Tartalomjegyzék
5w30 vagy 5w40: melyik motorolaj megfelelőbb a téli használatra
A kenőanyag rendszer teljesítménye közvetlen hatással van a motor élettartamára. Ez az oka annak, hogy a gépjármű tulajdonosok döntő többsége komolyan eltűnődik azon, hogy milyen olajviszkozítású kenőanyagot részesítsenek előnyben a téli időszak előtt a maximálisan megbízható motorvédelem biztosítása érdekében. Ebben a cikkben két rendkívül népszerű motorolaj fajta, az 5w30 és az 5w40 tulajdonságait mutatjuk be, hogy világossá válhasson, melyik a leginkább megfelelőbb a hideg évszakban való használatra.
A motorolajokon lévő jelölések jelentése
A téli használatra szánt motorolajoknak, még a dermesztő hidegben is meg kell őriznünk a hideg motor elégséges kenésének biztosításához megfelelő folyékonyságukat. A W betű előtt lévő számok azt a hőmérsékletet jelzik, amelynél az olajpumpa hibátlanul képes funkcionálni, és a főtengely elforgatható a motor beindításához szükséges mértékű nyomatékkal. A W betű emellett azt is jelzi, hogy az adott kenőanyag alkalmas a hideg évszakban való használatra. Az utána lévő számok a magas hőmérsékleti jellemzőket mutatják meg, ami a kinematikus viszkozitás alsó és felső küszöbértékei által 100 °C-on, valamint a dinamikai viszkozitást által 150 °C-on 106 s−1 nyírófeszültségnél van megadva.
A gyártók különböző adalékanyagokat használnak az olajokhoz annak érdekében, hogy széles hőmérséklet-tartományban használható univerzális termékeket hozhassanak létre. Ezek az adalékanyagok csökkentik a viszkozitás hőmérséklettől való függését, viszont módosíthatják a kenőanyag egyéb tulajdonságait.
Az 5w30 és 5w40 motorolajok jellemzői
Az alacsony hőmérsékleten mutatott jellemzők ezen kenőanyagok esetében azonosak. Mindkét termék fenntartja a motor beindításához optimális viszkozitást -30°C-on, és a folyékonyságot is -35°C-on. Viszont a magas hőmérsékleten mutatott jellemzőik eltérnek egymástól. Az 5w30-as motorolaj kinematikus viszkozitása 9.3–12.5 mm2/s között váltakozik; a dinamikai viszkozitása 2.9 mPas. Az 5w40-es olaj esetében ezek az értékek a következők: 12.5–16.3 mm2/s, és 3.5 mPas.
Mindkét terméknek megvannak az előnyei és a hátrányai is. Az 5w40-es kenőanyag például vastagabb és erősebb olajfilm réteget képez, kiválóan tömíti a réseket, megfelelő a jelentős mértékű terheléssel járó alkalmazásra, ezért gyakran használják erős, nagyteljesítményű sportautókhoz. Viszont mivel nagyobb a forgatási ellenállása, ezért hatással van a motor dinamika jellemzőire. Emellett minél szélesebb az alkalmazhatósági hőmérséklet tartomány egy adott motorolaj esetében, annál rövidebb az élettartama.
Ugyanakkor az 5w30-as kenőanyagnak jobb a kenőrendszeren belüli szivattyúzhatósága. Sokkal hatékonyabban megtisztítja az erőforrás alkatrészeit, emellett hozzájárul a hűtésükhöz és az üzemanyag hatékonyság növeléséhez. Viszont, ha megnő a súrlódó pároknál a hézagok mennyisége, akkor ilyen típusú olaj használata esetén kenőanyag szivárgás fordulhat elő.
3 hasznos tipp kenőanyag választáshoz
- Amennyiben gyakran használja a gépjárművét városi környezetben, gyakran van forgalmi dugóban, sokszor vezet nagy sebességgel, és az autója régebbi típusú, akkor 5w40-es viszkozitású vásároljon. Ha a visszafogottabb vezetési stílust preferálja, és fontos önnek az üzemanyag hatékonyság valamint környezetbarát gépjármű használat, akkor inkább az 5w30-as terméket válassza.
- A kenőanyag kiválasztásakor a viszkozitás mellett a következő paramétereket is figyelembe kell venni:
- Az olajalap kompozíciója. Egyes motorokhoz kizárólag csak a szintetikus olajak megfelelők, míg másokhoz csakis az ásványi eredetű olajok..
- API és ACEA besorolás. Még az egymással megegyező SAE viszkozitási fokozatú termékek is eltérhetnek egymástól az adalékanyagok mennyisége, a hamutartalom és egyéb paraméterek tekintetében. Az említett eltérések ezeknél az osztályozási rendszereknél figyelembevételre kerülnek.
- Kérjük, ne feledje, hogy az 5w30-as olaj, 5w40-esre történő cseréje - illetve ennek fordítotja - csak abban az esetben lehetséges, ha ez az adott gépjármű gyártója által engedélyezett. Ugyanis máskülönben a motor idő előtt tönkremehet.
Miért fontos olyan olajat választani, amely az adott autó gyártója által engedélyezett
Az olaj viszkozitás igazából egy meglehetősen relatív paraméter. A motor működése közben a hőmérséklete folyamatosan változik. Ezért a kenőanyag viszkozitása és az olajfilm réteg vastagsága időnként megnő, vagy csökken. Egy adott motor megtervezésekor a gyártó rendkívül precízen kiszámítja a motorolaj karakterisztikájának dinamikáját, hogy kiválassza a motor összes lehetséges működési módja követelményeinek megfelelő kenőanyagot.
A motor indításakor például az olajfilm vastagságának jóval nagyobbnak kell lennie, mint akkor, amikor a motor eléri az üzemi hőmérsékletét. Emiatt az egymással érintkező alkatrészek súrlódása megnő. És ez elősegíti az erőforrás gyorsabb felmelegedését. Amikor a hőmérséklet megnő az olaj viszkozitása csökken, ezért a súrlódási erő és a motort érő terhelés is csökken.
Ha az olaj viszkozitása meghaladja a gyártó által megadott értéket, akkor a motor fokozott terhelésnek van kitéve a beindításkor. Ez magas fordulatszámon különösen veszélyes, amikor a nyírófeszültség jelentősen megnövekszik, de a a viszkozitás nem megfelelő az éppen aktuális hőmérséklethez, ami a motor túlmelegedését okozhatja. Emellett a fokozott terhelés alatti rendszeres használat negatív hatással van a motor élettartamára, és a rendszeres jellegű túlmelegedés miatt a kenőanyag gyorsabban oxidálódik.
Az alacsonyabb viszkozitás sem kevésbé veszélyes. A súrlódó párok sokkal gyorsabban elkopnak a nem kellően erős olajfilm miatt. És magas fordulatszámon a kenőanyag hiány a motor beragadását okozhatja. Emellett maga a kenőanyag is gyorsabban elhasználódik.
Összegzés
A kenőanyagokat mindig az adott gépjármű gyártója által rendelkezésre bocsátott technikai ajánlások figyelembevételével kell kiválasztani. Amennyiben az adott gépjármű gyártója engedélyezi eltérő viszkozitású olajok használatát, akkor olyan terméket részesítsen előnyben, ami leginkább megfelel az adott gépjármű használati körülményeihez, valamint a szerelvényeinek és egységeinek aktuális állapotához. Kizárólagosan csak a viszkozitás figyelembevétele nem elégséges a megfelelő kenőanyag kiválasztásához: az olajalap kompozícióját, valamint az API és ACEA osztályt/kategóriát is fontos, hogy figyelembe vegye. A motorolajat megfontoltan válassza ki, és az AUTODOC-nál vásárolja meg. Így az autója motorja tökéletesen védett lesz a hideg évszakban is.
Hasznos videó ebben a témában: