Tartalomjegyzék
A repedezett műszerfal javítása
Ha repedések vannak a műszerfalon, az nem csak bosszantó, de egyértelműen jelzi azt is, hogy az autónk "öregszik", azaz már túl van a fénykorán. A vonzó és hibátlan műszerfal azt az általános benyomást kelti, hogy az autót gondosan ápolták és karbantartották.
HONNAN SZÁRMAZNAK A REPEDÉSEK?
Mivel az autó műszerfala közvetlenül a szélvédő alatt van, folyamatosan ki van téve a napfénynek, így a vinil PVC-ben lévő klór fokozatosan elpárolog. A bevonat ekkor kemény és törékeny lesz, és nem lesz képes a hőmérséklet hatására tágulni vagy összehúzódni. Ekkor jelennek meg az első repedések azokon a helyeken, ahol nagyobb a feszültség. Ha nem foglalkozunk ezekkel időben, a repedések végigfutnak a műszerfalon. Az alatta lévő hab felszívja a nedvességet a levegőből, és duzzadni kezd. Ez okozza a tipikus repedést, amely gyakran látható a régebbi járműveken. Egy teljesen megrepedezett műszerfal valószínűleg nem menthető meg eltávolítás és bő háromnapos munka nélkül. Úgyhogy már a sérülés első jeleinél intézkedjünk, különben a dolog időigényes és költséges lesz.
AZ APRÓ REPEDÉS JAVÍTÁSA
Egy egész iparág alakult ki a " foltjavítás" tematikája körül, amely gyakorlatilag a járművünkben vagy a járművünkön található minden kisebb sérüléshez kínál megfelelő javítókészletet - ez alól a műszerfal sem képez kivételt. Bár ellentmondásosnak tűnhet, a repedés javításának első lépése a repedés megnagyobbítása. A résnek elég nagynak kell lennie ahhoz, hogy a töltőanyagot a megfelelő vastagságban lehessen felhordani.
Először egy éles késsel vágjuk le a repedés "duzzadt" szélét. Ezután csináljunk egy ék alakú vágást, amellyel létrehozzuk a sérült terület kitöltésének alapját. Gondoskodjunk róla, hogy a felületet teljesen tiszta legyen, majd dörzsöljük át alkohollal, hogy zsírmentes felületet kapjunk, amelyen a javítóanyag megfelelően meg tud tapadni. A következő lépés a terület felmelegítése. A szakemberek általában minőségi forrasztópákát használnak, amelynek hegyén egy speciálisan erre a célra kialakított forró lemez található. Ha van javítókészletünk, használhatjuk a többi elemhez mellékelt mini fűtővasat.
YATO Forrólevegős forrasztóállomás
YATO Forrasztóállomás
MILWAUKEE Akkumulátoros forrasztópáka
YATO Forrasztópáka
Üzemi hőmérsékletig: 500°C
YATO Forrasztópáka
Üzemi hőmérsékletig: 400°C
A következő lépés a folt kitöltése a keverékkel, ami tökéletes alapot biztosít a sikeres javításhoz. Ezután le kell csiszolnunk, és egy kb. 2 mm mély és 5 mm széles bemélyedést kell kialakítanunk. Gondoskodjunk róla, hogy a folt teljesen tiszta legyen, és vigyük fel a műszerfalhoz illő színű, szilárdítóval rendelkező műanyag töltőanyagot. Mindkét összetevőt az utasításban előírt arányban kell összekeverni, és a javítandó területen eloszlatni. Mielőtt még a töltőanyag megszilárdulna, nyomjuk rá a texturált papírt a foltra. Ez átviszi a megfelelő textúrát a felületre, így az gyakorlatilag láthatatlanná válik. Ezzel a kis intézkedéssel sok mindent el lehet érni az autó belsejében. Legyen szó akár a karfákról akár az ajtók oldalsó részéről, vagy bármely más részről, ahol vinil borítású habot használnak, ezek jól javíthatók ezekkel az egyszerű trükkökkel.
A LEGKEMÉNYEBB - TELJES RESTAURÁLÁS
Mi van akkor, ha az egész műszerfal már eleve siralmas állapotban van? Ebben az esetben csak egy kellően durva beavatkozás segíthet. Az egészet el kell távolítani, és ez néha rengeteg munkával jár. Ha valóban neki akarunk állni ennek a feladatnak, akkor el kell távolítanunk az üléseket, a kormányt, a váltókart és valószínűleg az ajtókat is. Ne feledkezzünk meg az első utasoldali légzsákról sem, amennyiben az autóban van ilyen. Győződjünk meg róla, hogy rendelkezünk a javítási útmutatóval, hogy az eltávolítás során ne kövessünk el hibákat.
A műszerfal eltávolítása után a foltszerű javítás általában nem elegendő. A csiszolás, tágítás és kitöltés ugyanúgy történik, mint a kisebb javítások esetében. A "foltjavítás" azonban legkésőbb akkor ér véget, amikor a töltőanyagot lecsiszoltuk. A következő lépés a teljes műszerfal több rétegben történő újrafestése. Létezik néhány nagyon érdekes textúrájú lakk a piacon, amelyek tökéletesen imitálják a vinil textúrát.
ÚJRA BURKOLÁS MINT ALTERNATÍVA
Ezeknek az alkatrészeknek a gyártási folyamata miatt gyakorlatilag lehetetlen őket újra burkolni. Ezeket egy vákuumformázó asztalon a megfelelő formájú öntőformával burkolják. Ha ezek az eszközök nem állnak az ember rendelkezésére, a házilag dolgozónak alternatívák után kell néznie.
ÉLVEZZE AZ "ÚJ" AUTÓJÁT
A műszerfal megfelelő javítása - akár helyszíni javítással, akár teljes restaurálással történik - friss és megújult külsőt kölcsönözhet autónk belsejének. Apró változtatásokkal, például egy új váltógomb, kormánykerék burkolatának vagy padlóburkolat felszerelésével egy régi autó olyan jól nézhet ki, mintha új lenne.
TOP-termékek a témában: