úgy döntünk, hogy mi magunk végezzük el munkát, szükségünk lesz egy kanna hűtőközegre és egy szelepre a klímaberendezéshez való csatlakozáshoz, valamint csavarhúzóra, védőszemüvegre, kesztyűre és a gépkocsi használati utasítására vagy kézikönyvére. Egy tartállyal három klímaberendezést is fel lehet tölteni, ami a szerelőműhely költségeihez képest potenciális megtakarítást jelenthet.
A DIY eljárás három lépésből áll: a töltőnyílás helyének meghatározása, a feltöltőgáz csatlakoztatása és a rendszer feltöltése.
A kézikönyv vagy a használati útmutató segítségével keressük meg a klímaberendezés feltöltőnyílását, amelyet gyakran alacsony nyomású nyílásnak is neveznek. Ha nem vagyunk biztos a dologban, a kézikönyvben azt is megtaláljuk, hogy milyen típusú gázt kell vásárolnunk. A motorháztető alatti néhány fedelet el kell távolítanunk, hogy hozzáférjünk ehhez a nyíláshoz.
Távolítsuk el a műanyag kupakot, amelyet gyakran csavarok rögzítenek, és csatlakoztassuk a szelepet. Indítsuk be a motort, és állítsuk a légkondicionálót a leghidegebb fokozatra. Járassuk legalább három percig, majd ellenőrizzük a szelepen lévő nyomást. Ha a klímaberendezésnek feltöltésre van szüksége, a szelep általában alacsony értéket mutat (a fehér területen).
Rázzuk fel a tartályt, és csatlakoztassuk a szelephez. Töltsük fel a kioldó néhány másodpercig tartó megnyomásával. Ezután ellenőrizzük újra a nyomást, hogy frissített értéket kapjunk. Folytassuk ezt addig, amíg a mérés zöld tartományba, azaz 25 PSI fölé nem kerül. Mielőtt befejeznénk, ellenőrizzük a klímaberendezést úgy, hogy újra bekapcsoljuk, és hideg levegőt kell fújnia. Ha a klímaberendezés nem tartja a nyomást, és nem éri el a zöld területet a PSI-mérőn, akkor valószínűleg szivárgás van valahol a rendszerben, amelyet szakembernek kell ellenőriznie és kijavítania.
A KLÍMAFELTÖLTŐ KÉSZLETEK VALÓBAN HATÁSOSAK?
Az újratöltő készletekkel sok pénzt takaríthatunk meg. De vajon tényleg működnek? A rövid válasz: valamennyire igen.
Igen, természetesen fel tudják tölteni a légkondicionáló hűtőközegét, hogy az újra hideg levegőt fújjon.
Mivel azonban a járművében lévő hűtőközegnek időtállónak kell lennie, ha a zárt klímaberendezés veszít hűtőközegéből, annak oka lehet szivárgás is. Ha a hűtőközeg szivárog, levegő és szennyeződések juthatnak be a rendszerbe, ami rendkívül káros.
Nos, egy kis szivárgás nem annyira veszélyes. Ha a szivárgás nem túl nagy, akkor egy 15 fontos öntöltés az egész nyári szezonra elegendő hűtőközeget biztosíthat a rendszer számára. Bár ez a probléma a következő évben is jelentkezni fog, de ha a lyuk nem lett nagyobb, akkor megismételhetjük a folyamatot, és elkerülhetjük a drága javítást. Vannak, akik ezt az autó éves karbantartásának részeként tekintik. Számos készlethez tömítőanyag is tartozik, amely segít megszüntetni a kisebb szivárgásokat, ami egy további jó pont. Óvatosnak kell azonban lennünk - ha bármit teszünk a rendszerbe, amit a gyártó nem javasol, annak nemkívánatos hatásai lehetnek.
A feltöltő készlet csak hűtőközeget fecskendez a rendszerbe. Nem távolítja el a szennyeződéseket a rendszerből, és nem tisztítja ki azt. Klímatisztító gépre van szükség ahhoz, hogy a rendszerben lévő összes levegőt mentesítse a szennyeződésektől. Ha szivárgás van a rendszerben, az azt is jelenti, hogy bár a készlettel ideiglenesen feltölthető a klímaberendezés, a hűtőközeg sokkal gyorsabban fog elveszni.
További aggodalomra ad okot, hogy ha kevés tapasztalattal vagy tapasztalat nélkül mi magunk próbálkozunk a feltöltő készlet használatával, túlnyomás alá helyezhetjük a klímaberendezést, ami a kompresszor idő előtti meghibásodásához vezethet. Ez pedig rendkívül drága mulatság lehet. Lehet, hogy a javítás helyett érdemes inkább egy autószerelőnek fizetni a klímaberendezés feltöltéséért. Egy műhelyben további szolgáltatásokat is igénybe vehetünk, például a kompresszorolaj cseréjét, ami hozzájárul a légkondicionáló rendszer jó működéséhez, különösen akkor, ha 4-5 évnél idősebb autóról van szó.
TOP-termékek a témában: