Tartalomjegyzék
Ragadó féknyereg Mi történik, és hogyan lehet elkerülni?
Észrevette, hogy gépkocsija fékezéskor az egyik oldalra húz, vagy a szokásosnál hosszabb idő alatt áll meg? Úgy érzi, mintha a fékpedált sokkal nagyobb erővel kellene lenyomnia, mint korábban? A fékezést követően égő szagot érez? A motor lassan pörög fel és romlott az alapjárat? Talán ideje megjavítani a féknyerget.
A féknyereg kialakítása
A féknyereg fontos eleme a tárcsaféknek, amely a fékbetétek leszorítását és rögzítését szolgálja, így biztosítva fékezéskor mozgásukat. Jelenleg kétfajta féknyereg kapható: úszó és fix.
Az úszó féknyergek általában egy, néha két dugattyút tartalmaznak, melyek a féktárcsa egyik oldalán találhatók. A féknyeregház a kormánycsuklóhoz rögzített tartóhoz van rögzítve csavarokkal; a fékbetéteket a tartóra szerelik fel.
A betéteket a vezetőcsapok belsejéhez speciális rugók rögzítik. Amikor lenyomjuk a fékpedált, a dugattyú kifelé mozog a hengerből, és nyomást gyakorol a fékbetétre. Ezután a tartó a vezetőcsapok mentén mozog, és a tárcsa külső részét nyomja.
A fix féknyereg szerkezetében nincsenek vezetőcsapok, a féktárcsa mindkét oldalán dugattyúk találhatók. Így amikor fékezünk, a nyomás alatt lévő folyadék egyidejűleg kerül a hengerekhez, mind a külső, mind a belső rész mozgását eredményezve. Egyébként rugós távtartók tartják külön egymástól ezeket az alkatrészeket.
Miért ragad a féknyergem?
A féknyereg ragadásának általános okai:
- Nedvességnek és szennyeződésnek van kitéve. Az összegyűlt szennyeződések meggátolják a dugattyúk és a vezetőcsapok szabad mozgását. A folyadék korróziót okoz, és ragadáshoz vezet. Amennyiben a mozgó alkatrészek agresszív környezeti hatásokkal szembeni védelmére szolgáló porvédő gumik szivárognak, ez megnöveli a dugattyúk és a csapszegek meghibásodásának kockázatát. A ragadás abban az esetben is nagyobb valószínűséggel fordul elő, ha a fékfolyadékot nem cserélik ki időben: higroszkópossá válik, így víztartalma idővel megnő, ami a dugattyú és a csap korróziójához vezet.
- Rossz kenőanyag használata, vagy kenőanyag nélküli használat. A csapszegeken speciális, magas hőállóságú zsírt kell használni. A nem megfelelő zsír kiszáradhat vagy áteresztővé válhat; a gumi alkatrészek meghibásodását is okozhatja. A vezetőcsap nem tud a duzzadt perselyben szabadon mozogni.
- Hirtelen hőmérsékletváltozások. Ezek káros hatással vannak a porvédő gumikra. Felgyorsítják a korróziót, és a féktárcsa elhajlásához vezethetnek, ami gyakran ragadó fékeket eredményez.
- Elhasználódott féknyereg alkatrészek. Egy elkopott féknyeregház vagy dugattyú felület ferdeséget és ragadást okoz. A sérült pontokban felhalmozódó szennyeződés akadályozza a mozgó alkatrészek szabad mozgását. A levegő behatolása a korrózió gyorsabb megjelenését eredményezi.
- Deformáció. A vezetőcsapok meghibásodhatnak a helytelen beszerelés, a nagy megterhelés vagy a gondatlan vezetés miatt; ez is növeli a ragadás kockázatát.
- Kopott fékbetétekkel és tárcsákkal való autózás. A kopott súrlódópár jó tapadása érdekében a dugattyú túlságosan kimozdulhat a fészekből, ami elferdülését eredményezheti.
- Rossz fékfolyadék használata. Ha a folyadék túlságosan viszkózus, a dugattyúk nem térnek vissza kiindulási helyzetükbe. Ezenkívül a polimer vagy kompozit dugattyúk megduzzadhatnak, ha rossz folyadékkal érintkeznek.
- Agresszív vegyi anyagok hatása. A úton lévő törmelékek és a fékfolyadék a porvédő gumik idő előtti kopását okozza, így fontos, hogy a rendszer mindig légmentesen záródjon.
6 szabály a féknyereg helyes használatára
- A fékbetétek cseréjekor, vagy 6 havonta, tisztítsa meg és kenje a fék alkatrészeket, valamint ellenőrizze a porvédő gumik állapotát. A nyomásmentes tömítőelemeket azonnal cserélje ki.
- Cserélje időben a fékfolyadékot. A folyadék higroszkópos, ezért víztartalma az idő előre haladtával jelentősen megnő. Ez hatással van a fékezés hatékonyságára és a dugattyúk belsejének korrodálódását okozza.
- Az adott gépkocsi modellnek megfelelő kenőanyagokat használja. A különleges, réz vagy molibdént tartalmazó kopásgátló pasztákat általában a féklemezek, a nyomórugók és a fékbetétek külső oldalának kenésére használják. A fékbetét üléseknél kerámia kenőanyag használata ajánlott. A vezetőcsapokat ásványi alapú termékekkel kell kenni, amelyek -45°C és +180°C közötti hőmérsékleten való használatra valók. Léteznek univerzális kenőanyagok is, melyek a fékrendszer minden mozgó alkatrészén alkalmazhatók. Az egység karbantartása során nagyon fontos, hogy csak kis mennyiségű kenőanyag kerüljön a porvédő gumikba, hogy ne szivároghasson a súrlódó felületre. Kerülje el, hogy a kopásgátló paszta a tömítőelemekre kerüljön.
- Kerülje az agresszív vezetési stílust. Amikor hegyi úton, szerpentinen vezet, nem kerülheti el a gyakori fékezést. Átlagos körülmények esetén azonban tanácsos kerülni a hirtelen indulást és fékezést. Ezzel a fékek túlmelegedése megakadályozható,
- Amikor fékbetéteket cserél, használjon különleges szerszámot a dugattyú hengerbe való benyomásához. Ügyeljen arra, hogy az alkatrész ne ferdüljön el.
- A korrózió lelassításához vagy megakadályozásához kenje be a féknyerget különleges, hőálló festékkel. A felszínét először simává kell tenni csiszolópapírral, majd zsírtalanítani. A festékréteg nem csupán a féknyergek kopását akadályozza meg, de autója külsejét is egyedivé teszi.
6 szabály a féknyereg helyes használatára
Következtetés: A féknyereg olyan autóalkatrész, amelyet nem szabad elhanyagolni. Működésének állapota biztosítja a fékrendszer hatékonyságát, és ezáltal az Ön, és mások biztonságát is. A féknyereg meghibásodás első jeleinek figyelmen kívül hagyása a lemez megrepedését eredményezheti, így a fékek teljesen meghibásodhatnak. Kövesse ezeket az ajánlásokat annak biztosítására, hogy autója féknyerge hosszan és zavartalanul működjön.
Hasznos videók ebben a témában: